تحولات بازار جهانی ال.ان.جی و چالش های پیش روی صنعت ال.ان.جی ایران

امید شکری کله سر

تحولات بازار جهانی ال.ان.جی و چالش های پیش روی صنعت ال.ان.جی ایران

بازار گاز طبیعی و ال.ان.جی جهان در حال حاضر شاهد افزایش تعداد تولید کنندگان جدید و افزایش اهمیت ژئوپلتیکی این عنصر می باشد. با توجه به اینکه سهم گاز طبیعی تا سال 2040 در سبد انرژی کشورها افزایش خواهد یافت، کشورهای صاحب منابع گاز طبیعی با استفاده از منابع دولتی و حضور موثر شرکتهای بزرگ نفتی در صدد افزایش سهم خویش از بازار ال.ان.جی هستند.

تهران در حال ترسیم سیاست های جدید انرژی در قفقاز

استانیسلاف تاراسف

تهران در حال ترسیم سیاست های جدید انرژی در قفقاز

اگر بر این باور باشیم که در سیاست های کلان بسیاری از اظهارات و یا تصمیم گیریها بسته به مکان، زمان و شرایط است، باید اظهارات حمید رضا عراقی، مدیرکل شرکت ملی گاز ایران را بسیار جدی تلقی کنیم. چندی پیش او اعلام کرد که عقد قرارداد به منظور صادرات گاز به گرجستان هنوز مورد بحث و بررسی است، در صورت توافق و بستن چنین قراردادی صادرات گاز ایران به گرجستان از طریق خاک ارمنستان باید صورت بگیرد.

حق ایران در دریای خزر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و باید به لاهه ارجاع داد

هرمیداس باوند در گفتگو با ایراس:

حق ایران در دریای خزر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و باید به لاهه ارجاع داد

موسسه مطالعاتی ایران و اوراسیا (ایراس) در گفتگو با دکتر هرمیداس باوند، استاد برجسته دانشگاه، دلایل مباحث اخیر و چارچوب احتمالی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را مورد بحث قرار داده است.

روسیه و بازار گاز اروپا

پیوتر اسکندرُف

روسیه و بازار گاز اروپا

شرکت روسی گازپروم در سال 2017 رکورد جدید صادرات گاز به اروپا را شکست. حجم گاز صادرشده به اروپا به 193.9میلیارد متر مکعب رسید که به میزان 14.6 میلیارد متر مکعب یا 8.1 درصد بالاتر از رکورد قبلی در سال 2016 است. صادرات گاز حتی از پیش‌بینی‌های مسئولان این شرکت که احتمال می‌دانند سطح صادرات «گازپروم» به 190 میلیارد متر مکعب برسد، پیشی گرفت.

استراتژی کنسرسیوم صادراتی و نقش آن در توسعه صادرات ایران به فدراسیون روسیه

احسان رسولی نژاد

استراتژی کنسرسیوم صادراتی و نقش آن در توسعه صادرات ایران به فدراسیون روسیه

حضور فعال و پایدار در بازارهای اقتصادی فدراسیون روسیه به دلیل حضور رقبای فراوان و مشکلات متنوع برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط ایران کار دشوار و پیچیده ای می باشد. چنانکه پس از گذشت بیش از دو دهه از فروپاشی شوروی و ایجاد فرصت های فراوان از محل کم رنگ شدن مقطعی رقبای ایران در بازارهای روسیه، بنگاه های اقتصادی ایران نتوانستند از این فرصت های پیش آمده استفاده لازم را ببرند.