تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
رئیس‌جمهور روسیه تعداد نیروهای مسلح را افزایش داد

دستور جنگی کرملین

  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
دستور جنگی کرملین
رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه دستور افزایش شدید تعداد نیروهای مسلح روسیه را صادر کرد. این فرمان در حالی صادر شد که روسیه سال‌ها در تلاش بود تا نیروهای مسلح خود را کاهش دهد. این فرمان همچنین جدیدترین نشانه از عزم این کشور برای آماده شدن به‌منظور یک جنگ طولانی مدت در اوکراین است آن هم جنگی که روسیه طی همین ۶ماهی که از آن می‌گذرد متحمل خسارات سنگینی شده است.


«آنتون ترویانوسکی» و «ایوان نچپورنکو» در گزارش ۲۵اوت در نیویورک تایمز نوشتند، این فرمان که توسط دفتر رئیس‌جمهور مُهر شده و در وب سایت کرملین انتشار یافته است، تعداد نیروهای فعال ارتش را تا ژانویه سال آینده حدود ۱۳۷هزار نفر افزایش داده و به ۱۵/ ۱میلیون نفر رسانده و به دولت دستور داده است که برای این افزایش، پول کناربگذارد. این اولین‌بار در پنج‌سال گذشته بود که پوتین دستور تغییر تعداد کل نیروهای مسلح روسیه را صادر کرد. مقامات هیچ توضیحی برای این اقدام ارائه نکردند و در تلویزیون دولتی نیز اشاره چندانی به آن نشد.

پوتین در زمانی دست به چنین عملی زده است که به نظر می‌رسد از هدف خود برای کشاندن تمام یا بخش زیادی از اوکراین به زیر چتر روسیه دور است و ارتش او با نیروی انسانی دست و پنجه نرم می‌کند. مقامات آمریکایی گفتند که تصمیم پوتین سیگنالی است درباره اینکه چقدر مشکلات همچنان حاد هستند. مقامات نظامی ایالات متحده و بریتانیا تخمین می‌زنند که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، روسیه متحمل بیش از ۸۰هزار تلفات (از جمله کشته و زخمی) شده است. این خسارت‌ها و عدم تحرک در جبهه باعث شد که برخی از تحلیلگران این دستور را به‌عنوان سیگنالی توصیف کنند که پس از ۶ماه جنگ، پوتین هیچ برنامه‌ای برای تسلیم شدن ندارد. «دارا ماسیکو»، پژوهشگر ارشد سیاست در شرکت رند گفت: «وقتی شما پیش‌بینی پایان سریع جنگ را می‌کنید، این حرکتی نیست که انجام دهید. این کاری است که شما زمانی انجام می‌دهید که در حال ایجاد برنامه‌ریزی برای یک درگیری طولانی‌مدت هستید.»

با این حال، تحلیلگران نظامی درباره اینکه ارتش روسیه چگونه می‌تواند (بدون پرداخت‌های مالی چشمگیر و تلاش برای وسوسه کردن داوطلبان بالقوه برای عضویت در ارتش و تسلیحات قوی) این شرایط را مدیریت کند ابراز نگرانی می‌کنند. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد جنگ در اوکراین می‌تواند تا زمستان آینده و حتی پس از آن ادامه یابد. حملات روسیه در شرق و جنوب تا حد حرکت لاک‌پشتی کند شده و هیچ‌یک از طرفین آمادگی خود را برای مذاکره یا سازش نشان نداده است. در اوکراین، یک مقام ارشد امنیتی به تازگی هشدار داد که سخت‌ترین روزهای جنگ ممکن است در راه باشد. «اولکسی دانیلوف» که هدایت شورای دفاع و امنیت ملی را در دست دارد در مصاحبه‌ای با «رادیو لیبرتی» (سازمان خبری مستقل آمریکایی) گفت: «خیلی سخت خواهد بود. این کار آسانی نیست. اگر کسی فکر می‌‌کند که ما پیش از این نوعی روبیکون را پشت سر گذاشته‌‌ایم و بقیه مانند ساعت است و آنها را هم پشت سر می‌گذاریم، متاسفانه چنین نخواهد شد.»

مقامات کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کردند که رهبران اوکراین سعی کرده‌اند حامیان غربی خود را متحد نگه دارند – تا سلاح و پول ارسال کنند – و رئیس‌جمهور بایدن روز پنج‌شنبه در تماسی با رئیس‌جمهور اوکراین حمایت خود را مورد تایید دوباره قرار داد. اما ارتش زلنسکی در هفته‌های اخیر، به‌‌رغم یک سری حملات گسترده در پشت خطوط دشمن، قلمرو قابل توجهی را پس نگرفته است. وزارت دفاع روسیه گفته که سرعت عملیات نظامی خود را کاهش می‌دهد. تحلیلگران نظامی غربی می‌گویند که این امر بازتابی از نیاز کرملین به توضیح عدم پیشرفت نظامی پس از هفته‌ها عدم دستیابی به پیشرفت‌های جدید قابل توجه (برای افکار عمومی داخلی) است. اما مسکو همچنان به حملات راکتی در اطراف اوکراین ادامه می‌دهد؛ از جمله روز چهارشنبه، زمانی که حدود ۲۲نفر در حمله به ایستگاه قطار در شرق این کشور کشته شدند.

مقامات ایالات متحده هشدار داده‌اند که مسکو به زودی ممکن است تلاش کند تا همه‌پرسی‌های ساختگی در مناطق تحت اشغال روسیه برگزار کند (مانند آنچه در کریمه در سال۲۰۱۴ برگزار شد) که هدف از آن ایجاد رنگ و لعابی از مشروعیت برای خود است؛ زیرا مسکو به دنبال تثبیت کنترل خود از طریق ضمیمه‌سازی یا حمایت از نیروهای نیابتی است. پوتین ماه جاری گفت که نیروهایش در حال «آزادسازی» شرق اوکراین به‌صورت «گام به گام» هستند، حتی در شرایطی که مفسران طرفدار جنگ در روسیه از او خواسته‌‌اند تا شدت جنگ را تشدید و منابع کشور را برای انجام این کار بسیج کند.

هفته گذشته پس از انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در خارج از مسکو که منجر به کشته شدن «داریا دوگینا»، (دختر الکساندر دوگین، مفسر ناسیونالیست افراطی) شد و خرابکاری و حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در پشت خط مقدم در کریمه، شدت گرفت. در بحبوحه آن مطالبات برای اقدام تهاجمی و اصرار کرملین مبنی بر اینکه جنگ طبق برنامه پیش می‌رود، تحلیلگران تلاش می‌کنند تا حرکت بعدی پوتین را برآورد و مشخص کنند: آیا او آماده می شود تا شدت کارزار و عملیات را افزایش دهد، یا آن را با سرعت فعلی حفظ کند؟ یا به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد؟ اکثر تحلیلگران روسیه اذعان می‌کنند که تلاش برای پیش‌بینی اقدامات پوتین -افسر سابق کا.گ.ب که بیشتر دوران همه‌گیری کرونا را حتی از نزدیک‌ترین مشاوران خود احتراز می‌کرد و در امن و امان به سر می‌برد- یک «چالش حدس و گمان» است که به ندرت شامل شواهد زیادی برای ارزیابی است. اما فرمان روز پنج‌شنبه درباره گسترش تعداد نیروهای ارتش نشان داد که پوتین برای ادامه جنگ آماده است؛ اگرچه مشخص نیست ارتش چگونه به هدف خود می‌رسد.

خانم ماسیکو می‌گوید: «این یک بیانیه و اعلام موضع نگران‌‌کننده است؛ اما من توانایی آنها برای پیشبرد این کار را زیر سوال می‌‌برم.» در دوران پوتین، مقامات این کشور تلاش کردند ارتش روسیه را از ارتشی متعلق به دوران شوروی و متکی به سربازان وظیفه به ارتشی حرفه‌ای شبیه به ارتش‌های غربی تبدیل کنند. وزارت دفاع سال‌ها برای استخدام سربازان قراردادی تلاش می‌کرد؛ درحالی‌که مدت خدمت سربازی مورد نیاز برای مردان ۱۸ تا ۲۷ساله را به یک سال کاهش داد. کرملین تاکید کرده است که فقط سربازان قراردادی و داوطلبان بخشی از نیروهای روسی هستند که در اوکراین می‌‌جنگند.

با این حال، مردانی از مناطق اشغالی اوکراین به اجبار وارد خدمت شده‌‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر اعزام سربازان وظیفه روسی به جبهه منتشر شده است. «مایکل کوفمن» مدیر مطالعات روسی در C.N.A  که یک موسسه تحقیقاتی در آرلینگتون، ویرجینیا است معتقد است که کرملین ممکن است قصد داشته باشد نیروهای نیابتی روسیه از جمهوری‌های خودخوانده و جدایی‌طلب در شرق اوکراین را در ارتش خود جمع کند، «به‌ویژه اگر آنها بخواهند کار را از طریق ضمیمه‌سازی به پیش ببرند.» به‌رغم پیش‌‌بینی‌‌های مکرر تحلیلگران و مقامات غربی مبنی بر اینکه پوتین مجبور است برای جایگزینی سربازانی که کشته و زخمی می‌‌شوند، دست به چنین اقدامی بزند؛ اما وی اقدامی در مقیاس بزرگ را اعلام نکرده است. مقامات روسی با ارائه مشوق‌‌های نقدی سنگین و سایر شرایط، مردم را برای استخدام در ارتش جذب می‌‌کنند. آنها جنگجویان و مزدوران سوری را برای پیوستن به نبرد در اوکراین استخدام کرده‌اند. در ماه مه، پوتین همچنین قانونی را امضا کرد که محدودیت سنی ۴۰سال را برای نیروهای جدید لغو می‌کرد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6184
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 316 بازدید

برچسب ها