تاریخ : جمعه, ۲۸ دی , ۱۴۰۳ 18 رجب 1446 Friday, 17 January , 2025

نقش و جایگاه سریال­های تلویزیونی ترکیه‌ای در صنعت فرهنگ این کشور

  • ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
نقش و جایگاه سریال­های تلویزیونی ترکیه‌ای در صنعت فرهنگ این کشور
صنعت سریال­های تلویزیونی که یکی از ارکان مهم صنعت فرهنگ است، پیوسته در حال توسعه بوده و سهم این بخش در ساختار اقتصادی کشور ترکیه رو به افزایش است. با بررسی ساختار صنعت سریال‌سازی در ترکیه و سریال‌های تلویزیونی پرمخاطب بر اساس دوره‌های زمانی، مشاهده می‌شود که درحالی­که سریال‌های تلویزیونی وارداتی در دهۀ 1990 و قبل از آن مسلط بودند، تولید سریال­های داخلی از دهۀ 1990 به بعد شروع به افزایش کرده و کشوری که وارد کنندۀ سریال­های تلویزیونی بود، اکنون در جایگاه صادر کننده قرار گرفته است.

#اختصاصی

ترجمه مقاله: Türk dizilerinin ülkemiz kültür endüstrisi içindeki konumu ve rolü,
Elif Tuğba ŞAHİN, 2022
در مجموعه مقالات منتشرشده از سوی اتاق بازرگانی استانبول (kültür değişim ve endüstrileşme sürecinde türk dizileri 2010-2020)

مترجم: مائده پورصفائی، کارشناسی ارشد مطالعات ترکیه

 

فرهنگ و صنعت فرهنگ

مفهوم «فرهنگ» (culture) از نظر ریشه­شناسی برگرفته از کلمۀ لاتین colere در معنای «به عمل آوردن، پرورش دادن و ترتیب دادن» است. کلمۀ colo مشتق شده از همین فعل (مصدر) به معنای «تمایل»، «پرورش» و «بذر» است. در نتیجه، cultura که کلمه­ای لاتین است می­تواند با آموزش و درمان (بهبود بخشیدن، بهتر کردن) در ارتباط باشد. مانند بسیاری از پدیده­های انسانی فرهنگ را نیز می­توان به طرق مختلف تعریف و تفسیر کرد. در سال ۱۹۵۲، کروبر[۱] و کلاکهون[۲] مفهوم فرهنگ را تحلیل کرده و به این نکته اشاره کردند که این مفهوم برگرفته از کتاب مقدس و آثار هومر، بقراط، هرودوت و همچنین دانشمندان چینی از سلسلۀ هان است. در اوایل قرن بیستم، بیش از ۱۰۰ تعریف از فرهنگ ارائه شد که در زمینه­های مختلف دانشگاهی از جمله تاریخ، فلسفه، مردم­شناسی، جامعه­شناسی و روان­شناسی به کار برده می­شود. جاهودا[۳] استدلال کرد که تعریف کردن مفهوم «فرهنگ» احتمالاً ضروری است اما نمی­توان تعریف دقیقی از آن ارائه کرد. تعاریف زیادی برای مفهوم فرهنگ وجود دارد. فرهنگ برای برخی، رفتاری آموختنی است. برای برخی از مردم­شناسان، تبرهای سنگی و کاسه­های سفالی نشانه­ای از فرهنگ است. به عقیده برخی دیگر، فرهنگ تنها در ذهن وجود دارد که نمودهایی از آن در جهان خارج قابل مشاهده است. برخی از مردم­شناسان تصور می­کنند که فرهنگ متشکل از ایده­هاست؛ اما مکان قرارگیری این ایده­ها محل بحث است و این مردم­شناسان را به دو گروه تقسیم می­کند: گروه اول می‌گویند فرهنگ در ذهن مردمی است که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نظر گروه دیگر آن است که فرهنگ در ذهن قوم‌شناسانی است که آن را مطالعه می‌کنند. فرهنگ یک مکانیسم دفاعی روانی است. فرهنگ واکنش­های اجتماعی متفاوت به کنش­های مختلف است. از نظر یونسکو، فرهنگ «به معنای آگاهی یک جامعۀ انسانی نسبت به تکامل تاریخی خود است. به این ترتیب، این جامعۀ انسانی عزم خود را برای ادامه حیات خود نشان می­دهد و با استناد به این آگاهی از تکاملی تاریخی، توسعۀ خود را تضمین می­کند.» از سوی دیگر، تایلور[۴] این مفهوم را به عنوان «کُلِ پیچیده­ای که شامل دانش، باور، هنر، اخلاق، قانون، سنت و سایر توانایی­ها و عادت­هایی است که توسط انسان­ها به عنوان اعضای جامعه به دست آمده» تعریف می­کند.

بریسلین[۵] فرهنگ را این­گونه تعریف می­کند: «افرادی که به نقاط بسیاری از جهان سفر کرده­اند، با الگوهای رفتاری تکرارشونده­ای مواجه می­شوند که از مکانی به مکان دیگر متفاوت است اما از نسلی به نسل دیگر در آن مکان­ها قابل مشاهده بوده است. در واقع، مسئولیتِ اطمینان حاصل کردن از اتخاذ این الگوهای رفتاریِ تکرارشونده توسط نسل بعدی که آن‌ها را در طبقۀ افراد جامعه­پذیر قرار می­دهد بر عهدۀ بزرگسالان است. اصطلاحی که الگوی رفتاری تکراری را به بهترین شکل خلاصه می­کند فرهنگ است.»

پژوهشگران در مطالعات فرهنگی که با بسیاری از رشته­های مختلف به­ویژه روان­شناسی، ادبیات و اقتصاد مرتبط است، اهمیت چندانی به ارتباط میان مفاهیم فرهنگ و اقتصاد قائل نبودند؛ زیرا مطالعات فرهنگی در چارچوب فرهنگ سنتی تهیه شده بود. توفان[۶] در پژوهش خود بیان کرد که مفاهیم فرهنگ و اقتصاد به هم مرتبط هستند و همچنین ُبعد فرهنگی اقتصاد و بُعد اقتصادی فرهنگ را می­توان مترادف یک­دیگر دانست. به گفتۀ وی، فرهنگ سهم و دستاورد انسان از طبیعت است و هر ساختار اقتصادی را می­توان به عنوان یک ارزش فرهنگی و مطالعۀ فرهنگی تلقی کرد. به همین ترتیب، اقتصاد شامل تولید و مصرف است و در این راستا زمینه­های فرهنگی آن در مطالعات اقتصادی قابل بررسی است.

در دوره­های بعدی رابطۀ میان فرهنگ و اقتصاد با دقت بیشتری بررسی و در قالب اقتصاد فرهنگی مطرح شد. در اقتصاد فرهنگی، می­توان اقتصاد و فرهنگ را دو بُعدِ در هم تنیده در نظر گرفت. بدین ترتیب، اقتصادِ فرهنگ (یا به عبارتی اقتصاد فرهنگی) و حوزۀ فرهنگ مورد تحلیل و بررسی قرار می­گیرد.

امروزه صنعت فرهنگ با در نظر گرفتن ویژگی­های مکمل و حمایتی بخش­ها و همچنین، صنایع خلاق و حق تکثیر مورد ارزیابی قرار می­گیرد. به عنوان مثال، مفهوم «صنایع مبتنی بر حق تکثیر» برای مطابقت با مفهوم فراشمول[۷] صنایع فرهنگی توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی ([۸]WIPO) ارائه شده است. صنعت خلاق به مجموعه‌ای از بخش‌های خودمختار اطلاق می‌شود که همه فعالیت‌های آن‌ها به سمت تولید محصولات فکری و ارزش‌های فرهنگی مبتنی بر استعداد انسانی و در عین حال ارتقای یک فرآیند اقتصادی است. در کشور ترکیه، در گزارش ادارۀ کل حق تکثیر[۹] در سال ۲۰۲۰، صنایع فرهنگی به عنوان «مجموعۀ محصولات، مصنوعات، رویدادها و صنایعی که در نتیجۀ کار خلاقانه و فرهنگی، محصولاتی را که اغلب توسط حقوق مالکیت معنوی محافظت می‌شوند به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند» تعریف شده­اند.

از سوی دیگر، اوزدمیر[۱۰] اظهار داشت که مفهوم اقتصاد فرهنگی را با بررسی حوزۀ تلویزیون، صنعت فیلم/سریال، ثبت فرهنگی/تاریخی، حق تکثیر و صنعت سرگرمی می­توان مورد مطالعه قرار داد. گنجاندن فرهنگ در فعالیت­های اقتصادی:

  1. بر ارزش ارتباطی و گسترش حوزۀ فرهنگ تأثیر می­گذارد.
  2. ارزش­های فرهنگی و تاریخی را به جهانیان معرفی می­کند.
  3. تأثیر مثبتی بر گردشگری فرهنگی و سایر فعالیت­های اقتصادی می­گذارد.

مفهوم «صنعت فرهنگ» برای اولین بار در اثر «دیالکتیک روشنگری[۱۱]» آدورنو[۱۲] و هورکهایمر[۱۳] که در سال ۱۹۴۷ در آمستردام به انتشار رسید مطرح شد. با این حال، چارچوب کلی این مفهوم در اثر «در باب جایگاه اجتماعی موسیقی[۱۴]» نوشتۀ آدورنو که در سال ۱۹۳۲ منتشر شد عیان گشت. آدورنو این مفهوم را فرآیندی می­داند که در آن، اقلام و فعالیت‌های فرهنگی مانند موسیقی، سینما و ادبیات در قالب کالا تولید شده (و یا به صورت کالایی در می­آیند) و در نتیجه، مانند اقلام معمولی قابلیت معامله پیدا می­کنند؛ فرآیندی که از طریق این محصولات فرهنگی، فرهنگی مبتنی بر عقلانیت ایجاد می­کند. طبق تعریف آدورنو، به فرهنگ به چشم یک کالا اندیشیده و در قالب یک کالا تولید می­شود و به عنوان یک محصول به تودۀ مردم عرضه می­شود. به عبارت دیگر، افراد از تولید کنندۀ فرهنگ به مصرف کنندۀ فرهنگ تبدیل شده­اند.

آدورنو و سایر متفکران، تحت تأثیر عصری که در آن زندگی می کردند، به مفهوم صنعت فرهنگ به شکلی منفی پرداخته­اند. اگرچه احتمال برداشت منفی از مفهوم صنعت فرهنگ وجود دارد، اما آگِر[۱۵] در مطالعۀ خود با استدلال­های مختلف اظهار داشت که صنعت فرهنگ ترقی یافته و نتایج مثبتی به بار آورده است. آگِر جنبه­های مثبتِ صنعت فرهنگ را به شرح زیر بیان کرد:

  1. فرهنگ توده­ تا حدودی بر دینامیک­های برابری­خواهانه استوار است. به عبارت دیگر، تبعیض طبقاتی اجتماعی موجود در جامعه را از بین می­برد و به کل جامعه اجازه می­دهد تا از حد معینی از محصولات عرضه شده بهره­مند شوند.
  2. بررسی محصولات تولید شده در صنعت فرهنگ به عنوان اقلام مصرفی، زمینۀ جدیدی را در مطالعات فرهنگی ایجاد می­کند.
  3. اگرچه تصور می­شود که صنعت فرهنگ ایجاد کنندۀ نیازهای است، اما این نیازهای کاذب برای دستیابی به برابری تولید-مصرف دلخواه سرمایه­داری ضروری است.

جزئیاتی در مورد مفهوم صنعت فرهنگ که قابل توجه است:

  1. ابتدا به عنوان مفهوم «فرهنگ توده» مورد بحث قرار گرفت.
  2. بر اساس این مفهوم، فرهنگ از بالا به پایین تعیین می­شود.
  3. رسانه­های جمعی ابزار مهم صنعت فرهنگ هستند.
  4. تمایز میان فرهنگ فرادست و فرودست را از بین می­برد.
  5. یکسان­سازی هویتی و فردیت­زدایی از محصولات به جای فردگرایی وجود دارد.

اگرچه در ادبیات این حوزه، صنعت فرهنگ با عباراتی چون «صنعت فرهنگ، صنعت هنر، صنعت محتوا، صنایع خلاق، صنایع تجربی، صنایع فرهنگی، صنایع مبتنی بر حق تکثیر» بیان شده است، اما همه این اصطلاحات مربوط به تولید فرهنگ است. با این حال، اگرچه مفاهیم صنعت خلاق و صنعت فرهنگ دارای ارتباط تنگاتنگی هستند، اما معنای یکسانی ندارند. تفاوت میان صنایع خلاق و صنایع فرهنگی چندان مشخص نیست. در شکل ۱، رابطۀ بین صنعت خلاق و صنعت فرهنگ در گزارش «اقتصاد فرهنگی اروپا» که توسط کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، ارائه شده است. بر اساس این گزارش، مشاهده می­شود که صنعت خلاق دربرگیرندۀ صنعت فرهنگ اما فراگیرتر از آن است. به عبارت دیگر، صنعت فرهنگ زیرشاخه­ای از صنعت خلاق است.

این صنعت در حال حاضر برای اقتصاد ملی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا محصولات و خدمات بسیاری در صنایع فرهنگی ارائه می­شود و برای ایجاد این محصولات فرهنگی به نیروی فکری نیاز است. علاوه بر این، صنایع فرهنگی اقتصادی مختص به خود را ایجاد می­کنند. اندازه­گیری ابعاد اقتصادی این صنعت به دلیل کمک به اقتصاد کشور در بسیاری از پژوهش­ها در سطح دنیا مطرح شده است. اگرچه صنعت فرهنگ عامل مهمی در رشد و توسعه کشورهاست، اما تأثیرات آن با توجه به سطح توسعه­یافتگی کشورها می­تواند متفاوت باشد. اگرچه مطالعات صنعت فرهنگ در کشوری مانند ترکیه که جزء کشورهای در حال توسعه است در قیاس با سایر کشورها نسبتاً جدید است، اما دستیابی به اطلاعات آماری در مورد این صنعت چندان آسان نیست. با تأکید بر اهمیت حوزۀ فرهنگی در جهان، سرمایه­گذاری در این بخش در کشور ما رو به افزایش بوده و مطالعات لازم در این زمینه نیز آغاز شده است. در ترکیه، وزارت فرهنگ و گردشگری برای اولین بار  با حمایت و همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO)، اولین مطالعۀ سنجش سهم اقتصادی صنایع فرهنگی مبتنی بر حق تکثیر در ترکیه در سال­های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ را بر اساس داده­های گردآوری شده از سال­های ۲۰۰۹-۲۰۱۱ انجام داده است.

بر اساس گزارش (۲۰۲۰) که توسط اداره کل حق تکثیر تهیه شده است، سهم صنعت فرهنگ از تولید ناخالص ملی دارای ساختاری پایدار بوده و سهم کل ارزش افزودۀ ایجاد شده توسط این صنعت در تولید ناخالص ملی در در ۱۰ سال گذشته بین ۲٫۶۱٪ و ۲٫۸۸٪ بوده است. سهم صنعت فرهنگ در تولید ناخالص ملی از بسیاری از بخش‌های دیگر (حتی بخش سلامت) بیشتر بود است.

 

  • سریال­های تلویزیونی و صنعت سریال­سازی در ترکیه

بر اساس تعریف RTÜK (2014)، سریال «نوعی برنامۀ نمایشی با یک موضوع واحد و یا موضوعات متفاوت است که از نظر سبک، نگرش و بیان به یکدیگر مرتبط هستند و در چند قسمت پخش می­شود.» سریال­ها در بین انواع برنامه­های تلویزیونی جایگاه مهمی دارند. تعریف لغت­نامه آنلاین انجمن زبان ترک[۱۶] بدین شرح است: «فیلم، مجموعه و سریال تلویزیونی در چند قسمت‌ پخش می‌شود و اغلب یکپارچگی موضوعی بین قسمت­ها وجود دارد». مفهوم سریال که در منابع مختلف به صورت­های متفاوتی تعریف شده، به صورت کلی، برنامه­هایی است که در ساعات مختلف شبانه­روز با موضوع و هدفی خاص از طریق بسترهای مختلف پخش (مانند تلویزیون و اینترنت) برای گذراندن اوقات فراغتی خوش به مخاطب ارائه می­شود.

سریال­های تلویزیونی جایی است که سرگرمی در آن در رأس امور قرار گرفته و برای پیشبرد اهدافی خاص استفاده می­شود. فرهنگ در این سریال­ها که جایگاه مهمی در توسعه و اشاعۀ صنعت فرهنگ دارند، شکل گرفته و برای مصرف افراد عرضه می‌شود. قارا[۱۷] با بیان اینکه سریال­ها با نظام سرمایه­داری رابطۀ تنگاتنگی دارند و افراد از طریق سریال­ها به مصرف­گرایی سوق داده می­شوند، تصریح کرد: محصولات استفاده شده در سریال­های تلویزیونی، محل قرارگیری محصولات، لباس، خوراک و محل غذاخوردن بازیگران، توجه افراد را به خود جلب کرده و آن‌ها را به مصرف­گرایی سوق می­دهند. تولید سریال­ها از نظر اقتصادی از طریق صنعت فرهنگ تأمین می­شود و مصرف اِلمان­های موجود در سریال­ها در نتیجۀ تماشای آن‌ها توسط افراد تضمین می­شود.

اگرچه تاریخ و نام اولین سریال پخش شده در منابع مختلف متفاوت است، اما با بررسی روند توسعۀ تاریخی سریال­های تلویزیونی در جهان درمی­یابیم که در آغاز، سبک روایت سریال­های تلویزیونی به شیوۀ روایت تئاتر، ادبیات و درام­های رادیویی بود و با گذشت زمان، شیوۀ بیان منحصر به فرد خود را ایجاد کرد. نام، مدت زمان و موضوع سریال­ها در کشورهای مختلف متفاوت است؛ به همین دلیل، طبقه­بندی­های مختلفی برای سریال­ها وجود دارد. اگر بستر پخش سریال­ها را در نظر بگیریم، می­توان آن‌ها را به دو دستۀ سریال­های تلویزیونی و سریال­های اینترنتی تقسیم کرد. (جدول ۱)

 

سریال­های تلویزیونی سریال­های اینترنتی
۱٫      مجموعه‌های احساسی (تولیداتی با هدف پخش روزانه، ۴۵ تا ۷۵ دقیقه) ۱٫ سریال­های اینترنتی (۵۰ دقیقه)
۲٫ درام (۱۲۰ تا ۱۴۰ دقیقه)

جدول ۱. طبقه­بندی سریال­ها بر اساس پلتفرمی که در آن منتشر می­شود.

 

سریال­های تلویزیونی و سریال­های اینترنتی تفاوت­های زیادی به­ویژه از نظر مدت زمان پخش دارند. این تفاوت­ها عبارتند از:

  1. پلتفرمی که در آن پخش می­شود: سریال­های اینترنتی در ابتدا با این تصور که اگر در بستر تلویزیون پخش شوند مخاطب چندانی پیدا نخواهند کرد، در بستر اینترنت به نمایش گذاشته شدند.
  2. مدت زمان پخش: سریال‌های تلویزیونی را می‌توان به دو نوع «مجموعۀ احساسی[۱۸]» و «درام» تقسیم­بندی کرد. مجموعه‌های احساسی تولیداتی هستند که برای نمایش روزانه فیلم­برداری می­شوند و مدت زمان متوسط پخش ​​آنها بین ۴۵ تا ۷۵ دقیقه است. درام­ها تولیداتی هستند که در «زمان اوج تماشا[۱۹]» با میانگین مدت زمان ۱۲۰ تا ۱۴۰ دقیقه پخش می­شوند. از طرفی، سریال‌های اینترنتی تولیدات رسانه‌ای جدیدی هستند که در فضای مجازی ارائه می‌شوند و مدت زمان پخش آن‌ها بیش از ۵۰ دقیقه نیست.
  3. تجربۀ تماشا: سریال­های تلویزیونی در روزها و زمان­های خاصی به مخاطب ارائه می­شوند. سریال­های اینترنتی امکان تماشا و توقف پخش در مکان و زمان مورد نظر را برای مخاطبان فراهم می­کند.
  4. ساختار سناریو: پویایی فیلم­نامه در سریال­های اینترنتی نسبت به سریال­های تلویزیونی قوی­تر است و روایت داستانی فعال­تری دارند.
  5. ویژگی­ها: سریال­های تلویزیونی از مهم­ترین محتواها در میان تولیدات تلویزیونی هستند که مخاطب را به تفکر و گفتگو دربارۀ مضمون آن‌ها سوق می­دهد.
  6. سیاست­های تبلیغاتی: در سریال‌های تلویزیونی، تبلیغات در زمان‌های خاصی ارائه می‌شود و امکان رد کردن این تبلیغات وجود ندارد؛ اما در سریال­های اینترنتی مدت زمان تبلیغات کوتاه بوده و امکان رد کردن آن‌ها وجود دارد.

علاوه بر بستر پخش سریال­ها، ممکن است طبقه­‌بندی­های متفاوتی بر اساس موضوعات، ساختار روایی و نوع برنامه نیز وجود داشته باشد. (جدول ۲) تیمیسی[۲۰] و چلنک[۲۱] در مطالعۀ خود، سریال­های تلویزیونی را مبتنی بر سبک زندگی و روابط گروه­های اجتماعی مختلف به پنج دستۀ سریال­های خانوادگی، سریال­های اجتماعی، سریال­های خواننده/هنرمندمحور، سریال­های مبتنی بر روابط کاری و تجاری و سریال­هایی که زندگی ثروتمندان را به تصویر می­کشند طبقه­بندی کرده­اند. در مطالعۀ داغداش[۲۲] سریال­ها بر اساس ساختار روایی به دو دستۀ روایت جمعی مبتنی بر زندگی همسایگی یا به همراه یک خانوادۀ بزرگ و روایت زندگی فقیر و غنی در کنار هم و بدون تضاد طبقاتی تقسیم­بندی می­کند. قوی[۲۳] و یاشار[۲۴] نیز در پژوهش­های خود، سریال­ها را بر اساس نوع برنامه­های تلویزیونی دسته­بندی کرده­اند. قوی طبقه­بندی خود را به صورت سیتکام[۲۵]، مجموعه‌های احساسی و درام و همچنین، یاشار دسته­بندی مناسب را به صورت کمدی، درام، سریال خانوادگی، سریال پلیسی، سریال تاریخی و سریال­های اقتباسی ارائه کرده­اند.

نویسنده انواع سریال اساس طبقه­بندی
تیمیسی و چلنک (۲۰۰۰) ۱٫ سریال­های خانوادگی

۲٫ سریال­های اجتماعی

۳٫ سریال­های خواننده/هنرمندمحور

۴٫ سریال­های مبتنی بر روابط کاری و تجاری

۵٫ سریال­هایی که زندگی ثروتمندان را به تصویر می­کشند

سبک زندگی و روابط گروه­های اجتماعی
داغداش (۲۰۰۸) ۱٫ روایت جمعی مبتنی بر زندگی همسایگی یا به همراه یک خانوادۀ بزرگ

الف. روایت جمعی که در استانبول جریان دارد.

ب. روایت جمعی که در روستا، حاشیه شهر و عمدتا روستاهای آناتولی جریان دارد.

۲٫ روایت زندگی فقیر و غنی در کنار هم و بدون تضاد طبقاتی

الف. سریال­هایی که سبک زندگی لوکس را روایت می­کنند.

ب. سریال­هایی که «شخصیت جوانمردی که در راه وطن هر عمل غیرقانونی از او سر می­زند» را به تصویر می­کشند.

ساختار روایی
قوی (۲۰۱۹) ۱٫ سیتکام

۲٫ مجموعه‌های احساسی

۳٫ سریال­های درام (زمان اوج تماشا)

نوع

برنامه­های تلویزیونی

یاشار (۲۰۲۰) ۱٫ کمدی

۲٫ درام

۳٫ سریال خانوادگی

۴٫ سریال پلیسی

۵٫ سریال تاریخی

۶٫ سریال­های اقتباسی

نوع

برنامه­های تلویزیونی

 

 

 

 

 

جدول ۲.  دسته­بندی سریال­ها بر اساس سبک زندگی و روابط گروه­های اجتماعی، ساختار روایی و نوع برنامه­های تلویزیونی

 

  • جایگاه اقتصادی و نقش سریال­های ترکیه‌ای در صنعت فرهنگ ترکیه

صنعت سریال­های تلویزیونی که یکی از ارکان مهم صنعت فرهنگ است، پیوسته در حال توسعه بوده و سهم این بخش در ساختار اقتصادی کشور ترکیه رو به افزایش است. با بررسی ساختار صنعت سریال‌سازی در ترکیه و سریال‌های تلویزیونی پرمخاطب بر اساس دوره‌های زمانی، مشاهده می‌شود که درحالی­که سریال‌های تلویزیونی وارداتی در دهۀ ۱۹۹۰ و قبل از آن مسلط بودند، تولید سریال­های داخلی از دهۀ ۱۹۹۰ به بعد شروع به افزایش کرده و کشوری که وارد کنندۀ سریال­های تلویزیونی بود، اکنون در جایگاه صادر کننده قرار گرفته است. در دهۀ ۲۰۰۰ به بعد، بخش سریال­های تلویزیونی به یک صنعت تمام و عیار تبدیل شد و صادرات با شتابِ فزاینده­ای رشد کرد. تولیدات سریالی که در پخش تلویزیونی از اهمیت بالایی برخوردار است، از سال ۲۰۱۶، با تحولات تکنولوژیکی که در سطح جهانی رخ داد و تغییر ابزار ارتباطات جمعی، پخش در پلتفرم­های اینترنتی در کشور ترکیه آغاز به کار کرد.

در دهۀ ۱۹۹۰ و پیش از آن، عمدتاً سریال­های وارداتی از تلویزیون پخش می­شد و آثاری چون جادوگر شیرین[۲۶] (۱۹۶۴)، توفان دروغ[۲۷] (۱۹۷۳)، دالاس (۱۹۷۸) برای مخاطبان تُرک به نمایش گذاشته شد. با وجود تفاوت­های فرهنگی، سریال­های وارداتی توانسته بودند توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

پس از دهۀ ۱۹۹۰، بر اقتباس‌های ادبی که فرهنگ ترک را منعکس می­کردند تأکید شد. در این دوره آثاری چون خانوادۀ قورونتو[۲۸] (۱۹۸۳)، آبجی پریهان[۲۹] (۱۹۸۶)، کدخداهای محله[۳۰] (۱۹۹۲) و بابای محشر[۳۱] (۱۹۹۳) به مخاطبان ارائه شد.

در دهه ۲۰۰۰ و پس از آن، حوزۀ سریال­سازی از لحاظ تجاری به یک صنعت تبدیل شد. علاوه بر افزایش تولید سریال­های داخلی، صادرات این سریال­ها به کشورهای مختلف نیز رو به افزایش است. به این ترتیب، شهرت کشور ترکیه در دنیا افزایش یافته است. نمایش سریال‌های تلویزیونی در کنار به ارمغان آوردن درآمدهای حاصل از صادرات، حامی بخش‌های بسیاری، به‌ویژه صنعت گردشگری بوده است.

قزاقستان اولین کشوری بود که ترکیه سریال­های تلویزیونی را به آن صادر کرد. برخی از کشورهای دیگر عبارتند از بلغارستان، کشورهای خاورمیانه، کشورهای بالکان، آسیای مرکزی، آمریکای لاتین، اوکراین، پاکستان، روسیه و چین. در این میان، اصلی­ترین سریال­های پرمخاطب تلویزیونی که هم در کشور ترکیه و هم در کشورهای دیگر تأثیر بسزایی داشتند، دل دیوانه[۳۲] (۲۰۰۱)، عشق ممنوع (۲۰۰۸)، سدۀ باشکوه (۲۰۱۱)، پرندۀ سحرخیز[۳۳] (۲۰۱۸) و چاه[۳۴] (۲۰۱۷) بوده است.

فراوانی استفاده از اینترنت در سراسر جهان همگام با تحولات دیجیتال افزایش یافته است. سریال­های اینترنتی به دلیل توسعۀ اینترنت و افزایش تمایل به آن فراگیر شده­اند. علاوه بر نتفلیکس که همپای جهان در کشور ترکیه نیز شناخته شده است، پلتفرم­های [۳۵]Puhutv و [۳۶]BluTV از سال ۲۰۱۶ به طور فعال شروع به نمایش محتوای اینترنتی کرده­اند. فی (۲۰۱۷)، معصوم (۲۰۱۷)، مردگان[۳۷] (۲۰۱۸) و هاکان محافظ[۳۸] (۲۰۱۸) از جمله آثار منتشر شده در این پلتفرم­ها هستند که مورد استقبال مخاطبان واقع شدند. پلتفرم [۳۹]Exxen نیز در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد. دیزنی پلاس[۴۰] نیز به همین ترتیب فعالیت خود را از سال ۲۰۲۲ در ترکیه آغاز کرد.

تعداد سریال­هایی که در کشور ترکیه پخش می­شود هر سال متفاوت بوده و به صورت میانگین، سالیانه صد سریال از طریق شبکه­های مختلف تلویزیونی و اینترنتی به مخاطبان ارائه می­شود. در میان این سریال­ها که به دلخواه مخاطبان عرضه می­شوند، آن­هایی که از نظر رتبه­بندی موفق بوده­اند یا به عبارت دیگر، آن­ سریال­هایی که به سطح قابل قبولی از رتبه­بندی که از سوی مخاطبان انجام می­شود دست پیدا کنند، به پخش خود ادامه می­دهند. سریال­هایی که به ریتینگ لازم نمی­رسند نیز از جدول پخش حذف می­شوند. در بین برنامه­های تلویزیونی، سریال­ها از نظر درآمد تبلیغاتی بازده قابل توجهی دارند. تبلیغات در محدودۀ زمانی و محتوای تعیین شده توسط RTÜK در خلال پخش سریال به بینندگان ارائه می­شود. به لطف تبلیغات، کالاها و خدمات معرفی شده و مورد توجه بینندگان قرار می­گیرند. کالاها و یا خدمات ارائه شده، توسط بینندگان بررسی می‌شوند و اگر نظر مثبت آن‌ها را جلب کنند، می‌توانند بر الگوی خرید آن‌ها نیز تأثیرگذار واقع شوند. شرکت‌ها یا برندها از سریال‌های تلویزیونی حمایت مالی می‌کنند و از این طریق، آگاهی در مورد محصول خود را افزایش می‌دهند. بازیگران سریال­های تلویزیونی و مکان‌ها و مناطقی که جریان سریال در آن پیش می­رود، بینندگان را تحت تأثیر قرار داده و می­تواند بر نگرش و الگوی خرید آن‌ها تأثیر مثبتی داشته باشد. علاوه بر این، قرارگیری محصول مورد نظر در مجموعه­های تلویزیونی به صورت نامحسوس و بدون ایجاد احساس ناراحتی در مخاطب باعث ایجاد آگاهی شده و انتظار می­رود که نسبت به کالای مذکور نگرش مثبتی در مخاطب ایجاد کند و در الگوهای خرید آن‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

برای جای­گیری محصول در قاب سریال، صاحبان برندها با سناریونویسان هماهنگ می­شوند. هدف از این کار، ایجاد نگرش مثبت نسبت به محصول مورد نظر در بینندگان است تا ذهنیت آن‌ها را به سمت خرید محصول سوق دهند. از نظر راسل[۴۱] قرارگیری سه نوع محصولِ دیداری، شنیداری و دیداری-شنیداری را شاهد هستیم:

  1. دیداری: به دو شکل در سریال­ها قرار می­گیرند:

الف: قرار دادن برند مورد نظر به صورت خلاقانه در قاب سریال؛ مانند تبلیغات در فضای باز

ب: قرار دادن محصول در مکان خاص خودشان؛ مثلا برند غذایی در صحنه­های آشپزخانه

  1. شنیداری: ذکر نام تجاری در دیالوگ­های سریال
  2. دیداری-شنیداری: این مورد ترکیبی از قرار دادن محصول به شکل بصری و صوتی است. به عبارت دیگر، تبلیغ کالا در جریان روایت داستان جای می­گیرد.

در دورانی که مفهوم جای­گیری محصول در قاب دوربین به منظور تبلیغ به تازگی باب شده بود، محصولات به صورت تصادفی در تصاویر قرار داده می­شدند؛ اما امروزه، این کار به صورت کاملا هدفمند و حرفه­ای انجام می­گیرد. داغداش و ییلدیز[۴۲] در پژوهش­های خود جای­گیری کالاها در سریال­های تلویزیونی رز مشکی[۴۳] (۲۰۱۳) و جزر و مد[۴۴] (۲۰۱۳) را که از دسامبر ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۴ در شبکه­های مختلف تلویزیون پخش می­شد مورد بررسی قرار دادند. در نتیجۀ بررسی‌هایشان مشخص شد که در سریال رز مشکی هیچ محصولی وجود ندارد، درحالی­که در مجموع ۲۹ محصول در سریال جزر و مد قرار گرفته بود. در مطالعۀ اونلو[۴۵] (۲۰۲۰) نحوۀ قرارگیری محصول در سریال فی (منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در دو فصل و ۲۲ قسمت) بر روی پلتفرم اینترنتی  و سریال دکتر معجزه­گر[۴۶] (پخش شده در سال ۲۰۱۹، در یک فصل و ۲۸ قسمت). در بستر تلویزیون مورد بررسی قرار گرفت. وی در نتیجۀ بررسی­های خود عنوان کرد که در مجموع، ۱۲ برند تجاری در سریال فی و ۳ برند در سریال دکتر معجزه­گر به مخاطبان ارائه شده است. همچنین، مشاهده کرد که در سریال دکتر معجزه­گر جای­گیری محصول تبلیغاتی از سوی شبکه­ای که سریال را پخش می­کرد انجام گرفته بود. نحوۀ تبلیغ در هر دو سریال به صورت هماهنگ با سناریو و بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب بوده است. یولجی[۴۷] در پژوهش خود جای­گذاری محصول در ۱۰ سریال تلویزیونی نمایش داده شده در بستر تلویزیون را به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. وی در نتیجۀ بررسی­های خود عنوان کرد که جای­گیری محصول برای برندهایی که با موضوع و شخصیت­های سریال همخوانی دارند انجام شده و شرکت­های اسپانسر با توجه به فضاهای مورد استفاده در سریال­ها تعیین شده­اند.

از نظر بازاریابی، بازیگران سریال­هایی که از بسترهای مختلف به مخاطبان ارائه می­شوند در حکم گروه مرجع برای مصرف­کنندگان هستند. عوامل زیادی بر الگوی خریدِ مصرف­کنندگان تأثیرگذار است. گروه­های مرجع یکی از عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رفتار مصرف­کننده هستند که تأثیر بسزایی بر نگرش و الگوی خرید مصرف­کنندگان دارند. گروه­های مرجع که شامل حلقۀ نزدیکان یک فرد (مانند خانواده، دوستان و غیره) و کسانی که رابطۀ مستقیم با یک فرد ندارند (بازیگران، محصولات و غیره) در نقش هدایت کنندۀ ترجیحات افراد ظاهر می­شوند. تصاویر بازیگرانی که در سریال­ها نقش­آفرینی می­کنند (نمایش­دهندۀ ویژگی­های فیزیکی مانند وزن، مدل مو، ناخن و غیره)، محصولاتی که استفاده می‌کنند (لباس، کفش، جواهرات، ماشین و غیره)، شهرها و خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و مکان‌هایی که برای دریافت خدمات به آن‌ها مراجعه می‌کنند، بر جذب مخاطبان تأثیر گذاشته و رفتار آن‌ها را هدایت می­کند. نتایج حاصل از تحلیل­ها نشان می­دهد که به غیر از عواملی مانند درآمدهای تبلیغاتی، گردش مالی و درآمد صادراتی، بازاریابی و اقتصاد مرتبط با آن نیز سهم بسزایی در نرخ رتبه­بندی سریال­ها دارند. شکل ۲ را می توان نمایی کلی از وضعیت و سهم اقتصادی سریال­هایی دانست که یکی از عناصر مهم صنعت فرهنگ­اند و از طریق بسترهای مختلف (تلویزیون/اینترنت) به مخاطب ارائه می­شوند.

ارائۀ سریال‌ها در کشورهای مختلف و به عبارتی، صادرات سریال‌های تلویزیونی از دو جهت بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد:

اول، درآمد حاصل از صادرات سریال­ها بسیار زیاد است و ­تقاضا برای محصولات به کار رفته در سریال­ها افزایش می یابد. همگام با جهانی شدن و تحولات تکنولوژیکی و با توجه به افزایش کیفیت صنعت سریال­سازی در ترکیه، قیمت فروش سریال از ۵۰۰ دلار به حدود ۲۰۰ هزار دلار در هر قسمت افزایش یافته است. بر اساس تحلیل شرکت یورو دیتا ریسرچ[۴۸]، ترکیه بزرگترین صادرکنندۀ سریال­های تلویزیونی پس از آمریکاست. این سریال­های ترکیه‌ای از پلتفرم­های مختلف به سراسر جهان می­رسد، در بیش از ۱۵۰ کشور جهان مورد استقبال مخاطبان واقع شده و تقریبا ۷۰۰ میلیون بیننده و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد صادراتی دارند. دستیابی به درآمد صادراتی ۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ نیز هدف گذاری شده است.[۴۹]

دوم، فرهنگ ترکیه به کشورهای مختلف معرفی شده و توجه افراد با زمینه­های فرهنگی متفاوت را به خود جلب کرده است. به این ترتیب، افرادی از کشورهای مختلف برای تفریح، گذراندن تعطیلات و دیدن ترکیه از نزدیک به این کشور سفر می­کنند. با افزایش گردشگر خارجی، نشاط در بخش‌های مختلف ایجاد شده و دستیابی به درآمدهای بالا نیز فراهم می‌شود. به این ترتیب، توسعه بخشی و منطقه­ای و در نتیجه، توسعۀ اقتصادی صورت می­گیرد. با نمایش سریال‌های تلویزیونی در ترکیه، استفاده و فروش محصولات افزایش یافته و از این نظر سهم مهمی در توسعۀ بخشی، منطقه‌ای و اقتصادی دارد. تصویر شهرها در سریال­ها توجه بینندگان را به خود جلب کرده و در نتیجه، علاقه به آن منطقه را افزایش می­دهد؛ به این صورت احیابخشِ منطقه شده و در بخش­های مختلف آن ایجاد درآمدزایی می­شود. علاوه بر شهرها، کالاهای مورد استفادۀ بازیگران مورد پسند مخاطبان قرار می­گیرد و تولید و مصرف آن کالاها افزایش می­یابد.

نوشهر[۵۰] با سریال­های قصر آصمه­لی (۲۰۰۲)، آخرین خان[۵۱] (۲۰۰۸) و شمیم عشق[۵۲] (۲۰۱۰)، استانبول با سریال نقره (۲۰۰۷)، غازی عینتاب[۵۳] با سریال داماد غریبه[۵۴] (۲۰۰۴)، بیله‌جک[۵۵] با سریال رستاخیز ارطغرل[۵۶] (۲۰۱۵)، اردو[۵۷] با  سریال ستارۀ شمالی: عشق اول[۵۸] (۲۰۱۹)، موغله[۵۹] با سریال خانه پدری[۶۰] (۲۰۰۸)، استانبول و بورسا با سریال عروس استانبول[۶۱] (۲۰۱۷)، طرابزون[۶۲] با سریال تو بگو ای دریای سیاه[۶۳] و شهر ریزه[۶۴] با برنامۀ تلویزیونی عشقولانه[۶۵] (۲۰۱۴) شناخته شدند. در سریال­ها عناصر مهم فرهنگی و مکان­های محبوب هر شهر تا حد امکان با سناریو متناسب­سازی شده و به مخاطب ارائه می­شود و سعی بر این است تا حس کنجکاوی مخاطب در مورد آن شهر را برانگیزد.

گون­گور[۶۶] و اویسال[۶۷] تأثیر فیلم‌ها و سریال‌های فیلم‌برداری شده در نوشهر را بر ترجیحات گردشگران داخلی و فعالیت‌های گردشگری استان بررسی کردند. آن‌ها در نتیجۀ تحقیقات خود بیان کردند که فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این شهر فیلم‌برداری می‌شود کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد، در انتخاب مقصد سفر مؤثر است، بر ارزش برند شهر افزوده شده و باعث ایجاد پویایی در فعالیت‌های گردشگری منطقه می­شود. شاهین[۶۸] و همکارانش اظهار داشتند که با نمایش سریال قصر آصمه­لی که با بازی نورگل یشیلچای[۶۹] و اوزجان دنیز[۷۰] در نوشهر فیلمبرداری شد، شاهد افزایش دوبرابری تعداد گردشگرانی بودیم که برای بازدید به آن منطقه سفر می­کردند. همچنین، زمان سفر علاوه بر ماه­های تابستان به ماه­های زمستانی هم رسید و در نتیجه بازار منطقه احیا شد. سلطوق[۷۱] و همکارانش در پژوهش خود با کارگردان، دستیاران کارگردان و مردم محلی سریال خانه پدری که در شهر بوزاویوک[۷۲] موغله فیلمبرداری شده بود، مصاحبه­هایی انجام دادند. شرکت­کنندگان در این پژوهش اظهار داشتند که نمایش سریالی که عناصرِ جذاب طبیعی و بناهای تاریخی شهرِ خاصی را در معرض دید مخاطبان قرار می­دهد منجر به تضمین بقای فعالیت اقتصادیِ منطقه­ای شده، بازدیدهای آن شهر را افزایش می­دهد و بازدیدکنندگان پول خود را در منطقه خرج می­کنند و همۀ این موارد به مشخص شدنِ نقاط قوت و ضعف یک شهر می­انجامد. در نتیجه، با سرمایه­گذاری در بخش­های ضعیف­تر، گامی در افزایش جذابیت­های منطقه برداشته می­شود. تاش[۷۳] و همکارانش در پژوهش خود، تأثیر فیلم­ها و سریال­های تلویزیونی فیلمبرداری شده در منطقۀ شرق دریای سیاه بر انتخاب مقصد سفر گردشگران داخلی را مورد بررسی قرار دادند. در نتیجۀ پژوهش مشخص شد سریالی که تماشای سریال­ها در بازدید گردشگران از آن منطقه تأثیرگذار بوده اما تنها عاملِ ترجیح آن‌ها نبود.

علاوه بر این، کالاهایی که گروه­های مرجع در سریال­ها استفاده می­کنند مورد پسند مخاطبان قرار گرفته و درخواست برای خرید و دریافت آن‌ها نیز محتمل است. حلقه خرم سلطان با بازی مریم اوزرلی[۷۴] در مجموعۀ تلویزیونی سدۀ باشکوه (۲۰۱۱) که از جمله سریال­هایی بود به کشورهای دیگر صادر شد و درآمد صادراتی قابل توجهی را نیز به همراه داشت، توجه­ها را به خود جلب کرد و تقاضا برای خرید حلقۀ مشابه آن در طول مدت پخش افزایش یافت. به این ترتیب، تولید افزایش یافت و صنعت جواهرسازی احیا شد. چکمۀ شخصیت بهتر[۷۵] با نقش­آفرینی بِرِن ساعت[۷۶] در سریال عشق ممنوع (۲۰۰۸) در حین پخش این سریال نیز بسیار مورد توجه واقع شد و تقاضای بسیاری برای خرید آن به وجود آمد.

 

ارزیابی و نتیجه­گیری

در این پژوهش، جایگاه و تأثیرات اقتصادی سریال‌های ترکیه‌ای که در این کشور تولید شده و از عناصر مهم صنعت فرهنگ به شمار می­آیند و هم در ترکیه و هم در سایر کشورها برای مخاطبان به نمایش گذاشته می­شود و تأثیر آن‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی بررسی شده است. در سریال­های تلویزیونی، فرهنگ به شکل­های مختلفی به صورت کالایی درآمده و در قالب یک محصول به مخاطب عرضه می­شود. به منظور دستیابی به رویکردی کل­نگر و گم نشدن در اطلاعات زیاد، سهم اقتصادیِ این مجموعه­های تلویزیونی در داخل مرزهای ترکیه و کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، سهم سریال­ها در توسعۀ اقتصادی منطقه­ای و ناحیه­ای به تفصیل ارائه شده است.

ابزارهای ارتباطی با توجه به پیشرفت­های تکنولوژیکی و شرایط کشورها در بهره­گیری از فناوری متفاوت است. روند توسعۀ صنعت سریال­سازی نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این سریال­ها که در ابتدا به صورت نمایش­های رادیویی ارائه می­شد، به مرور زمان از شبکه تلویزیونی و در نهایت از بستر اینترنتی برای مخاطبان پخش شد. مجموعه­های تلویزیونی اولیۀ نمایش داده شده در ترکیه عمدتاً وارداتی بودند؛ اما امروزه، با توجه به توسعۀ این صنعت و افزایش کیفیت آن به کشورهایی از قبیل ایالات متحده آمریکا، افغانستان، آلمان، آلبانی، آرژانتین، اتریش، آذربایجان، امارات متحده عربی، بحرین، بوسنی و هرزگوین، پادشاهی برونئی، بلغارستان، الجزایر، جمهوری چک، چین، اندونزی، استونی، مراکش، گرجستان، کرواسی، عراق، ایران، سوئد، سوئیس، ژاپن، مونته­نگرو، قطر، قزاقستان، قبرس، کره جنوبی، کوزوو، کویت، لتونی، لیبی، لیتوانی، لبنان، مجارستان، مقدونیه، مالزی، مصر، ازبکستان، پاکستان، رومانی، روسیه، اسلواکی، اسلوونی، عربستان سعودی، سوریه، شیلی، تایلند، تایوان، تونس، اوکراین، عمان، اردن، ویتنام، یمن و یونان صادر می­شود. این روند همچنان در حال رشد و توسعه است.

 

[۱] Kroeber

[۲] Kluckhon

[۳] Jahoda

[۴] Tylor

[۵] Brislin

[۶] Tufan

[۷] Hypernym (üst kavram)

[۸] World Intellectual Property Organization

[۹] Telif Hakları Genel Müdürlüğü

[۱۰] Özdemir

[۱۱] Aydınlanmanın Diyalektiği

[۱۲] Adorno

[۱۳] Horkheimer

[۱۴] Müziğin Toplumsal Yeri Üzerine

[۱۵] Agger

[۱۶] Türk Dil Kurumu

[۱۷] Kara

[۱۸] (soap opera) اپرای صابونی یا نمایش صابونی در معنای سریال آبکی یا مجموعۀ احساسی

[۱۹] prime-timeزمان اصلی یا زمان اوج، یک بلوک زمانی برای پخش همگانی برنامه‌ها است که اغلب در اواسط شب قرار دارد و برای پخش نمایش تلویزیونی مناسب هستند.

[۲۰] Timisi

[۲۱] Çelenk

[۲۲] Dağdaş

[۲۳] Kavi

[۲۴] Yaşar

[۲۵] کمدی موقعیت (به انگلیسی: situation comedy) یا سیت‌کام (به انگلیسی: Sitcom) گونه‌ای از کمدی است که در آن شخصیت‌های فیلم یا سریال در مکان‌های عادی مانند محل کار یا خانه حضور دارند و فعالیت‌های روزانه آن‌ها با حرکات یا دیالوگ‌های طنز انجام می‌شود. هنگام گفتن هر نکتۀ طنزآمیز، معمولاً صدای خنده استودیویی زنده یا از پیش ضبط شده پخش می‌شود.

[۲۶] Tatlı Cadı

[۲۷] Yalan Rüzgârı

[۲۸] Kuruntu Ailesi

[۲۹] Perihan Abla

[۳۰] Mahallenin Muhtarları

[۳۱] Süper Baba

[۳۲] Deli Yürek

[۳۳] Erkenci Kuş

[۳۴] Çukur

[۳۵]یک تلویزیون آنلاین است که صدها درام محبوب، فیلم و انیمیشن­های ترک را به صورت رایگان و با کیفیت بالا در اختیار بیننده قرار می­دهد.

[۳۶] این اپلیکیشن از طریق کامپیوتر، دستگاههای موبایل و تلویزیونهای هوشمند قابل دسترسی است و محتوای داخلی ترکیه و خارجی را در ژانر فیلم، سریال تلویزیونی، ورزش، زندگی، بزرگسالان و همچنین پخش زنده تلویزیونی ارائه می­دهد.

[۳۷] Yaşamayanlar

[۳۸] Hakan: Muhafız

[۳۹] سرویس استریم فیلم و سریال ترکیه‌ای

[۴۰] Disney+

[۴۱] Russell

[۴۲] Yıldız

[۴۳] Karagül

[۴۴] Med Cezir

[۴۵] Ünlü

[۴۶] Mucize Doktor

[۴۷] Yolcu

[۴۸] Euro Veri Araştırma Şirketi

[۴۹]ترکیه در پایان سال ۲۰۲۳ به این هدف دست یافت. (نگاه کنید به: میلیارددلاری شدن درآمد حاصل از صادرات سریال‌های ترکیه‌ای – مائده پورصفائی)

[۵۰] Nevşehir

[۵۱] Son Ağa

[۵۲] Yer Gök Aşk

[۵۳] Gaziantep

[۵۴] Yabancı Damat

[۵۵] Bilecik

[۵۶] Diriliş Ertuğrul

[۵۷] Ordu

[۵۸] Kuzey Yıldızı: İlk Aşk

[۵۹] Muğla

[۶۰] Baba Ocağı

[۶۱] İstanbullu Gelin

[۶۲] Trabzon

[۶۳] Sen Anlat Karadeniz

[۶۴] Rize

[۶۵] Sevdaluk

[۶۶] Güngör

[۶۷] Uysal

[۶۸] Şahin

[۶۹] Nurgül Yeşilçay

[۷۰] Özcan Deniz

[۷۱] Saltık

[۷۲] Bozüyük

[۷۳] Taş

[۷۴] Meryem Uzerli

[۷۵] Bihterاین شخصیت سریال عشق ممنوع با نام سمر در ایران شناخته می­شود.

[۷۶] Beren Saat

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=11653
  • نویسنده : الف طوبی شاهین
  • منبع : مجموعه مقالات منتشرشده از سوی اتاق بازرگانی استانبول
  • 70 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.