تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

پرده‌برداری از سندی نجومی برای مقابله با ایران، روسیه و چین

  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
پرده‌برداری از سندی نجومی برای مقابله با ایران، روسیه و چین
دولت آمریکا روز شنبه از بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری خود جهت مقابله با قدرت گرفتن ایران، چین و روسیه در خاورمیانه، اروپا و اوراسیا پرده برداشت.

در بودجه آمریکا که به کنگره این کشور ارائه شده است، ۱.۹ تریلیون دلار جهت مقابله با “نفوذ” ایران، چین و روسیه در سرتاسر اروپا و اوراسیا با تمرکز ویژه بر خاورمیانه اختصاص یافته است.

در سند بودجه آمریکا پیشنهاد شده است که تقریباً ۶۶۵.۸ میلیون دلار به طور خاص برای تقویت “مقاومت اروپا و اوراسیا در برابر نفوذ خارجی و پیشبرد ادغام یورو-آتلانتیک در کنار پرداختن به چالش‌های رو به رشد از سوی روسیه و چین اختصاص یابد.

این سند اضافه می‌کند: بودجه از برنامه‌های متمرکز برای دفاع از دموکراسی، حاکمیت قانون، پیشبرد حقوق بشر و برابری جنسیتی، مبارزه با فساد و مقابله با اقتدارگرایی پشتیبانی خواهد کرد.

علاوه بر این آمریکا یک بودجه ۸۰۰ ملیون دلاری برای شبکه‌های تلوزیونی بین المللی جهت هدف قردادن مخاطبان در ایران، چین و روسیه و همچنین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در نظر گرفته است.

از نظر دفاعی، بودجه پیشنهادی بایدن بر نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای و همچنین توسعه توانایی‌های جنگی نوین متمرکز می‌شود. این بودجه مانند گذشته سعی می‌کند برتری نظامی آمریکا را حفظ کند.

تقریباً ۲۷.۷ میلیارد دلار صرف نوسازی هسته‌ای از جمله ساخت بمب افکن‌ها و زیردریایی‌های جدید و دوربرد خواهد شد. بیش از ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز برای بهبود و حفظ پدافند موشکی مانند سیستم‌های مستقر در دریا در نظر گرفته شده است.

درخواست بودجه دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در کنگره بررسی می‌شود و این نهاد در نهایت تصمیم می‌گیرد این منابع چطور هزینه شوند.

در طرح اولیه‌ بودجه که دولت «جو بایدن» چندی پیش تقدیم کنگره کرده بود نیز از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده بود. بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بود بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

در آن طرح اولیه، مهار چین و روسیه، نوسازی برنامه هسته‌ای، ارتقاء وضعیت جوی و مقابله با تهدیدهای نوظهور بیولوژیکی اهداف وزارت دفاع آمریکا اعلام شده‌اند.

دولت آمریکا در چند سال اخیر به خصوص بر مقابله با چین متمرکز شده است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور با تنش مواجه شده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1454
  • منبع : خبرآنلاین
  • 834 بازدید

برچسب ها