تاریخ : سه شنبه, ۱۷ مهر , ۱۴۰۳ 5 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 8 October , 2024

ابهام در سرمایه گذاری مشترک ۵۰ میلیارد دلاری روسیه و چین برای ساخت جت مسافربری

  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
ابهام در سرمایه گذاری مشترک ۵۰ میلیارد دلاری روسیه و چین برای ساخت جت مسافربری
آینده بزرگترین سرمایه گذاری مشترک هوانوردی بین چین و روسیه به دلیل تشدید اختلافات بین این دو بر سر نحوه تقسیم سود و دخالت احتمالی شرکت‌های غربی مبهم به نظر می‌رسد.

به گفته دو منبع مستقل، روس‌ها ناراضی هستند زیرا چین به دنبال دعوت از شرکت‌های غربی برای مشارکت در پروژه ۵۰ میلیارد دلاری توسعه یک جت مسافربری جدید موسوم به CR-929 است.

از جمله دلایل اصلی چین این است که پکن امیدوار است جت مسافربری CR-929 استانداردهای صلاحیت پروازی غربی را برآورده کند. این جت پهن پیکر برای پرواز به ایالات متحده و اروپا طراحی شده ، بنابراین بهتر است برخی از قطعات کلیدی را با مشارکت سازندگان اروپایی و آمریکایی انتخاب کرد.

برای مثال، پکن می‌خواهد از زیرواگن آمریکایی یا آلمانی استفاده کند، در حالی که روسیه علی‌رغم سوابق ایمنی ضعیف خود، اصرار دارد نمونه‌های خود را به کار گیرد.

طرف روس، تصمیم پکن برای استفاده از قطعات غربی را نشان دادن پرچم سفید به غرب در میان تحریم‌های جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین تلقی می‌کند.

CR929-600 یک جت مسافربری دوربرد با ظرفیت ۲۸۰ صندلی است که توسط شرکت هواپیماهای تجاری چین مستقر در شانگهای و شرکت هواپیمایی متحد روسیه توسعه یافته است.

این پروژه در سال ۲۰۱۷ با هدف به چالش کشیدن سازندگان بین‌المللی مانند بوئینگ در ایالات متحده و ایرباس در اروپا راه اندازی شد. چین می‌خواهد روسیه را از سهم سود بازار چین حذف کند و به جای آن سود را در سایر کشورها تقسیم کند.

اما بازار چین احتمالاً بسیار سودآورتر از هر جای دیگری خواهد بود، به این معنی که روسیه به طور بالقوه سود کمتری از این سرمایه گذاری خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود که بازار چین به تنهایی به بیش از ۳۰۰۰ هواپیمای پهن پیکر در آینده نیاز داشته باشد و این اطمینان وجود دارد که سهم بازار فعلی بوئینگ و ایرباس بدون تغییر باقی می‌ماند.

مسکو دریافته که در خارج از چین، جذب مشتری از رقبایی مانند بوئینگ و ایرباس برای CR929 بسیار سخت است. گزارش رسانه‌های روسیه حاکی از آن است که این کشور در حال بررسی خروج کامل از این پروژه است. مقامات روس نیز اعلام داشتند با چین در این پروژه همکاری می‌کنند اما کار در جهتی که مناسب آنهاست پیش نمی‌رود. چین با تبدیل شدن به یک غول صنعتی، کمتر و کمتر به خدمات روسیه علاقه مند شده است.

این هواپیما قرار است سال آینده اولین پرواز خود را انجام دهد، اما به دلیل کمبود سرمایه در زمینه ساخت بال از برنامه خود عقب مانده است. موتور آن هنوز در حال توسعه است و چین در نظر دارد شرکت‌های غربی مانند رولز رویس و جنرال الکتریک را برای کار بر روی آن وارد همکاری کند.

چین در بحبوحه پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین، علیرغم اختلافات مداوم با ایالات متحده، در تلاش برای بهبود روابط با غرب است.

با این حال، هنوز چالش‌های زیادی در پیش روست، به ویژه روابط دوجانبه بین چین و ایالات متحده. همه تلاش‌ها تنها در صورتی می‌تواند پیش برود که شی جین‌پینگ]و همتای آمریکایی‌اش جو بایدن در تماس تلفنی آینده‌شان به توافق جدیدی دست یابند.

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6886
  • منبع : دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در پکن
  • 750 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.