تاریخ : چهارشنبه, ۲۱ شهریور , ۱۴۰۳ 8 ربيع أول 1446 Wednesday, 11 September , 2024

تاریخچه روابط فرهنگی ارمنستان و چین

  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
تاریخچه روابط فرهنگی ارمنستان و چین
آشنایی با مدرسه چینی در ارمنستان

روابط فرهنگی بین ارمنستان و چین سابقه‌ای دیرینه دارد که به جاده ابریشم باز می‌گردد. این مسیر تجاری باستانی، نه تنها کالاها را بین دو کشور جابجا می‌نمود، بلکه مبادلات فرهنگی، از جمله ایده‌ها، زبان‌ها و مذهب را نیز تسهیل می‌کرد.

برخی از اولین تعاملات ثبت شده بین ارمنستان و چین در قرن اول میلادی رخ داده است. مورخین رومی از سفیران ارمنی که به دربار امپراتور چین اعزام شده بودند، یاد کرده‌اند. در قرون متمادی، تجار و زائران ارمنی به طور پیوسته از جاده ابریشم عبور می‌کرده و فرهنگ و دین خود را به چین معرفی می‌کردند.

در قرن هفتم، مسیحیت توسط مبلغان نستوری به چین آورده شد. برخی از این مبلغان ارمنی بودند و نقش مهمی در ترویج مسیحیت در بین مردم چین داشتند.

روابط فرهنگی بین ارمنستان و چین در قرون وسطی ادامه یافت. در این دوره، تبادل دست‌نوشته‌ها، ترجمه متون مذهبی و هنری و سفرهای متقابل دانشمندان و هنرمندان بین دو کشور رایج بود.

در دوران مدرن، روابط بین ارمنستان و چین به دلیل تحولات سیاسی و اقتصادی در هر دو کشور دستخوش تغییر شده است. با این حال، در سال‌های اخیر، شاهد افزایش علاقه به تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور بوده‌ایم به‌نحوی که  روابط فرهنگی بین ارمنستان و چین به طور قابل توجهی تقویت شده است. این امر به دلیل افزایش تعاملات اقتصادی، آموزشی و گردشگری بین دو کشور است.

امروزه، تعدادی از دانشگاه‌ها و موسسات در ارمنستان دوره‌های زبان و فرهنگ چینی را آموزش می‌دهند. همچنین، تبادل دانشجو و برنامه‌های همکاری فرهنگی بین دو کشور در حال افزایش است.

روابط بین ارمنستان و چین به تفکیک قرون

می‌توانیم یک نمای کلی از روابط بین ارمنستان و چین به تفکیک دوران‌ تاریخی به شکل زیر ارائه کنیم:

  • قرون وسطی: تبادل ابریشم، ادویه و سایر کالاها بین بازرگانان ارمنی و چینی
  • قرن هفدهم: تأسیس اولین کلیسای جامع ارمنی در پکن
  • قرن نوزدهم: افزایش مهاجرت ارامنه به چین
  • قرن بیستم: برقراری روابط رسمی دیپلماتیک بین ارمنستان و چین در سال ۱۹۹۱

اهمیت آموزش زبان چینی برای ارمنستان

آموزش زبان چینی برای ارمنستان به چند دلیل مهم است:

  • رشد اقتصادی: چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، شریک تجاری مهمی برای ارمنستان به شمار می‌رود. تسلط بر زبان چینی به افراد ارمنی این امکان را می‌دهد که به طور موثر با شرکای تجاری چینی خود ارتباط برقرار کرده و از فرصت‌های تجاری جدید در بازار چین بهره‌مند شوند.
  • روابط سیاسی: چین نقش فزاینده‌ای در سیاست جهانی ایفا می‌کند. آشنایی با زبان چینی به دیپلمات‌ها، مقامات دولتی و رهبران تجاری ارمنستان این امکان را می‌دهد که با همتایان چینی خود به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده و روابط سیاسی بین دو کشور را تقویت کنند.
  • فرهنگ غنی: چین دارای تاریخ و فرهنگ غنی با قدمتی هزاران ساله است. یادگیری زبان چینی به افراد ارمنی این امکان را می‌دهد که به این گنجینه فرهنگی دسترسی پیدا کنند و درک عمیق‌تری از جهان به دست آورند.
  • فرصت‌های شغلی: تقاضا برای افراد مسلط به زبان چینی در حال افزایش است، هم در ارمنستان و هم در سراسر جهان. تسلط بر زبان چینی به افراد ارمنی این امکان را می‌دهد که در طیف گسترده‌ای از مشاغل، از جمله تجارت، آموزش، گردشگری و ترجمه، شغل پیدا کنند.

در مجموع، آموزش زبان چینی فواید زیادی برای ارمنستان و مردم آن دارد. با توجه به روابط رو به رشد بین دو کشور و اهمیت فزاینده چین در صحنه جهانی، یادگیری زبان چینی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای آینده است.

تأسیس “مدرسه دوستی ارمنی و چینی” گامی مهم در راستای توسعه روابط فرهنگی و آموزشی

در سال ۲۰۱۰ و در جریان دیدار روسای جمهور وقت ارمنستان و چین توافق بر سر ساخت مدرسه دوستی ارمنی و چینی حاصل شد.   در ادامه این توافق، دولت ارمنستان ساخت یک مدرسه  با کمک مالی دولت چین  در جامعه کناکر-زیتون در ایروان را تصویب کرد.

طبق قراردادهای امضا شده بین دولت‌های ارمنستان و چین در سال ۲۰۱۳، مقرر شد دولت چین در مجموع حدود ۲۷ میلیون دلار (۱۷۰ میلیون یوان) کمک رایگان به دولت ارمنستان در این زمینه ارائه کند.

در ۲۲ آگوست ۲۰۱۸، “مدرسه دوستی ارمنی و چینی” با حضور مقامات عالی‌رتبه جمهوری ارمنستان و جمهوری خلق چین، طی مراسمی رسمی افتتاح شد. این رویداد، نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور محسوب می‌شود و نمادی از تعهد آنها به گسترش همکاری‌های فرهنگی و آموزشی در چارچوبی سازنده و پایدار تلقی می‌گردد.

مولفه‌هایی در تاسیس این مدرسه مد نظر بوده که به آنها اشاره می‌شود:

  • حمایت و مشارکت: تأکید بر نقش جمهوری خلق چین در احداث این مرکز آموزشی به عنوان نمادی از تعهد و سخاوت این کشور در راستای تقویت زیرساخت‌های آموزشی در ارمنستان
  • برنامه آموزشی: اشاره به زبان ارمنی به عنوان زبان اصلی تدریس در این موسسه آموزشی، ضمن تشریح جزئیات برنامه درسی زبان چینی، شامل تعداد ساعات آموزشی در هر مقطع تحصیلی
  • هیئت علمی: تأکید بر حضور مجرب‌ترین مدرسین چینی و ارمنی در جهت ارائه آموزش‌های باکیفیت زبان چینی به دانش‌آموزان

عملکرد موفق مدرسه دوستی ارمنی و چینی

برای بررسی میزان موفقیت مدرسه دوستی ارمنی و چینی مواردی را باید مورد توجه قرار داد که به آنها اشاره می‌شود:

  • میانگین معدل دانش‌آموزان در سال تحصیلی منتهی به این مقاله: ۱۸٫۲
  • درصد دانش‌آموزان با معدل بالای ۱۹: ۶۵%
  • درصد دانش‌آموزان پذیرفته شده در دانشگاه‌های معتبر: ۸۵%
  • تعداد فارغ‌التحصیلان در سال گذشته: ۱۲۰ نفر
  • درصد فارغ‌التحصیلان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلی تکمیلی: ۷۵%
  • درصد فارغ‌التحصیلان موفق در یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود در بازار کار: ۸۲%

این آمار و ارقام نشان می‌دهند که مدرسه دوستی ارمنی و چینی در زمینه عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و موفقیت فارغ‌التحصیلان خود عملکرد بسیار خوبی دارد.

همچنین افزایش تعداد دانش‌آموزان از ۴۰۵ نفر در سال اول به ۷۰۰ نفر در حال حاضر، به عنوان شاخصی از محبوبیت و اثربخشی این مرکز آموزشی تلقی می‌شود.

امکانات آموزشی این مدرسه شامل  امکانات و تجهیزات مدرن، آزمایشگاه‌های مجهز، دفاتر تخصصی آموزش زبان، کتابخانه غنی، کلاس‌های رایانه پیشرفته، سالن رقص و سالن بدنسازی جهت ارتقای سطح کیفی آموزش و رفاه دانش‌آموزان نیز شاخص دیگری برای موفقیت و عملکرد مطلوب این مدرسه در نظر گرفته می‌شود.

برنامه آموزشی برای سطوح مختلف تحصیلی

این مدرسه با در نظر گرفتن نیازهای دانش‌آموزان در همه سطوح تحصیلی، برنامه‌های متنوعی را طراحی کرده است تا بتواند به طور جامع به توسعه روابط فرهنگی و آموزشی بین ارمنستان و چین کمک کند.

۱. سطح ابتدایی:

  •    آموزش زبان چینی پایه به دانش‌آموزان
  •    برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری چینی
  •    سازماندهی بازدیدهای فرهنگی از مراکز چینی

۲٫ سطح متوسطه:

  •    آموزش زبان چینی متوسطه و پیشرفته
  •    برگزاری اردوهای فرهنگی و تبادل دانش‌آموزان
  •    همکاری در زمینه‌های علمی و پژوهشی

۳٫ سطح دانشگاهی:

  •    ارائه دوره‌های آموزش زبان چینی تخصصی
  •    همکاری در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی
  •    برگزاری رویدادهای علمی و فناوری مشترک

این مدرسه به عنوان پلی برای تقویت روابط فرهنگی و آموزشی بین ارمنستان و چین عمل می‌کند و چشم‌انداز آینده آن بسیار امیدوارکننده است.

فعالیت‌های متنوع مدرسه دوستی ارمنی و چینی

مدرسه دوستی ارمنی و چینی برای دانش‌آموزان خود فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متنوعی را برگزار می‌کند:

۱٫ فعالیت‌های فرهنگی:

  •    برگزاری جشنواره‌های سنتی چینی مانند جشن بهار، جشن فانوس‌ها و جشن میان‌ترم
  •    کارگاه‌های آموزشی هنرهای سنتی چین مانند نقاشی چینی، کاغذبازی و خوشنویسی
  •    اجرای نمایش‌های سنتی چینی توسط دانش‌آموزان
  •    برگزاری کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی چینی

شرکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری چینی منجر به تقویت درک متقابل، امکان برقراری ارتباط با همتایان چینی و تجربه زندگی فرهنگی در چین و کسب تجربه‌های بین ‌فرهنگی و توسعه مهارت‌های ارتباطی بین‌ فرهنگی خواهد شد.

۲٫ فعالیت‌های اجتماعی:

  •    سازماندهی بازدیدهای فرهنگی از موزه‌ها و مراکز تاریخی چینی در ارمنستان
  •    برگزاری مسابقات ورزشی دوستانه بین دانش‌آموزان ارمنی و چینی
  •    سازماندهی اردوهای تفریحی و گردشگری به مناطق دیدنی چین
  •    مشارکت در فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه در جامعه

این فعالیت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با فرهنگ، هنر و سبک زندگی چینی بیشتر آشنا شوند و روابط اجتماعی خود را گسترش دهند.

۳٫ فرصت‌های آموزشی و پژوهشی:

  •    همکاری در زمینه‌های علمی و پژوهشی با مدارس چینی
  •    امکان ادامه تحصیل در چین و استفاده از بورس‌های تحصیلی
  •    دسترسی به منابع آموزشی و پژوهشی چینی برای توسعه دانش

این مزایا به طور کلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در ابعاد آموزشی، فرهنگی و شخصیتی رشد کنند و برای آینده خود آماده شوند.

تامین بودجه مدارس زبان چینی در ارمنستان

مدارس زبان چینی در ارمنستان برای ارائه خدمات آموزشی خود، به منابع مالی مختلفی اتکا می‌کنند. در این راستا، طیف متنوعی از بازیگران در تامین بودجه این مدارس نقش دارند که در ذیل به تشریح آنها می‌پردازیم:

منابع دولتی:

  • حمایت‌های مالی:  در برخی موارد، دولت ارمنستان به منظور ترویج زبان و فرهنگ چینی، به مدارس واجد شرایط، کمک‌های مالی تخصیص می‌دهد. این کمک‌ها معمولا صرف هزینه‌های زیربنایی، تجهیز کلاس‌ها و یا ارائه بورسیه به دانش‌آموزان نیازمند می‌شود.

منابع غیردولتی:

  • سازمان‌های غیردولتی و بنیادهای خیریه:  برخی از نهادهای غیردولتی و بنیادهای خیریه که در زمینه تبادل فرهنگی و آموزشی بین ارمنستان و چین فعال هستند، به مدارس زبان چینی کمک‌های مالی و یا غیرمالی اعطا می‌کنند.
  • کمک‌های مردمی: افراد خیّر و علاقه‌مند به زبان و فرهنگ چینی نیز می‌توانند از طریق اهدای کمک‌های مالی و یا غیرمالی، به پویایی و ارتقای کیفی این مدارس یاری رسانند.

منابع داخلی مدارس:

  • شهریه:  شهریه دریافتی از دانش‌آموزان، همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی این مدارس محسوب می‌شود. میزان شهریه با توجه به عواملی نظیر نوع دوره، کیفیت آموزش، موقعیت جغرافیایی مدرسه و … متغیر است.
  • فعالیت‌های جانبی: برخی از مدارس زبان چینی با هدف افزایش درآمد خود، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، رویدادهای فرهنگی و یا ارائه خدمات ترجمه و ویرایش متن می‌کنند. همچنین ممکن است این مدارس از طریق اجاره فضا به سایر موسسات، به کسب درآمد بپردازند.

حمایت‌های خارجی:

  • موسسات و سازمان‌های چینی:  در مواردی که مدارس زبان چینی توسط موسسات یا سازمان‌های چینی اداره می‌شوند، ممکن است از طریق کمک‌های مالی مستقیم این نهادها نیز تامین بودجه شوند.

لازم به ذکر است که سهم هر یک از منابع فوق در تامین بودجه هریک از مدارس زبان چینی در ارمنستان، با توجه به شرایط و ساختار سازمانی آن مدرسه متفاوت خواهد بود.

در نهایت، تداوم فعالیت و پویایی این مدارس، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت صحیح منابع و جلب حمایت‌های مستمر از سوی ذینفعان مختلف خواهد بود.

چشم‌انداز آینده و برنامه‌های مدرسه دوستی ارمنی و چینی

مدرسه دوستی ارمنی و چینی، به عنوان یک نهاد آموزشی پیشرو در زمینه ترویج تفاهم و همکاری بین دو ملت، نقشی محوری در ارتقای روابط فرهنگی و آموزشی بین ارمنستان و چین ایفا می‌کند. با بررسی روندهای کنونی و نیازهای آینده، چشم‌انداز روشنی از اهداف و برنامه‌های این مدرسه برای سال‌های آتی ترسیم می‌شود.

احتمال افزایش تمرکز بر زبان و فرهنگ چینی: با توجه به اهمیت فزاینده چین در اقتصاد جهانی و روابط سیاسی آن با ارمنستان، به احتمال زیاد شاهد افزایش تمرکز بر آموزش زبان و فرهنگ چینی در مدرسه دوستی ارمنی و چینی خواهیم بود. این امر ممکن است شامل ارائه دوره‌های جدید، استخدام معلمان با زبان مادری چینی و افزایش فرصت‌ها برای دانش‌آموزان برای آشنایی عمیق با  فرهنگ چینی باشد.

تقویت تبادلات فرهنگی: همچنین شاهد افزایش تبادلات فرهنگی بین مدرسه دوستی ارمنی و چینی، مانند سفرهای دانش‌آموزی، برنامه‌های تبادل دانشجو و رویدادهای فرهنگی مشترک خواهیم بود. این تبادلات به دانش‌آموزان هر دو کشور کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از فرهنگ یکدیگر پیدا کرده و روابط دوستانه برقرار کنند.

توسعه مهارت‌های موثر در دوران معاصر: در کنار آموزش زبان و فرهنگ، مدرسه دوستی ارمنی و چینی بر تجهیز دانش‌آموزان به مهارت‌های ضروری برای موفقیت در قرن حاضر تمرکز خواهد کرد. این امر شامل پرورش تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت، کار گروهی و توانایی برقراری ارتباط موثر در سطوح مختلف خواهد بود.

در دنیای به هم پیوسته امروز، مدرسه دوستی ارمنی و چینی دانش‌آموزان را برای تبدیل شدن به شهروندانی جهانی آماده می‌کند که به تنوع احترام می‌گذارند، فرهنگ‌های مختلف را درک می‌کنند و می‌توانند به طور موثر با افراد از سراسر جهان همکاری کنند. این امر از طریق برنامه‌های درسی بین‌فرهنگی، فرصت‌های یادگیری زبان‌های مختلف و تشویق به مشارکت فعال در مسائل جهانی حاصل خواهد شد.

مدرسه دوستی ارمنی و چینی تعهد خود را به تقویت همکاری‌های بین‌المللی با سایر موسسات آموزشی در ارمنستان، چین و سراسر جهان ادامه خواهد داد. این امر از طریق تبادل دانش و تجربه، مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی محقق خواهد شد.

معرفی واردانیان اسپارتاک پاولوشا؛ مدیر اجرایی بنیاد “مدرسه دوستی ارمنی و چینی”

جناب آقای واردانیان اسپارتاک پاولوشا در تاریخ هفدهم فروردین ماه سال ۱۳۴۶ در شهر ابوویان جمهوری ارمنستان متولد شد. وی پس از تحصیلات مقدماتی، در دانشگاه کشاورزی ارمنستان به کسب علم در رشته زراعت پرداخت و در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ مدرک لیسانس در این رشته شد و از دانشکده اقتصاد دانشگاه علوم اجتماعی و سیاسی  فوق لیسانس اقتصاد گرفت.   در سال‌های:

۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ از  مرکز تعلیمات مسیحی، مدرک معلمی دین دریافت کرد.

۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی آموزشی ارمنستان موفق به دریافت کارشناسی ارشد تاریخ شد.

فعالیت‌های شغلی واردانیان:

  • ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰: کمیته HLKEM Abovyan، دبیر HLKEM دانشگاه فنی حرفه‌ای شماره ۵۰ ابوویان (تدریس دروس علم مادی و تاریخ)
  • ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴: روزنامه “کوتایک” ابوویان، روزنامه نگار
  • ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۳: دبیرستان شماره ۱۰ ابوویان، معلم تاریخ و HEP
  • ۱۳۸۱: عضویت در شورای شهر ابوویان (از طریق انتخابات خودگردانی محلی)
  • ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵: دبیرستان شماره ۱۰ ابوویان، معاونت امور آموزشی
  • ۱۳۸۹ تاکنون: دبیرستان شماره ۱۰۳ (بنیاد “مدرسه دوستی ارمنی و چینی”)، مدیر اجرایی مدرسه
  • ۱۴۰۲: انتخاب مجدد به عنوان مدیر اجرایی بنیاد “مدرسه دوستی ارمنی و چینی”

چین علاقمند به افزایش بورسیه‌های تحصیلی ارمنستان

فن یونگ، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار چین در ارمنستان، در دیدار با ژانا آندریاسیان، وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان، اعلام کرده است که چین آماده است تعداد بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده به جوانان ارمنستان را افزایش دهد.

 آندریاسیان  نیز در این دیدار مطرح کرده که در چارچوب برنامه همکاری های دوجانبه، شهروندان ارمنستانی در بهترین دانشگاه‌های چین تحصیل می‌کنند. طرف چینی ۸ بورسیه تحصیلی برای سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ اختصاص داده است.

وزیر ارمنستان همچنین بر اهمیت فعالیت‌های مدرسه دوستی ارمنی-چینی تأکید کرد و پیشنهاد داد که امکان ساخت مجموعه ورزشی دوستی دو کشور در ارمنستان نیز بررسی شود؛ چراکه می‌تواند زمینه‌ای برای تمرینات مشترک، تبادل تجربیات مربیان و ورزشکاران و اجرای برنامه‌های ورزشی فراهم کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد ذکر شده، آینده روابط ارمنستان و چین رو به توسعه پیش‌بینی می‌شود. همچنین آموزش زبان چینی در ارمنستان با توجه به آنچه ذکر شد رشد فزاینده خواهد داشت.

بی‌تردید با توجه به رشد روابط بین دو کشور تبادلات فرهنگی نیز بین ارمنستان و چین افزایش خواهد یافت و فرهنگ‌پذیری دو کشور از یکدیگر ناگزیر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10918
  • منبع : پایگاه تخصصی تحلیلی جامعه و فرهنگ ملل
  • 158 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.