تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

«آرمان‌های جهان روسی» در سیاست بشردوستانه جدید روسیه

  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
«آرمان‌های جهان روسی» در سیاست بشردوستانه جدید روسیه
پوتین وظیفه سیاست بشردوستانه را حفاظت از «آرمان های جهان روسی» خواند. پوتین مفهوم سیاست بشردوستانه روسیه در خارج از کشور را تصویب کرد.

یوگنیا واروپایوا در آر. ب.کا روسیه ۵ سپتامبر  ۲۰۲۲

مفهوم سیاست بشردوستانه روسیه در خارج از کشور بر ضرورت ترویج فرهنگ روسیه، ایجاد تصویری مثبت از کشور در بین مخاطبان خارجی و توسعه همکاری‌های بشردوستانه با سایر کشورها اختصاص یافته است.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مفهوم سیاست بشردوستانه روسیه در خارج از کشور را تصویب کرد. در فرمان مربوطه، منافع ملی مسکو در این زمینه ذکر شده است:

  • حفاظت از «ارزش های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه»؛
  • آشنایی جامعه جهانی با میراث تاریخی و فرهنگی روسیه؛
  • غنی سازی متقابل فرهنگ مردم روسیه و سایر کشورها؛
  • توسعه همکاری های بشردوستانه بین المللی «بر مبنای همکاری های عادلانه، متقابل، باز و بدون تبعیض».

این مفهوم می گوید که سیاست بشردوستانه در خارج از کشور بخشی جدایی ناپذیر از سیاست خارجی است و فرهنگ نقش ویژه ای در آن ایفا می کند. فرهنگ روسیه بخش مهمی از فرهنگ جهانی است و برای ترویج آن برگزاری جشن های سالگرد روسیه در خارج از کشور، معرفی سینمای داخلی به بازارهای خارجی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب، ایجاد شرایطی برای گفت و گو و تبادل تجربه. در میان متخصصان حوزه فرهنگ، تجارت و دولت ضروری است.

فرهنگ به عنوان ابزار «قدرت نرم» به تقویت اقتدار بین المللی روسیه و خنثی کردن «احساسات ضدروسی با خاستگاه سیاسی ایدئولوژیک» کمک می کند. در این سند تاکید شده است.. که در اجرای این مفهوم، لازم است «افزایش تعداد تلاش ها برای کم اهمیت جلوه دادن اهمیت فرهنگ روسیه و پروژه های بشردوستانه روسیه» و جایگزینی سنت ها و «ایده های جهان روسی» با «شبه ارزش ها» در نظر گرفته شود.  

 دفاع، حفظ و ترویج سنت‌ها و آرمان های جهان روسی در این مفهوم به عنوان یکی از اهداف سیاست بشردوستانه در خارج از کشور ذکر شده است. اهداف دیگر عبارتند از:

  • تقویت نقش زبان روسی در دنیای مدرن؛
  • محبوبیت دستاوردهای روسیه در فرهنگ، علم، ورزش، فناوری اطلاعات؛
  • افزایش رقابت پذیری آموزش روسیه و استفاده از آن برای گسترش نفوذ بشردوستانه در روسیه.
  • افزایش جذابیت گردشگری روسیه؛
  • «ترویج مزایای ساختار فدرال دولت روسیه، که شأن برابر فرهنگ همه مردم ساکن در قلمرو آن و سایرین را به رسمیت می شناسد».

همچنین، روسیه باید از هموطنان مقیم خارج از کشور حمایت کند، همکاری های بین المللی جوانان را توسعه دهد، در سازمان‌های بین المللی مشارکت نماید (توسعه تعامل با کشورهای مستقل مشترک المنافع، یونسکو و سایر اتحادیه ها، از جمله در سازمان ملل) و به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی بپردازد (به عنوان مثال،  پیشبرد یک کار فعال «به منظور مهار تلاش ها برای بازنویسی تاریخ جنگ جهانی دوم و کم رنگ کردن نقش مردم شوروی در پیروزی» لازم است). توسعه همکاری‌های بشردوستانه دوجانبه ضروری است و در اینجا اولویت، تعمیق تماس‌ها از جمله با آبخازیا، اوستیای جنوبی، جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوگانسک  و همچنین با «کشورهای اسلاو» است. یکی از زمینه‌های همکاری‌های بشردوستانه دوجانبه، همکاری «متوازن متقابلا سودمند» با کشورهای اروپای غربی است. این مفهوم همچنین به روابط با کشورهای آسیایی اشاره می کند – همکاری پویا و در حال توسعه با چین و چشم انداز توسعه آن با ژاپن «با در نظر گرفتن تقاضای زیاد برای فرهنگ روسی» در این کشور. توسعه همکاری های بشردوستانه با کشورهای خاورمیانه مستلزم «توجه ویژه» است.

در عین حال، سیاست بشردوستانه باید بر اساس چندین اصل از جمله عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها و مشارکت بین المللی در حوزه بشردوستانه انجام شود.

این مفهوم فرض می‌کند که برای ارتقای مؤثر منافع خود در صحنه جهانی، روسیه باید عواملی را در نظر بگیرد که بر ادراک آن توسط سایر کشورها تأثیر می‌گذارد. اینها دستاوردهای علم و فناوری؛ ارزش های معنوی سنتی؛ مجموعه ای از «کدهای فرهنگی مثبت و قابل فهم» در جامعه بین المللی که با روسیه مرتبط هستند؛ [و همچنین] کمک رسانی روسیه به سایر کشورها در شرایط اضطراری هستند.

این مفهوم نیاز به کار بر روی پشتیبانی اطلاعاتی از رویدادهای روسیه و رویدادهای بین‌المللی با مشارکت آن را یادآور می‌شود:  آماده کردن مخاطب خارجی برای «ادراک عینی» آنها، ارائه «اطلاعات قابل اعتماد در مورد نحوه زندگی جامعه روسیه». نویسندگان این مفهوم می‌گویند: «در عین حال، باید تقاضای فزاینده در جهان برای ارزش‌های سنتی، در درجه اول ارزش‌های خانوادگی، به دلیل تحمیل تهاجمی دیدگاه‌های نئولیبرالی توسط تعدادی از دولت‌ها را در نظر گرفت». به نظر آنها، روسیه در خارج از کشور به عنوان نگهبان و محافظ ارزش‌های سنتی تلقی می‌شود: این (همانا) «اولویت معنویات بر مادیات، حمایت از حقوق و آزادی های بشر، خانواده، هنجارها و موازین اخلاقی، انسان گرایی و شقفت» است. در عین حال، در جامعه روسیه، «در طول یک تاریخ هزار ساله»، احترام به فرهنگ خارجی شکل گرفت. در این سند تاکید شده است که «روسیه  به اصول برابری، عدالت، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها متعهد است».

این مفهوم تلاش برای سیاسی کردن حوزه بشردوستانه به منظور اعمال فشار بر دولت ها را محکوم می کند. به عنوان مثال، تأکید می شود که شرکت تمام عیار روسیه در بازی های المپیک «نباید به سیاست فرصت طلبانه کشورها و رویکردهای مغرضانه نمایندگان سازمان های بین المللی تخصصی بستگی داشته باشد». این مفهوم بیان می دارد که روسیه «بر این عقیده است که شکل‌گیری سیاست جامعه بین المللی در حوزه بشردوستانه و در زمینه حمایت از حقوق بشر باید به صورت جمعی انجام شود».

جهت گیری های اصلی سیاست بشردوستانه در خارج از کشور، مطابق (این)  مفهوم، توسط رئیس جمهور انجام می شود. شورای فدراسیون و دومای دولتی «در حدود اختیارات خود» باید به حمایت قانونی از آن بپردازند و دولت باید اقداماتی را برای اجرای آن انجام دهد. نقش وزارت خارجه این است که پیشنهادات مربوط به جهت گیری های سیاست بشردوستانه و اجرای سیاست خارجی روسیه در این زمینه را به رئیس جمهور منتقل نماید.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6313
  • نویسنده : یوگنیا واروپایوا
  • منبع : ایراس
  • 489 بازدید

برچسب ها