تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

توافق شوروی و ترکیه برای انحلال دولت آذربایجان

  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
توافق شوروی و ترکیه برای انحلال دولت آذربایجان
دولت بلشویکی و كماليون هر دو دولتهای تازه تشکیل شده ای بودند و هیچ دولت دیگر آنها را به رسمیت نمی شناخت ضمنا غير مستقیم هردو با انگلیس ها در جنگ بودند.

دولت اخیر به یونان کمک می کرد تا بر علیه ترکیه بجنگد لذا بلشویکها و ترکها بنفع خود دانستند که با هم وارد عقد قراردادهایی شده و به یکدیگر کمک نمایند. کمالیون احتیاج به پول و مهمات داشتند و بلشویکها احتیاج به آذربایجان قفقاز مخصوصا به باکو از لحاظ نفت و برای تسلط در بحر خزر و غیره. تر کها حاضر نبودند تمامی اراضی فتح شده را پس بدهند اما حاضر شدند در ازاء دریافت مبالغ گزاف پول و اسلحه، آنرا تخلیه و تحویل بلشویکها بدهند.

لذا بلشویکها مقدار زیادی از جواهرات سلطنتی و طلا که جمعا بالغ بر دو میلیون منات طلا بود. توسط یک طیاره برای کمالیون فرستادند و چند کشتی اسلحه نیز از راه دریای سیاه ارسال داشتند و قراردادی در۷ بهمن ۱۲۹۸ بستند. طبق این قرارداد دولت بلشویکی لنین اراضی قارص و اردهان دو منطقه جنوب غربی ارمنستان را به ترکیه واگذار کرد، بلشویکها بدون زحمت شبانه وارد باکو شدند. ملیون آذربایجانی از این طرز رفتار کمالیون بی اندازه عصبانی شدند به طوریکه بعدها می گفتند: «ترکهای عثمانی ما را به بلشویکها فروختند».

👈🏻 منبع: رقابت روسیه و انگلیس در ایران / منشور گرکانی

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4233
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 937 بازدید

برچسب ها