تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

روسیه و هند شرکای طبیعی در ساخت دنیای دیجیتال هستند

  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
روسیه و هند شرکای طبیعی در ساخت دنیای دیجیتال هستند
هم برای روسیه امروز و هم هند، تحول دیجیتال یکی از اولویت‌های دولت، تجارت و جامعه مدنی است. با وجود همه مشکلات مرتبط با همه گیری، فرصت‌های جدیدی برای گسترش همکاری در برابر مسکو و دهلی گشوده شده و چالش‌های جدیدیپیش روی آنها قرار گرفته است.

لیدیا کولیک، رئیس بخش تحقیقات هند موسسه تحقیقات بازارهای نوظهور SKOLKOVO و عضو شورای امور بین‌الملل روسیه

در شرایطی که پیش بینی‌های رشد اقتصادی در هند، مانند یکسال پیش، دوباره مسیر نزولی پیدا کرده و موج جدیدی از همه گیر شدن جمعیت هند را تحت تأثیر قرار داده، باور به اینکهبخش قابل توجهی از تحولات مثبت در سال‌های اخیر در کشور با پیشرفت علمی و فناوری انقلاب صنعتی چهارم، گسترش اقتصاد دانش و دیجیتالی شدن سریع همراه بوده دشوار استبا این حال، چنین اتفاقی رخ داده و یک مطالعه ویژه تحت عنوان“دیجیتالیسازی هند؛ از یک پدیده محلی به یک عامل تأثیرگذارجهانی»، که اخیراً توسط انستیتوی تحقیقات بازارهای نوظهورسوکولکوو Skolkovo با همکاری دانشکده تجارت هند تهیه شده است، دقیقاً بر جنبه تحولات عمیقی که اقتصاد و جامعه هند از این نظر متحمل شدهاند، متمرکز شده است.

این مطالعه ویژگی‌های اصلی متمایزی را بررسی میکند که به گفته نویسندگان، مشخصات دیجیتالی شدن هند را منحصر به فرد میکند. اینها نه تنها شامل سیستم شناخته شده شناساییبیومتریک شهروندان، بلکه همچنین شامل یک همکاری نزدیکبین دولت و بخش خصوصی در توسعه و اجرای برنامه‌های دیجیتالسازی و همچنین رونق در کارآفرینی می‌شود که عمدتا با گسترش سریع فن آوری‌های دیجیتال در هند مرتبط است. در ارتباط با تحول سریع فن آوری کشور در سال ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه هند از ایجاد یک بخش جدید و پیشرفته فناوری‌های استراتژیک (NEST) خبر داد که با دیپلماسی فن آوری، سیاست خارجی و جنبه‌های حقوقی بینالمللی استفاده از فن آوری‌های جدید سر و کار دارد. انتظار‌‌‌ می‌رود که این موضوعباعث شود هند بتواند فعالانه در بحث جهانی مدیریت فناوریشرکت کند و به طور موثرتری از منافع ملی این کشور در اینزمینه دفاع کند.

این مطالعه همچنین تأثیر دیجیتالسازی بر آموزش، به عنوان یک بخش حیاتی برای هند را بررسی‌‌‌ می‌کند. به طور خاص، اینپژوهش پتانسیل بزرگی که شرکت‌های آموزشی هند در این زمینه دارند را تجزیه و تحلیل‌‌‌ می‌کند. امروزه این بخش‌ها هستند که سریعترین رشد را در مقیاس جهانی دارند و در حالبرنامهریزی برای گسترش بین المللی هستند، و آموزش با کیفیترا برای کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته قابل دسترس‌تر و موثرتر‌‌‌ می‌کنند.

این مطالعه بینشهایی در مورد شرکت ها، موسسات و کارآفرینان ارائه‌‌‌ می‌دهد که بدون آن نمیتوان هند دیجیتالینوظهور را تصور کرد. در بخشی از مطالعه در مورد همکاریروسیه و هند، نویسندگان تجارب روسیه در هند را تجزیه و تحلیلکرده و این دیدگاه را بیان‌‌‌ می‌کنند که در مشارکت استراتژیک دو کشور گسترش بخش مشارکت استراتژیک فن آوری ضروریاست، که نه تنها به اقتضای زمان دیکته‌‌‌ می‌شود بلکه برای آن پتانسیل بالایی نیز وجود دارد. …

مشارکت روسیه و هند در دوران تحول دیجیتال

در سال ۲۰۲۰، روسیه و هند بیستمین سالگرد اعلامیه مشارکت استراتژیک را جشن گرفتند. این اعلامیه در اکتبر ۲۰۰۰ در دهلینو توسط نخست وزیر واجپایی و رئیس جمهور ولادیمیر پوتینامضا شد. در دسامبر ۲۰۱۰، این مشارکت به یک مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز ارتقا یافت. در آوریل ۲۰۱۹، پوتینحکمی را در مورد اعطای نشان رسول مقدس Andrew the First Called به ناراندامودی نخست وزیر هند، به خاطر خدمات برجسته وی در توسعه همکاری استراتژیک بین روسیه و هند و روابط دوستانه بین مردم دو کشور، امضا کرد. وضعیت استراتژیکروابط دو کشور موضوع منحصر به فردی نیست، اما، درک عمیقمتقابل در اکثر موضوعات برنامه مدرن و تاریخی، روابط روسیه و هند را منحصر به فرد می‌سازد. نشست سالانه رهبران دو کشور در سال ۲۰۲۰ برگزار نشد، با این حال، اجلاس حضوری بعدیهنوز در برنامه ۲۰۲۱ است. نظرات مسکو و دهلی در مورد توسعه اوضاع ژئوپلیتیک در مورد دو کلان منطقه مهم برای آنها ،اوراسیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه، جایی که هر دو کشور نقش مهمی را در آن بازی‌‌‌ می‌کنند، و جایی که دو کشور تلاش‌‌‌ می‌کنند واگرایی در حال ظهور در رویکردهای آینده خود را برطرف کنند، نیازمند بررسی جداگانه است. در آوریل ۲۰۲۱ اعلام شد که یکقالب گفتگوی دو + دو با حضور وزرای خارجه و وزرای دفاع بیندو کشور ایجاد‌‌‌ می‌شود. در این ترکیب، هند در حال کار با ایالاتمتحده، ژاپن و استرالیا است. 

علاوه بر روابط سیاسی قوی، همکاری‌های انرژی سنتی و مشارکت‌های نظامی-فنی به ویژه برای هند و روسیه بسیار مهم است. در سپتامبر ۲۰۱۹، نخست وزیر نارندرا مودی میهمانافتخاری در مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک بود. خاور دور روسیه، سرزمین وسیعی از کشور که برای تبدیل شدن به دروازه جدید روسیه به آسیا طراحی شده است، برای تجارت هند باز است و به دنبال تبدیل شدن به یکی از محرک‌های جدید برایتوسعه روابط روسیه و هند است. دالان دریایی چنای – ولادیوستوک به یک لینک مهم حمل و نقل جدید که قطب شمال روسیه و شرق دور را با هند متصل‌‌‌ می‌کند تبدیل خواهد شد. در این راستا، پل انرژی بین دو کشور که به معنی تجارت و سرمایهگذاری در نفت و گاز، LNG، انرژی هستهای، استخراج و فرآوریزغال سنگ است، با توجه به هم‌تکمیلی طبیعی اقتصاد دو کشور، قطعاً گسترش خواهد یافت. همکاری در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد هیدروژن نیز در حال بحث است. تولیدهمزمان واکسن علیه COVID-19 یکی از مهمترین موارد اضافه شده اخیر به لیست موضوعات دارای اولویت برای همکاری است. مسکو و دهلی همچنین قصد دارند همکاری‌های نظامی – فنی را با استفاده از مزایای برنامه‌های “در هند انجامش بده   (Do in India) و “هند خودکفا” (Self-sufficient India) گسترش دهند، برنامه هایی که به طور فعال توسط دولت هند و شخص مودیتبلیغ‌‌‌ می‌شود.

با این وجود، به خوبی آشکار است که همکاری اقتصادی بینروسیه و هند، به دلایل مختلف، از سطح همکاری سیاسیگسترده آنها عقب است. در سال ۲۰۱۹، گردش تجاری روسیه و هند به ۱۱٫۲ میلیارد دلار رسید (صادرات روسیه به هند ۷٫۳ میلیارد دلار و صادرات هند به روسیه – ۳٫۹ میلیارد دلار). قبل از همه گیری، دولت‌های دو کشور هدف خود سه برابر کردن تجارت به ۳۰ میلیارد دلار و افزایش سرمایه گذاری‌های دو جانبه از ۳۰ به ۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ تعیین کردند. مودی و پوتین افزایشروابط تجاری و اقتصادی دو کشور را به عنوان یکی ازاولویت‌های همکاری معرفی کردند. ایجاد منطقه تجارت آزاد بینهند و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEUنیز در حال بحث است. به دولت‌ها دستور داده شد که گلوگاه‌ها و موانع گسترش روابط اقتصادی را شناسایی و برطرف کنند. وزارت توسعه اقتصادی روسیه و وزارت تجارت و صنایع هند تسهیلات پنجره واحد (Single Window) را برای تسهیل سرمایهگذاری آسان شرکتهای هندی و روسی راه اندازی کردهاند. آژانس ملی توسعه و توسعه سرمایه گذاری هند “Invest India” یک بخش ویژه برایهمکاری با روسیه ایجاد کرد تا یک زمینه مناسب برای پشتیبانیو مشاوره در زمینه سرمایهگذاری برای تجارت روسیه فراهم کند. آژانس حمایت از صادرات و توسعه سرمایه ذاری شرق دور، مرکز صادرات روسیه، Delovaya Rossiya، و همچنین کنفدراسیونصنعت هند (CII)، فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع هند (FICCI) و دیگر سازمان‌ها در حال ارتقا ارتباط مستقیم بینجوامع تجاری دو کشور هستند. دو دور گفتگوی استراتژیکاقتصادی بین هند و روسیه برگزار شد: در سن پترزبورگ در سال ۲۰۱۸ و در دهلی نو در سال ۲۰۱۹٫

در سال ۲۰۲۰، روسیه ریاست بریکس را بر عهده داشت و علیرغم این واقعیت که اجلاس سران این گروه، مانند سایر فعالیتها، باید به صورت مجازی برگزار می‌شد، طرف روسی سعی کرد موضوعات مورد بحث را به موضوعات مهم و مرتبط با نیازهایامروز تبدیل کند. از این رو، موضوع همکاری بین کشورهایبریکس در زمینه‌های مربوط به دیجیتالسازی سریع در بیانیه مسکو که در پایان دوازدهمین اجلاس بریکس تصویب شد، منعکس شده است. در استراتژی جدید مشارکت اقتصادی بریکسبرای سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۰٫ برای اولین بار یکی از سه حوزه اصلی همکاری در زمینه اقتصاد دیجیتال بود. هند در سال ۲۰۲۱ ریاست بریکس را بر عهده دارد، بنابراین موضوع دیجیتالی شدن، بدون شک بازتاب بیشتری در کار این گروه در سال جاری خواهدداشت. در سالهای اخیر، این کشور پیشرفت چشمگیری در افزایش دسترسی به اینترنت و سواد دیجیتالی مردم، توسعه دولت دیجیتال، گسترش فنآوری‌های دیجیتال مالی و تجارت الکترونیکی و همچنین در سایر زمینه‌های مربوط به دیجیتالسازی داشته است. 

تحول دیجیتال یکی از اولویت‌های اصلی روسیه است

تحول دیجیتال اکنون یکی از اولویت‌های اصلی روسیه است. اینامر در انتصاب میخائیل میشوستین به عنوان نخست وزیر اینکشور در ژانویه سال ۲۰۲۰ منعکس شد. میشوستین در سخنرانی خود در دومای دولتی در سال ۲۰۲۰، اظهار داشت: “اعداد نفت، طلا و پلاتین قرن ۲۱ است. اگر ما با دیجیتال سر و کار نداشته باشیم، دیجیتال به سراغ ما خواهد آمد. قبل از انتصاب به پست نخست وزیری، میشوستین در راس خدمات مالیاتی فدرال روسیه قرار داشت، که موفق شد در مدت زمان کوتاهی کار این بخش را بر اساس یک دیجیتال جدید به طور کامل بازسازی کند. طرح ملی فناوری در روسیه (NTIیک برنامه بلند مدت است که هدف آن اطمینان از رهبری شرکت‌های روسی در بازارهای جدید با فن آوری بالا است که در ۱۵-۲۰ سال آینده در اقتصاد جهانی ظهور‌‌‌ می‌کند. مانند هند، روسیه اکنون در حال آماده سازی برای آزمایش و استقرار شبکه‌های ۵G است. برنامه ملی “اقتصاد دیجیتال” در حال اجرا است که تا سال ۲۰۳۰ محاسبه شده است. NTI و سایر تلاش‌های روسیه در زمینهفناوری‌‌‌ می‌تواند با برنامه‌های استراتژیک هند در مناطق مشابه هماهنگ شود.

فرصت‌های مکمل و جدید همکاری

علی رغم این واقعیت که صنایع IT در روسیه و هند به طرق مختلف توسعه یافتهاند، عناصر مکمل و فرصت‌های جدید همکاریبین آنها وجود دارد. قابل ذکر است که اتحادیه شرکتهای توسعه دهنده نرم افزار روسیه RUSSOFT، که در سال ۱۹۹۹ تاسیسشد، با الگوبرداری از انجمن ملی شرکتهای توسعه نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات هند (NASSCOM) ایجاد شد. امروزه شرکتهایی مانند MaximaTelecom (راه حل‌‌هایی برایشهرهای دیجیتالی و مشاغل)، Lighting Technologies” یستم‌های روشنایی برای شهرهای هوشمند)، Technonikol (مصالح ساختمانی با تکنولوژی پیشرفته)، Tsifra (هوش مصنوعی و راه حل‌های اینترنتی صنعتی برایاینترنت اشیا)، Tactise (توسعه و اجرای راه حل‌های پیشرفتهدر زمینه حمایت از نیروی کار و ایمنی صنعتی)، و همچنینغول‌های دولتی، به عنوان مثال، Rosatom (شریک اصلی طرف هند در صنعت هستهای) و سازمان‌های دیگر، به طور فعال درتوسعه ابتکاری هند مشارکت دارند، با این وجود، پتانسیل زیادیبرای گسترش این فهرست وجود دارد.

علیرغم رقابت زیاد با فعالان هندی و بین المللی، راه حل‌های روسیه مورد تقاضا است، بازرگانان و دولت هند علیرغم فشارهایاحتمالی از خارج، آماده همکاری با شرکت‌های روسی در جهت منافع خود هستند. چندین صندوق سرمایهگذاری با منشا روسینیز با هند همکاری‌‌‌ می‌کنند و تلاش‌‌‌ می‌کنند تا تجربه‌های روسیه، هند و جهان را ترکیب کنند. اینها عبارتند از: Sistema Asia Capital، RTP Global، DST Global. اینها سرمایهگذاران باتجربه ای هستند که به اصطلاح “سرمایه هوشمند” را نمایندگی‌‌‌می‌کنند، متخصص در سرمایهگذاری‌های با فناوری پیشرفته و توانایی کار در بازارهای پیچیده، که مطمئناً شامل هند نیز می‌شود.

این دو کشور توانایی همکاری در فناوری‌های عمیق مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل، زیرساخت انرژیهوشمند، تدارکات هوشمند، فوتونیک و مواد جدید، میکروالکترونیک و نیمه هادی‌ها و همچنین بلاک چین و فناوری‌های مالی را دارند. یک عنصر مهم در بحث حمایت‌های دولتی از هر دو سو،‌‌‌ می‌تواند بحث ایجاد سندباکس‌های به اصطلاح نظارتی و باز کردن آنها برای شرکت‌های روسی و هندی باشد، به گونه‌ای کهرژیم‌های حقوقی تجربی‌‌‌ می‌توانند ایدههای آزمایشی متقابل را بین شرکتهای فناوری و استارتاپهای هند و روسیه تسهیلکنند.

در شرایط مدرن، نمیتوان هند را فقط بعنوان یک بازار بالقوه فروش دانست. شما باید به عنوان یک شریک ارزشمند با اینکشور کار کنید. در هند، در سطح سیاست‌های عمومی، تجارت خارجی مورد استقبال قرار‌‌‌ می‌گیرد، که به حل مشکلات پیشروی کشور بدون تشدید عوارض آن (به عنوان مثال، مانند بیکاریو آلودگی محیط زیست) کمک‌‌‌ می‌کند. طرف هندی انگیزههایی را برای بومیسازی تولید ارائه‌‌‌ می‌دهد و تجربه منحصر به فردی در مقیاسگذاری محصولات و خدمات کم حاشیه دارد. لازم به ذکر است که تجارت هند به طور فعال در حال جهانی شدن است و‌‌‌می‌تواند به عنوان سکوی پرشی برای گزینه‌های روسیه برای ورود به بازارهای بینالمللی باشد.

یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری هند و روسیه، امنیتاطلاعات است. در یک دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تحول است، محیطی که افراد و مشاغل مجبور به کار در آن هستند، نفوذپذیرتر‌‌‌ می‌شود، ترسیم فضایی که نیاز به محافظت دارد دشوارتر خواهد شد. تأمین زیرساخت‌های مهم به رویکردهای جدیدو اصول امنیتی نیاز دارد که‌‌‌ می‌تواند مبتنی بر فناوری‌های کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی باشد. یک استراتژی ملی امنیتسایبری در حال حاضر در هند در دست تدوین است. این کشور با حملات سایبری منظم به زیرساخت‌های خود روبرو‌‌‌ است، که نهادهای نظارتی هند با پی بردن به پیچیدگی و ابهام اینموضوع، از انتساب به گروه‌های خاص مجرمان اینترنتی یاشناسایی منشأ آنها خودداری‌‌‌ می‌کنند.

بیماری همه گیر فرآیندهای دیجیتالیسازی را به طور قابل توجهیتسریع کرده است و در دنیای دیجیتال جدید، دولت‌ها بیش از گذشته به توسعه فناوری وابسته شدهاند. طی سالهای گذشته، روسیه به طور مداوم از دستیابی به اجماع بینالمللی گسترده تحت نظارت سازمان ملل متحد پیرامون اصول، قواعد و هنجارهای تنظیم کننده فضای مجازی حمایت کرده است. در پاسخ به تهدیدهای رو به رشد سایبری و در غیاب مقررات بینالمللی جامع، فضای دیجیتال جهانی به طور فزایندهای پاره پاره‌‌‌ می‌شود. در یک فضای بینالمللی در حال تکامل، احتمالاً چندین خوشه فناوری وجود دارد که هرکدام اصول امنیتی خاص خود را دارند. به نفع روسیه و هند است که در مراحل اولیه در مورد این اصول توافق کنند، تا در آینده نزدیک در قاره‌های مختلف فناوری قرار نگیرند.

منبع: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/rossiya-i-indiya-estestvennye-partnery-v-postroenii-tsifrovogo-mira/

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1472
  • نویسنده : لیدیا کولیک
  • منبع : ایراس
  • 1292 بازدید

برچسب ها