تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
اختلافات درون اوپک ممکن است به کمبود جهانی نفت منجر شود

وضعیت مبهم بازار جهانی نفت

  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
وضعیت مبهم بازار جهانی نفت
کشورهای عضو اوپک پلاس 10 روزی است که نمی توانند در خصوص شرایط استخراج نفت در ماه اوت سال جاری میلادی تصمیم واحدی بگیرند. امارات متحده عربی کاملا با توافق روسیه و عربستان سعودی برای افزایش تدریجی استخراج مخالف است و میخواهد که خودش تولید را افزایش دهد. این تقابل، کلیت اوپک پلاس را زیر سوال برده و بازار را با خطر کمبود نفت در ماه های پیش رو مواجه می کند. البته کارشناسان این وضعیت را بن‌بست تلقی نمی کنند.

کشورهای عضو اوپک پلاس پس از سه روز مذاکرات فشرده و چندین ساعته نتوانستند به یک توافق دست یابند تا نتیجه ای که قرار بود در روز ۵ ژولای به دست آید تا زمان نامشخصی به تاخیر ببیفتد. حتی تاریخ نشست آتی هم مشخص نشده است.

دلیل اصلی این بن‌بست هم مخالفت جدی امارات با تصمیم مشترک عربستان و روسیه برای افزایش ماهیانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ است. امارات متحده عربی که امکانات لازم برای افزایش استخراج خود را فراهم آورده، خواستار ارتقای جایگاه خود در اوپک پلاس است تا بتواند نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر تولید کند. در واقع این خواسته امارات به آنها اجازه می دهد تا بیشتر از سایر اعضا تولید کنند. این خواسته بی سابقه است و ممکن است دیگر اعضا هم در آینده درخواست های مشابهی داشته باشند.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی از امارات متحده عربی به دلیل مواضع مخالف آن با توافقی که روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت از اوت تا دسامبر مطرح کردند به شدت انتقاد کرد.

او در مصاحبه با شبکه الشرق گفت که من چندین سال در جلسات اوپک پلاس شرکت کرده‌ام و هرگز تقاضایی مانند درخواست امارات را ندیده بودم.

وی افزود، همه به جز امارات پیشنهاد عربستان و روسیه را برای افزایش تولید نفت پذیرفتند و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی سطح تولید خود را در یک ماه تعیین کند.

عبدالعزیز بن سلمان در ادامه اظهار داشت، باید تولید نفت در تابستان افزایش یابد تا کمبودها را جبران کنیم و ما می‌خواهیم تعادل میان نیاز کشورهای تولیدکننده در مراقبت از منافع خود برقرار گردد و همچنین منافع کشورهای مصرف کننده را نیز در نظر بگیریم.

در همین حال منابع از تشدید اختلافات میان عربستان و امارات در سطوح مختلف خبر دادند که اخیراً با مخالفت ابوظبی با توافق عربستان و روسیه در زمینه تولید نفت این اختلافات به اوج رسیده است.

مادامی که اوپک پلاس در خصوص نحوه افزایش تولید تصمیم گیری نکند، بازار با خطر کمبود نفت مواجه خواهد بود. همین حالا این کمبود حس می شود و قیمت نفت هم برای نخستین بار از اکتبر ۲۰۱۸ از سطح ۷۷ دلار برای هر بشکه فراتر رفته است.

داریا کازلووا، کارشناس مرکز Vygon Consulting می گوید: بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت از اکنون تا پایان سال ۲۰۲۱ ممکن است به میزان ۳ میلیون بشکه در شبانه روز افزایش یابد. به همین دلیل همه اعضای اوپک پلاس از افزایش میزان استخراج حمایت می کنند. پرسش اصلی این است که در چشم انداز دراز مدت چه باید کرد. به همین دلیل است که نشست آخر اوپک پلاس بیشتر حالتی راهبردی داشت تا فنی.

کازلووا افزود: سرمایه گذاری جهانی در حوزه استخراج نفت در سال ۲۰۲۰ به حداقل میزان در ۱۵ سال اخیر کاهش یافت. اما در سال ۲۰۲۱ انتظار می رود که این سرمایه گذاری ها به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد که البته باز هم به طور قابل توجهی کمتر از حداکثر استخراج در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی است. این شرایط، خطر کاهش عرضه را به همراه دارد. به همین دلیل منطقی است که کشورهایی که توان تولید در هر سطحی را دارند، همچون روسیه، عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی، بخواهند به جایگاهی با چشم انداز خوب در این بازار دست یابند. کازلووا معتقد است که کشورهای اوپک پلاس نهایتا به مصالحه خواهند رسید.

آنتون اوسوف از کمپانی مشورتی KPMG معتقد است: تقاضای جهانی برای نفت دارد به حالت سابق باز می گردد و تلاش ها برای افزایش تولید هم تشدید شده است. اوپک پلاس می تواند در هفته پیش رو به نتیجه برسد و امارات هم باید بالاخره از خواسته خود کمی عقب بکشد.

دمیتری مارینچنکو از Fitch هم معقتد است: تا وقتی که تقاضای جهانی برای افزایش تولید شکل نگرفته، شانس افزایش تولید را نباید از دست داد. اگر توافقی شکل نگیرد ممکن است شرایط ماه مارس ۲۰۲۰ تکرار شود؛ زمانیکه عربستان در شرایط کاهش تقاضای بازار، استخراجش را افزایش داد.

کامرسانت

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1907
  • نویسنده : دمیتری کازلوف
  • منبع : ایراس
  • 1083 بازدید

برچسب ها