تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
بایدن به پوتین درباره تحریم ها در صورت تشدید تنش نظامی در اوکراین هشدار داد

پوتین و بایدن مذاکرات سختی داشتند / اوکراین در خطر است

  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
پوتین و بایدن مذاکرات سختی داشتند / اوکراین در خطر است
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این گفتگو نگرانی واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش را درباره تقویت ادعایی نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین ابراز کرد.

الکسی پوپلوسکی در نشریه گازتا روسیه

رئیس جمهور بایدن روشن کرده است که ایالات متحده و متحدانش در صورت تشدید تنش نظامی با اقدامات قاطع اقتصادی و سایر اقدامات پاسخ خواهند داد.

بایدن بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و خواستار کاهش تنش و بازگشت به دیپلماسی شد. دو رئیس جمهور به تیم های خود دستور داده اند که پیگیری کنند و ایالات متحده این کار را با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود انجام خواهد داد. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد، روسای جمهور همچنین در مورد گفتگوی آمریکا و روسیه در مورد ثبات استراتژیک، گفتگوی جداگانه در مورد ویروس‌های باج‌افزار و همکاری با یکدیگر در مورد مسائل منطقه ای مانند ایران گفتگو کردند.

در کرملین، مذاکرات بین دو رهبر با جزئیات بیشتری فاش شد، به گفته سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، طرفین در مورد اجرای نتایج نشست روسی-آمریکایی که در ژوئن ۲۰۲۱ در ژنو برگزار شد، گفتگو کردند.

اهمیت اجرای مستمر توافقات حاصل شده در بالاترین سطح و حفظ «روح ژنو» هنگام بررسی مسائل روابط دوجانبه و سایر مشکلات ناشی از روسیه و ایالات متحده مورد توجه قرار گرفت. روسای جمهور در این زمینه از اتحاد دو کشور در طول جنگ جهانی دوم یاد کردند. ما تأکید کردیم که فداکاری های انجام شده در آن زمان نباید فراموش شود و این اتحاد باید به عنوان نمونه‌ای برای ایجاد ارتباط و همکاری در واقعیت‌های امروزی باشد.

همانطور که در کرملین اشاره شد، موضوع اصلی بحث بحران داخلی اوکراین و عدم رعایت توافقات مینسک توسط کی یف بود.

بنابراین، پوتین با استفاده از مثال‌هایی به خط مخرب مقامات اوکراینی در مورد این موضوعات، از جمله برچیدن توافق‌نامه‌ها در مورد حل و فصل مناقشه در دونباس، به بایدن اشاره کرد.

بایدن به نوبه خود بر ماهیت ظاهراً «تهدیدکننده» تحرکات نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین تاکید کرد و اقدامات تحریمی را که ایالات متحده و متحدانش در صورت تشدید بیشتر اوضاع آماده خواهند بود، اعمال کنند. پوتین در پاسخ تاکید کرد که نباید مسئولیت را بر دوش روسیه گذاشت، زیرا این ناتو است که تلاش‌های خطرناکی برای فتح خاک اوکراین انجام می‌دهد و پتانسیل نظامی خود را در مرزهای ما ایجاد می‌کند. سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: بنابراین، روسیه به طور جدی علاقه مند به دریافت تضمین‌های قابل اعتماد و قانونی است که گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی تهاجمی را در کشورهای مجاور روسیه منتفی می کند.

کرملین همچنین خاطرنشان کرد که طرفین درباره امنیت اطلاعات، وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته‌ای ایران و موضوعات دوجانبه گفتگو کردند.

پوتین همچنین به بایدن پیشنهاد کرد همه محدودیت‌های ایجاد شده در عملکرد سفارت‌خانه‌ها را لغو کند.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت: در عین حال، ولادیمیر پوتین در گفتگو با بایدن تاکید کرد که ایالات متحده نگران گردان‌های روسی مستقر در روسیه و هزاران کیلومتر دورتر از ایالات متحده است، در حالی که مسکو نگران تهدیدات واقعی است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که کرملین این سوال را عجیب می‌داند که آیا پوتین به بایدن قول داده است که به اوکراین نیرو اعزام نکند. «این حتی مورد بحث قرار نگرفت. چگونه به اوکراین نیرو بفرستیم؟ به طور کلی، هیچ صحبتی در این مورد وجود نداشت.

نتیجه اصلی

در پس زمینه گفتگو بین دو رهبر، اطلاعاتی در مورد تغییر در پیش نویس بودجه دفاعی ایالات متحده آشکار شد که حاکی از افزایش تحریم‌ها علیه روسیه و همچنین اعمال محدودیت ها علیه خط لوله گاز نورد استریم ۲ بود. این اقدامات از آخرین نسخه متن این لایحه که توسط کمیته مربوطه مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، مستثنی شده است.

همچنین، نمایندگان کنگره از محدودیت‌هایی علیه ۳۵ فرد روس که ادعا می‌شد مربوط به نقض حقوق بشر و فساد بود، و همچنین ممنوعیت کسب بدهی دولتی روسیه توسط افراد آمریکایی را کنار گذاشتند.

در همان زمان، در نسخه جدید سند، هزینه ها در تعدادی از زمینه ها افزایش یافت – نمایندگان کنگره تصمیم گرفتند ۴ میلیارد دلار (به جای ۳٫۵ میلیارد دلار) برای مهار روسیه و ۳۰۰ میلیون دلار (به جای ۲۵۰ میلیون دلار) برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهند.

به گزارش Strana.ua، تصمیم قانونگذاران آمریکایی برای حذف تحریم های جدید علیه روسیه و نورد استریم ۲ را می توان نتیجه اصلی مذاکرات پوتین و بایدن نامید.

با این حال، اظهارات کرملین و کاخ سفید در پی نتایج گفت‌وگوی دو رئیس‌جمهور، وجود چنین توافق‌ها یا ترتیباتی را تأیید نمی‌کند.

انزوای کامل

چند ساعت پس از نشست آنلاین، ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن با متحدان خود در مورد گزینه انزوای کامل روسیه از سیستم مالی جهانی در صورت تهاجم به اوکراین بحث می کند.

او در جلسه استماع در مجلس سنای آمریکا گفت: «ما در مورد آنچه که مساوی با انزوای کامل روسیه است … با تمام عواقب آن برای تجارت روسیه و مردم روسیه، فرصت‌های آنها برای کار، سفر و تجارت صحبت کردیم».

به گفته وی، تحریم ها می تواند از نظر سختی بی سابقه باشد و در چند مرحله – “در روزهای اول، پنجم، دهم” معرفی شود.

نولند گفت: علاوه بر این، در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، آلمان آماده اقدامات جدی خواهد بود. معاون وزارت امور خارجه گفت: امروز اولین روز کاری دولت جدید آلمان است و ما هم اکنون رایزنی های فشرده ای را با آنها آغاز کرده‌ایم.

با این حال، نولند افزود، توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از “تهاجم” روسیه به اوکراین به شدت محدود است.

در نهایت، او اظهار داشت که «سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی روسیه به توسعه پتانسیل برای اقدام قاطع علیه اوکراین در صورت دستور، احتمالاً در اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه می‌دهند».

نولاند گفت: «نیروهایی که قرار است مستقر شوند می توانند … شامل حدود ۱۰۰ گروه گردان تاکتیکی یا تقریباً تمام نیروهای زمینی آماده رزمی روسیه مستقر در غرب اورال باشد.

پس زمینه “تهدید روسیه”

تصادفی نیست که موضوع اوکراین به یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات روسیه و آمریکا تبدیل شده است. از پاییز، ایالات متحده در مورد تهدید ادعایی “تهاجم” روسیه به اوکراین گزارش می دهد و این را با تقویت ادعایی نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین مرتبط می کند. کرملین به طور مداوم چنین گزارش هایی را رد کرده و برعکس، به آماده سازی عملیات نظامی در دونباس توسط کی یف اشاره کرده است.

در آستانه گفت وگوی دو رهبر، اتهامات علیه روسیه به اوج خود رسید: رسانه ها از آماده شدن تحریم ها علیه مسکو در صورت “حمله روسیه” نوشتند و طرح هایی را برای “حمله” ترسیم کردند، ایالات متحده در کنار چهار کشور کلیدی اروپای غربی (بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا) خواستار کاهش تنش از سوی فدراسیون روسیه شدند و کی یف آمادگی خود را برای دفاع در برابر تهدید ادعایی را اعلام کرد.

در نتیجه، واقعیت مذاکرات در اروپا نسبتاً مثبت تلقی شد. به ویژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که گفت وگوی پوتین و بایدن به کاهش تنش در روابط بین مسکو و غرب کمک کند.

رهبر فرانسه افزود: «استراتژی ما شروع به کار برای کاهش تنش‌ها و تلاش برای بازگرداندن روسیه به فرمت‌های هماهنگی با خود است».

مکرون یکی از چندین رهبر اروپایی شد که بایدن در پایان گفتگو با وی تماس گرفت و از جزئیات مذاکرات مطلع شد. علاوه بر رئیس جمهور فرانسه، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا با رئیس جمهور ایالات متحده نیز گفتگو کردند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3542
  • نویسنده : الکسی پوپلوسکی
  • منبع : ایراس
  • 1004 بازدید

برچسب ها