تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024

بایدن خواهان عادی سازی روابط با چین به هزینه روسیه است

  • ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
بایدن خواهان عادی سازی روابط با چین به هزینه روسیه است
در پکن، سخنگوی وزارت خارجه وانگ ونبین گفت که چین از سفر بلینکن استقبال‌ می‌کند. اما در عین حال، او این ژست مثبت را با یک هشدار همراه کرد: چین "همچنین امیدوار است که ایالات متحده چین را به درستی ارزیابی کند، به گفت و گو پایبند باشد، نه رویارویی، و نتایج قابل قبول برای هر دو طرف باشد."

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه با لیو هی معاون نخست وزیر چین در زوریخ دیدار خواهد کرد. به گفته واشنگتن، وظیفه یلن گسترش ارتباطات بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر اساس توافق بین جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است که در نوامبر در اجلاس G20 در اندونزی به دست آمد. سپس آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به پکن خواهد رفت تا درباره اوکراین، اندازه زرادخانه هسته‌ای چین و از سرگیری تماس‌ها بین ارتش دو کشور گفتگو کند. به اعتقاد کارشناسان، ایالات متحده همچنین‌ می‌خواهد آزمایش کند که مشارکت چین و روسیه چقدر قوی است.
گفتگوی یلن با لیو هی یک روز پس از سخنرانی لیو در مجمع جهانی اقتصاد در داووس انجام خواهد شد. به گزارش رویترز، او در آنجا با رهبران کشورهای دیگر، مدیران شرکت‌های بزرگ گفتگو خواهد کرد. این نشان دهنده تمایل چین برای باز شدن در برابر جهان پس از همه گیری است. در دستور کار مذاکرات با یلن، بحث درباره موضوعاتی چون احتمال رکود در جهان و راه‌های افزایش همکاری‌ها بود. لیو و یلن سه بار تلفنی صحبت کردند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در پکن، لیو که در غرب او را “پادشاه اقتصادی” چین‌ می‌نامند، امسال در یک تغییر برنامه‌ریزی شده پرسنل در زمینه اقتصادی بازنشسته خواهد شد.
به گزارش پولیتیکو، سفر بلینکن به چین در روزهای ۵ تا ۶ فوریه انجام خواهد شد. در مذاکرات با وزیر امور خارجه چین، کین گانگ، تمرکز بر خصومت‌ها در اوکراین، زرادخانه هسته‌‌ای چین، امکان احیای روابط بین ارتش، که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان به تایوان در تابستان گذشته قطع شد، خواهد بود. ایالات متحده همچنین‌ می‌خواهد آزادی شهروندان زندانی خود در چین را تضمین کند. همانطور که آنها در واشنگتن‌ می‌گویند، سفر بلینکن نشان خواهد داد که آیا گفتگوی بین بایدن و شی به روابط دوجانبه “مولدتر” منجر شده است یا خیر.
در پکن، سخنگوی وزارت خارجه وانگ ونبین گفت که چین از سفر بلینکن استقبال‌ می‌کند. اما در عین حال، او این ژست مثبت را با یک هشدار همراه کرد: چین “همچنین امیدوار است که ایالات متحده چین را به درستی ارزیابی کند، به گفت و گو پایبند باشد، نه رویارویی، و نتایج قابل قبول برای هر دو طرف باشد.”
بنابراین چه انتظاری از تماس‌های آمریکا و چین داریم؟ تری سو، رئیس یک مؤسسه انتشاراتی و اندیشکده در هنگ کنگ، می‌گوید واشنگتن به طور مخفیانه امیدوار است حرکت رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون را که نیم قرن پیش موفق شد بین متحدان نظامی چین و اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شکاف کند، تکرار کند.
از سوی دیگر، ساوت چاینا مورنینگ پست‌ می‌نویسد که پس از تشکیل کمیته رقابت استراتژیک با چین در مجلس نمایندگان آمریکا، نزدیکی جدی بین چین و ایالات متحده به سختی امکان پذیر است. برای هر سیاستمدار آمریکایی، با توجه به نگرش منفی مردم نسبت به چین، ابراز محبت نسبت به چین بسیار خطرناک است. به گفته این روزنامه، تشکیل این کمیته‌ می‌تواند باعث ایجاد خشم یا حتی نفرت علیه چینی‌ها و دیگر آسیایی‌های مقیم آمریکا شود.
واسیلی کاشین، محقق ارشد دانشکده عالی اقتصاد در مصاحبه با نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد: «هر دو قدرت می‌خواهند روند بدتر شدن روابط را متوقف کنند یا حداقل آن را قابل کنترل کنند. آنها سعی خواهند کرد از بحران اجتناب کنند، اگرچه این تضمین نشده است. با این وجود، تماس بین دو اقتصاد بزرگ جهان ضروری است و پکن نه تنها این را درک‌ می‌کند، بلکه همیشه از تمایل به تنش زدایی، حل مشکلات از طریق مذاکره صحبت‌ می‌کند. اصولاً ایالات متحده همواره آغازگر وخامت روابط بوده است؛ البته درست است که در پاسخ به برخی اقدامات چین بوده است. من فکر نمی‌کنم دیدار بلینکن واقعاً به تغییر در روابط منجر شود. در مورد امیدهای واشنگتن به شکاف در روابط پکن با مسکو، این بیشتر لفاظی است تا حقیقت. آمریکایی‌ها مدام تکرار‌ می‌کنند که دیر یا زود چین روسیه را ترک خواهد کرد. چینی‌ها نیز به لفاظی متوسل‌ می‌شوند. بستگی به مخاطب دارد. وقتی چینی‌ها با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعامل می‌کنند، واقعاً به صورت شفاهی از روسیه فاصله‌ می‌گیرند. میگویند ما کاری با روسیه نداریم و کشور بی طرفی هستیم».
اما واقعیت کاملا متفاوت است. تجارت دوجانبه در سال گذشته به شدت رشد کرد که به روسیه اجازه داد تا ثبات اقتصاد را تضمین کند. این کارشناس تاکید کرد: شرکت‌های صنعتی چینی جایگزین شرکت‌های خارجی خارج شده در بازار روسیه‌ می‌شوند. همچنین واردات موازی از چین در مورد کالاهای لازم برای روس‌ها وجود دارد.
در مورد مذاکرات در مورد زرادخانه هسته‌ای، برای آمریکایی‌ها این واقعا مهمترین موضوع است. چین تنها قدرت هسته‌‌ای رسمی است که به سرعت در حال ساخت زرادخانه خود و همچنین زرادخانه موشک‌های بالستیک قاره پیما است. کاشین در پایان گفت: این مسئله ایجاد کانال‌های ارتباطی برای جلوگیری از درگیری‌ها و تضمین حداقل سطح شفافیت را مطرح می‌کند.

 

 

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7231
  • نویسنده : ولادیمیر اسکوسیرف
  • منبع : نزاویسیمایا گازتا
  • 576 بازدید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.