تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

جوانان چین و ملی‌گرایی

  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
جوانان چین و ملی‌گرایی
علاقه شی به گسترش نفوذ این مجمع چه‌بسا برخلاف این باور رایج باشد که حداقل بخشی از یک دهه در قدرت بودنش، صرف مبارزه با رهبران ارشدی شده است که زمانی در نقش‌های رده بالای مجمع مشغول به خدمت بوده‌اند.

#اختصاصی

 

مجمع جوانان کمونیست برای گرامی‌داشت روز ملی چین در اول اکتبر به ۱۸ میلیون دنبال‌کننده خود در پلتفرم ویبو پیامی به این شرح ارسال کرد: “امروز ما، به‌عنوان قهرمانان این دوران، ماجراهای جدیدی برای این سرزمین وحشت‌زده خواهیم نوشت.” شعر ویدئو موزیک آن نیز مملو از مضامین میهن‌پرستانه و کلیپ‌هایی از سخنرانی‌های مائو زدونگ و رهبر فعلی چین، شی جین‌پینگ، بود. نکته عجیب در این بین نیز خواننده این شعر و سبک خواندن او بود. آوازهای اولیه‌ او درخصوص مواد مخدر و خشونت برای فضای عمومی نامناسب به نظر می‌رسیدند. او که نامش GAI بود در نهایت خود را اصلاح کرد و هم‌اکنون رئیس مجمع جوانان کمونیست است: جناح جوانان کمونیست یک سازمان بزرگ با ۷۴ میلیون عضو است که رقمی نزدیک به ۹۸ میلیون عضو حزب کمونیست است، البتهه از آن جداست هرچند برخی از اعضایش عضو وابسته هر دو هستند. این مسئله نقش پررنگی در حیات سیاسی چین ایفا می‌کند. مجمع مذکور به افراد ۱۴ تا ۲۸ سال ایدئولوژی حزبی را القا، اعضای بالقوه حزب را آموزش و به حزب برای شناسایی افراد مستعد کمک می‌کند تا بتوان آن‌ها را برای تصدی مشاغل رده بالا آماده کرد.

همچنین این مجمع یک رسالت بیرونی دارد: گسترش پیام حزب در بین جوانان فاقد روابط سیاسی. پس از این‌که شی در سال ۲۰۱۲ قدرت را به دست گرفت، نگران عدم وابستگی این مجمع به حرفه خود بود. مقامات چین بر این باور بودند که مجمع از جوانان چینی اطلاعی ندارد. از نظر حزب، جوانان چینی یک معضل فزاینده هستند. اقتصاد درحال رکود است، بیکاری در جوانان متداول است و هزینه‌های زندگی سر به فلک گذاشته است. اواخر سال گذشته تظاهرات کم‌تعدادی به رهبری جوانان شکل گرفت که سیاست “کووید صفر” شدید شی را هدف گرفته بود. معدودی از معترضین شانگهایی با شجاعت خارق‌العاده‌ای حتی خواستار سرنگونی شی شدند. او نسبت به آشوب طرفداری از دموکراسی در سال ۱۹۸۹ واقف است، همان زمان ‌که تعدادی از مقامات مجمع به معترضین ملحق شدند. آن دوره از قیام در جهان کمونیسم دائماً فکر شی را به خود معطوف کرده است. او اغلب به فروپاشی اتحاد شوروی گریز می‌زند، و این رخداد را متوجه تعصب و انضباط ایدئولوژیک می‌داند. او در سال ۲۰۱۵ به نقل از دنگ شیائوپینگ گفت: “مهم نیست که مجمع جوانان کمونیست هزاران اشتباه انجام دهد، اما اشتباهی که نباید مرتکب شود عدول از خط‌مشی حزب است.” او در ماه ژوئن اعلام کرد که از سال ۲۰۱۲ این سازمان صاحب یک “برند و تصویر جدیدی” شده است. اما در همان ماه رئیس مجمع، اَدونگ، گفت که در بحبوحه “تغییرات عمیق و پیچیده” داخلی و خارجی، روحیه جنگندگی و قابلیت‌های کل سازمان باید فوراً بهبود یابد. این مسئله شامل ادامه اصلاحات فراگیری است که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و شامل کاستن از مدیریت فربه، توسعه حضور مردم عوام در مجمع، و کنترل شدید بر عضویت است.

تقویت مهارت‌های تبلیغاتی مجمع، بخشی از این تلاش است. در این بین افرادی همچون GAI، که نام واقعی‌اش جو یان است، مؤثر هستند. کاربران اینترنتی چینی در سال ۲۰۱۸ تصور می‌کردند که، پس از تبدیل شدن او به چهره شاخص برنامه‌های تلویزیویی، روزهای اجرایش در پلتفرم‌های رسمی به پایان برسد: همان سال دولت مکرراً به مجریان دستور ‌می‌داد از هنرمندانی استفاده نکنند که نماد “فرهنگ هیپ‌هاپ” یا “حتی دارای خالکوبی‌های ورزشی هستند.” سرخط خبر گلوبال تایمز این بود که به نظر می‌رسد پس از کنار گذاشتن رپرهای چینی از برنامه‌های تلویزیونی چشم‌انداز هیپ‌هاپ چین مبهم شود. البته پیش‌بینی روزنامه‌ها خیلی زود اشتباه از آب درآمد. این مجمع به رپرها، از جمله GAI، روی خوش نشان داد تا خود را در همسویی با جوانان کشور عرضه کنند. ویدئوهای جذابی که او و سایر خوانندگان را به تصویر می‌کشیدند به دلیل کثرت حساب‌های کاربری در رسانه‌های اجتماعی از سوی مجمع از دسترس خارج شدند. براساس گزارش چاینا یوث دیلی تا آگوست سال گذشته، اداره مرکزی سازمان ۲۶ مورد از آن‌ها را با بیش از ۲۰۰ میلیون دنبال‌کننده مدیریت می‌کرد. شی مجمع جدید را خط مقدم ملی‌گرایی مجازی چین می‌داند، که با استفاده از آن می‌توان اینترنت را سرشار از انتقاد از غرب و هر چینی دارای دیدگاه منفی درباره حزب کرد. او در سال ۲۰۱۳ از رهبران مجمع پرسید: “چرا ما قادر به اشاعه افکار خود نیستیم؟ خیر بر شر فائق می‌آید. زمانی‌که صداهای مثبت مجازی قدرتمند می‌شوند، تأثیر افکار عمومی کاهش می‌یابد.” حساب‌های کاربری مجمع پیشتر برای انتقاد کردن از روزنامه‌نگاران غربی، انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و حمله به مخالفین مظنون به تلاش برای دامن زدن به “انقلاب رنگی” مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در سال ۲۰۲۱ مجمع مذکور این تئوری توطئه‌ را ترویج کرد که بیماری سارس، ویروس عامل کووید ۱۹، در یک آزمایشگاه نظامی آمریکایی ساخته شده است. هشتکی که مجمع برای انتشار این ماجرا در ویبو به راه انداخته بود حدود ۱۵۰ میلیارد بار دیده شد. در هفته‌های اخیر حساب‌های کاربری این مجمع موجب شده است مردم نسبت به رها کردن مواد زائد نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در دریا از سوی ژاپن خشمگین شوند. شکی وجود ندارد که خطابه‌های ملی‌گرایانه، بسیاری از جوانان چینی را به وجد می‌آورد. با این حال، مشخص نیست که حضور مجازی مجمع چقدر به آن کمک می‌کند تا از کسانی بهره ببرد که می‌گویند مجمع باید خون سالم و تازه‌ای در رگ‌های حزب جاری کند. چینی‌های ۱۴ تا ۲۸ سال حدود یک سوم اعضا را تشکیل می‌دهند (اما آمارهای رسمی گویای این است که عضویت از زمان رهبری شی جین‌پینگ ۲۰ درصد کاهش یافته است). این مسئله چه‌بسا گویای تغییری در علاقه جوانان به عضویت نباشد. هدف اصلاحات شی نخبه‌تر کردن مجمع است. به آموزگاران گفته شده است که پذیرای همه طبقات نباشند (و کماکان رویه مورد قبول پیش‌آهنگ‌های جوان، سازمان تحت کنترل مجمع برای کودکان ۶ تا ۱۴ سال، است). به مدارس سهمیه‌هایی برای جذب دانش‌آموزان اختصاص داده شده است. مجمع تلاش نمی‌کنند نسبت اعضا به غیر اعضا را در هدفگذاری گروه سنی‌اش افزایش دهد. در واقع، احتمالاً این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ درصد برسد. اما مجمع می‌کوشد تا عضویت شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد را گسترش دهد. در بین ۵۰ میلیون شرکت خصوصی ثبت‌شده در چین، حضور مجمع واقعاً کمرنگ است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۲۲ تعداد شعب مجمع در این کسب‌وکارها بیش از سه برابر شده و به بالغ بر ۳۰۰ هزار شعبه رسیده است. امسال در یین‌چوئن، مقامات مجمع اعلام کردند که تعدادی از شعب را در شرکت‌های مستقر در پارک‌های صنعتی شهرهای غربی تأسیس می‌کنند. با کمک بانک اطلاعات اخیراً توسعه‌یافته، موسوم به ساختمان هوشمند مجمع، سازمان می‌تواند چنین فعالیتی را بهتر زیر نظر بگیرد. همه اعضای مجمع باید اطلاعات شخصی خود را در این سامانه ثبت کنند.

علاقه شی به گسترش نفوذ این مجمع چه‌بسا برخلاف این باور رایج باشد که حداقل بخشی از یک دهه در قدرت بودنش، صرف مبارزه با رهبران ارشدی شده است که زمانی در نقش‌های رده بالای مجمع مشغول به خدمت بوده‌اند. این مقامات به اعضای “فرقه مجمع” معروفند و در حکومت شی در رأس سلسله‌مراتب حزبی، به حاشیه رفته‌اند. اما شواهدی وجود ندارد دال بر این‌که مجمع به‌عنوان دژ مستحکم عمل کرده است. به احتمال زیاد شی ترجیح می‌دهد اطرافش را با همکاران سابق خود پر کند. همچنین لازم به ذکر است که او هیچگاه در این مجمع عهده‌دار مسئولیتی نبوده است. به باور شی، مجمع مذکور از نقش اساسی برخوردار است. حتی در یک دهه گذشته او به مقامات درباره “برخورد ایدئولوژی‌های” جهانی هشدار داده است که شامل تلاش‌های بی‌وقفه دشمنان خارجی و داخلی برای غربی کردن و ایجاد شکاف در چین است. او می‌گوید این مسئله حتی ارائه “راهنمایی قوی” به جوانان چینی در مورد آرمان‌ها و باورهایشان را ضروری‌تر می‌کرد. به همین دلیل، اعضای جدید بین اردوهای مناسبتی رفتن به اماکن انقلابی و نمایش رفتارهای مناسب با همسایگان، می‌توانند زمان زیادی را در کلاس صرف مطالعه افکار شی کنند.

مترجم: امین یوسفی

لینک متن اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9215
  • منبع : https://www.economist.com/china/2023/10/02/communist-rappers-are-luring-chinas-disgruntled-youth
  • 307 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.