تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
چالش‌های زیست محیطی ارس و نقش ایروان، باکو و آنکارا؛ (واقعیت‌ها و تحریف‌ها در موضوع آلودگی ارس)
در ستایش زبان مادری

در ستایش زبان مادری

۱۳:۲۹ ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
دولتمند خالف، خواننده تاجیکستانی، درگذشت.

دولتمند خالف، خواننده تاجیکستانی، درگذشت.

۱۰:۳۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
معبدی بزرگ بر ویرانه مسجد بابری در آیودیا هند؛ تصاویری از نارندرا مودی در «زادگاه رام»

معبدی بزرگ بر ویرانه مسجد بابری در آیودیا هند؛ تصاویری از نارندرا مودی در «زادگاه رام»

۱۱:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ایران مادر است

ایران مادر است

۱۱:۲۸ ۲۴ دی ۱۴۰۲

چالش‌های زیست محیطی ارس و نقش ایروان، باکو و آنکارا؛ (واقعیت‌ها و تحریف‌ها در موضوع آلودگی ارس)

رودخانه بین‌المللی ارس به عنوان یکی از مهمترین رودخانه‌های جهان با چالش‌های زیست محیطی مهمی مواجه است اما به نظر می‌رسد مهمترین چالش این رودخانه برخورد‌های گزینشی وسیاسی با مباحث زیست محیطی این رودخانه توسط برخی کشور‌ها و لابی‌های قومی است.
رودخانه ارس به طول ۱۰۷۲ کیلومتر از کشور ترکیه شروع و از مرز ایران با نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان عبور و نهایتاً به رودخانه کورا و دریای کاسپین میریزد.
طی سال‌های اخیر بحث آلودگی ارس به واسطه ورود پساب‌های کارخانه مس و مولیبدن ارمنستان واقع در منطقه آگاراک مطرح بوده است اما این موضوع به یکباره در هفته‌های اخیر از منظر رسانه‌ای اوج گرفت.
فارغ از هیاهو‌های رسانه‌ای، موضوع آلودگی ارس توسط کارخانه مس ارمنستان طی سال‌های اخیر با جدیت توسط وزارت امورخارجه و دستگاه‌های ذیربط دنبال شده و تذاکرات لازم در این خصوص و همچنین سایر شرکت‌های خارجی سهیم در کارخانه مذکور ارایه شده است، دولت ایروان نیز توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده و در حال انجام، ارایه کرده است.
با وجود این پیگیری‌های ایران، لابی‌های قومی وابسته به باکو و آنکارا، از یک سو با بزرگنمایی این موضوع از پرداخت به سایر چالش‌های زیست محیطی و عوامل آلودگی ارس خودداری و از سوی دیگر با کذب پراکنی به یکباره مدعی آلودگی اتمی ارس توسط نیرگاه متسامور ارمنستان شدند. موضوعی که به دلیل دوری نیروگاه مذکور از ارس و همچنین بر اساس نتایج پایش‌های «مرکز ایمنی هسته‌ای کشور»، کذب بودن آن آشکار است.
مرحله جدید شانتاژ رسانه‌ای و روانی لابی‌های قومی در این خصوص، حدود یک ماه قبل از شروع دور جدید «پروژه تبلیغات منفی در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه» آغاز شد که حاکی از زمینه‌سازی «ماده گرگ‌پرستان وابسته به باکو و آنکارا» برای این موضوع بوده است. مسأله‌ای که در سازماندهی کمپین‌های مربوط به آن، نقش «مرکز تهاجم سایبری رژیم صهیونیستی مستقر در باکو» نیز مشهود است.
در چنین شرایطی سؤالات متعددی مطرح می‌شود از جمله:
دلیل رویکرد لابی‌های قومی وابسته به باکو و آنکارا در تمرکز به نقش ارمنستان در آلودگی ارس و سکوت در برابر اقدامات مخرب باکو و آنکارا که منجر به آلودگی و همچنین کاهش آب ارس شده است، چیست؟
چه عواملی در‌گذار «ماده گرگ‌پرستان وابسته به باکو و آنکارا» از رویکرد «بزرگنمایی نقش کارخانه مس در آلودگی ارس» به رویکرد «کذب پراکنی در خصوص آلودگی اتمی ارس توسط ارمنستان» مؤثر بوده است؟
دلیل واهمه لابی‌های قومی وابسته به باکو و آنکارا از مطرح شدن ابعاد غیرحقوقی سدسازی‌های ترکیه بر روی ارس و کاهش پنجاه درصد آب این رودخانه مشترک چیست؟
جنجال آفرینی‌ها درباره آلودگی ارس توسط کارخانه مس ارمنستان، با رویکرد خاندان علی اف برای انحراف افکار عمومی از نقش باکو در آلودگی نفتی دریای کاسپین و دفن زباله‌های هسته‌ای در بستر آن، و ورود فاضلاب‌های شهری نخجوان به ارس چه ارتباطی دارد؟
دلیل سکوت رسانه‌ای در خصوص اقدامات دو سال اخیر باکو در انحراف مسیر آب رودخانه‌های متصل به ارس و تأثیر این موضوع بر کاهش آب این رودخانه مشترک چیست؟
چرا موضوع فاجعه زیست محیطی در منطقه گئده‌بای جمهوری آذربایجان بدلیل استفاده از سمّ سیانور در استخراج طلا از معدن تحت مالکیت خاندان علی اف و انگلستان، و اعتراضات مردمی به آن، مورد توجه «ماده گرگ پرستان» قرار نگرفت؟
رویکرد ایران به موضوع آلودگی ارس و نقش ایروان، باکو و آنکارا در آن چیست؟ چه راهکار‌هایی حقوقی در این خصوص وجود دارد؟
برای مشاهده پاسخ این سؤالات، ویدئوی زیر را تماشا فرمایید:
لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8676
  • ارسال توسط :
  • 677 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای چالش‌های زیست محیطی ارس و نقش ایروان، باکو و آنکارا؛ (واقعیت‌ها و تحریف‌ها در موضوع آلودگی ارس) بسته هستند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.