تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

آمریکا در پی تغییر معادله جنگ اوکراین؟

  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۱۶
آمریکا در پی تغییر معادله جنگ اوکراین؟
ناتو به رهبری آمریکا تاکنون با ارسال تسلیحات بعضا راهبردی همچون راکت‌ها دوش پرتاپ، توانسته‌اند به طور قابل توجهی سرعت پیشروی روسیه را کاهش داده و تلفات چشمگیری بر دوش کرملین بگذارند اما در تازه‌ترین بسته کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف، موردی دیده می‌شود که ممکن است معادله جنگ را تغییر دهد.

تحریریه ایراس

کاخ سفید تاکنون همه توان نظامی خود و ناتو را بسیج کرده و تعیین بسته کمکی تقریبا ۴۴ میلیارد دلاری آن هم در مدت بسیار کوتاه، رکوردهای این پیمان نظامی را جابجا کرده تا به هر قیمتی از پیشروی روسیه در خاک اوکراین جلوگیری کند، هرچند که به اذعان بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، علی رغم همه کمک ها روسیه همچنان در حال پیشروی است.

ایالات متحده تا اینجا از ارسال تسلیحات تغییر دهنده موازنه همچون جنگنده خودداری کرده اما به نظر می‌رسد پیشروی مسکو آنها را متقاعد کرد تا به درخواست اوکراین، سامانه های پیشرفته راکتی دوربرد MLRS و HIMARS را هم وارد بازی کنند.

این سامانه های راکت انداز چندگانه خودکششی، با وجود سن تقریبا زیاد، امکانی را می توانند به ارتش اوکراین دهند که برای روس‌ها مشکل آفرین است، آن هم اینکه می‌توانند راکت‌های خود را به صورت دقیق به اهداف در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر شلیک کنند! این یعنی اینکه اوکراین خواهد توانست اهداف و شهرها را در عمق خاک روسیه هدف قرار دهد. هرچند سامانه‌های دفاعی روسیه قاعدتا مقابله خواهند کرد، اما این توان باعث نگرانی جدی مسکو شده و مقامات این کشور در یک برنامه تلویزیونی، این تصمیم را عبور آمریکا از خط قرمز خوانده اند.

برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که آمریکا باید از وارد آوردن فشار بیش از حد بر روسیه خودداری کند چرا که ممکن است مسکو را به واکنش‌های شدید وادار کند. از سوی دیگر نگاه غالب در واشنگتن این است که اگر روسیه از پس اوکراین برآید، بعد از آن نوبت به دیگر کشورهای همسایه می‌رسد که عضو ناتو هستند و آنگاه رویارویی مستقیم اجتناب ناپذیر می‌شود، پس بهترین سیاست این است که مسکو به هر طریقی حتی به قیمت جان و زیرساخت‌های اوکراینی‌ها، در همانجا متوقف شود. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5444
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 810 بازدید

برچسب ها