این کارشناسان هزینه ساخت کارخانه ذوبآهن را دوازده میلیون تومان برآورد کردند که برای دولت ایران مقرون به صرفه نبود. قرار بر این شود که دولت، ساخت راهآهن را با ریل وارداتی آغاز کند و همزمان، ساخت کارخانه ذوبآهن کوچکی را پی بگیرد که هزینه ساخت آن چهار و نیم میلیون تومان و مدت زمان ساخت، پنج سال برآورد میشد.
در سال ۱۳۱۷ ه.ش کارخانه ذوبآهن ۵۳ هزار تنی از شرکت کروپ آلمان خریداری شد و تا شهریور ۱۳۲۰ که ایران اشغال شده بود، هشت هزار تن از این ماشینآلات به کارخانهای که در کرج در حال ساخت بود، رسید. ساختمان کارخانه نیز در دست احداث بود. اما با اشغال ایران و به اسارت گرفتن مهندسان آلمانی شاغل در کارخانه، عملیات متوقف شد و تنها ساختمان بخشی از کارخانه که قرار بود ماشینآلات در آن انبار شود ادامه یافت.
کارخانه ذوبآهن کرج هیچگاه ساخته نشد تا اینکه در چهارچوب پروتکل همکاریهای فنی و اقتصادی میان دولت ایران و شوروی پیشین، احداث کارخانه ذوبآهن مورد توافق قرار گرفت و موافقتنامهای به امضاء رسید که در ۲۳ دیماه ۱۳۴۴ به تصویب مجلس رسید و عملیات اجرایی آن توسط شرکت تیاژپروم اکسپورت (Тяжпромэкспорт) آغاز گردید.
کارهای اجرایی احداث ساختمان واحدهای مختلف کارخانه از سال ۱۳۴۶ آغاز و با ایجاد کارگاههای ککسازی، اگلومراسیون و کوره بلند شماره ۱ در نیمه اول دیماه ۱۳۵۰، بهرهبرداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادی نیز با راهاندازی بخش فولادسازی و مهندسی نورد در دیماه ۱۳۵۱ با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال شروع شد و در روز ۲۳ اسفند ۱۳۵۱ (۱۹۷۴ میلادی) آلکسی کاسیگین، رییس شورای وزرای شوروی، برای حضور در مراسم گشایش و افتتاح کارخانه ذوبآهن اصفهان به همراه دخترش وارد تهران شد.
متعاقب آن در سال ۱۳۵۱ کارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه برای رسیدن به ظرفیت ۱٬۹۰۰٬۰۰۰ تن فولاد در سال با احداث کوره بلند شماره ۲ و توسعه بخشهای مختلف آگلومراسیون، ککسازی، فولادسازی، نورد و … آغاز گردید؛ و عملیات ساختمانی مجتمع چدن در سال ۱۳۵۷ به اتمام رسید.
✍️ منبع: تاریخ روابط خارجی ایران، عبدالرضا هوشنگ مهدوی