تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

تاکتیک اروپایی ترکیه، معامله تسلیحاتی با کشورهای کوچک برای نفوذ بیشتر

  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تاکتیک اروپایی ترکیه، معامله تسلیحاتی با کشورهای کوچک برای نفوذ بیشتر
ترکیه پس از لهستان، نام کشورهایی را در لیست صادرات پهپادهای خود قرار داده که غالباً از اعضای کوچک و کمتر توسعه یافته اتحادیه اروپا هستند و آنکارا در این حوزه ۳ هدف بزرگ را دنبال می‌کند.

اغلب روزنامه های چاپ آنکارا،در عکس و تیتر صفحه نخست، سفر رئیس جمهور لهستان به ترکیه و دیدار او با رجب طیب اردوغان را به عنوان یک رویداد مهم بازتاب دادند. چرا که در این سفر، قرارداد نهایی فروش ۲۴ فروند پهپاد ملی بیرقدار ترکیه به لهستان، امضا شد و برای اولین بار، یک کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو، پهپاد ترک خرید و به قول روزنامه قدیمی آکشام، «چشم ترکیه» بر فراز اروپا خواهد بود.

رجب طیب اردوغان و آندژی سباستیان دودا، روسای جمهور ترکیه و لهستان نشست خبری مشترک برگزار کردند و اردوغان در این نشست گفت: «پیشینه روابط ما با کشور دوست، متحد و شریک استراتژیک‌مان لهستان، به ۶ قرن قبل بازمی‌گردد. ترکیه و لهستان از ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در زمینه‌ های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری برخوردارند».

ترکیه پس از لهستان، نام کشورهایی را در لیست صادرات پهپادهای خود قرار داده که غالباً از اعضای کوچک و کمتر توسعه یافته اتحادیه اروپا هستند و آنکارا در این حوزه ۳ هدف بزرگ را دنبال می کند.

قیمت پهپاد ترکیه چند است؟

در مورد جزئیات قیمت فروش پهپادها، اطلاعات روشنی به رسانه ها درز پیدا نکرده است. اما روزنامه معتبر گازته وطن، تلاش کرده تا با استناد به اطلاعات یک مجله اقتصادی نروژی به نام Dagens Næringsliv اطلاعاتی را به دست بیاورد.

تحلیل گری در این مجله به نام  Asle Toje در مورد پرونده جنگنده های اف ۳۵ آمریکایی اظهار نظر کرده و چنین نوشته است: «این سلاح آن قدر گران است که حتی انگلیسی ها نیز دو سوم از سفارش های قبلی خودشان را ابطال کردند.

حالا کشورهای اسکاندیناوی فهمیده اند که با پول یک جنگنده اف ۳۵ آمریکایی، می توانند دقیقاً ۲۲ فروند پهپاد ترکیه ای بخرند که قیمت هر فروند آن معادل ۵ میلییون کرون نروژ (کمتر از ۱ میلیون دلار) است. این پهپادها در جنگ قره باغ، عملکرد خوبی داشتند و خرید و نگهداری از آنها، مقرون به صرفه است».

با فرض صحت ارقام مجله نروژی، می توان گفت که ترکیه با فروش ۲۴ فروند پهپاد بیرقدار تی.بی ۲ به لهستان، مبلغی در حد ۲۰ تا ۲۲ میلیون دلار به دست آورده که صد البته، با توجه به تامین برخی از قطعات حساس این پهپاد از بازارهای خارجی، نمی توان درآمد خالص و مبلغ حاصل از آن را به عنوان یک عدد طلایی تلقی کرد.

پس جریان چیست و چرا ترکیه برای صادرات پهپاد انگیزه بالایی دارد؟ در پاسخ باید گفت:

۱٫ترکیه در تلاش است تا با فروش پهپاد به اعضای ناتو و اتحادیه اروپا، از امکان آن برخوردار شود که در منازعات سیاسی شرق مدیترانه و پرونده تکمیل روند عضویت، از حمایت آنها برخوردار شود. مثال و مصداق روشن این حمایت ها، این است که ترکیه قبلاً با برخی اقدامات اقتصادی توانست رضایت ایتالیا و مالت را کسب کند و حمایت این دو عضو اتحادیه، تلاش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای تحریم اقتصادی ترکیه را نقش بر آب کرد.

۲٫پهپاد، فقط یک نماد دفاعی و تسلیحاتی است که مهم ترین معنی آن، پایبندی ترکیه به اصل استقلال و رشد علمی و دفاعی علیرغم مخالفت آمریکا است.

۳٫دولت اردوغان امیدوار است تا با ایجاد وابستگی دفاعی ولو در حدی ناچیز، پهپاد را به یک جاده صاف کن برای قراردادهای اقتصادی و سرمایه گذاری اروپایی تبدیل کند.

اروپا، قطب صادرات ترکیه

رقم نهایی صادرات محصولات ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی، به ۱۸۰ میلیارد دلار رسید. (با توجه به تاثیرات موضوع کرونا و تاثیرات غیرطبیعی، از آمارهای سال ۲۰۲۰ میلادی صرف نظر شد).

این در حالی بود که کل رقم صادرات ترکیه در سال ۲۰۰۹ میلادی معادل ۱۰۲ میلیارد دلار بود و تنها ظرف ۱۰ سال، فزایش ۷۸ میلیارد دلاری، ثبت شد. تقریباً مقصد نیمی از کل میزان کالاهای صادراتی ترکیه، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بوده اند (هنوز برگزیت اتفاق نیفتاده بود).

در سال ۲۰۱۹ میلادی، آلمان با ۱۵ میلیارد دلار، بریتانیا با ۱۱ میلیارد دلار، ایتالیا با ۹ میلیارد دلار و فرانسه با ۸ میلیارد دلار، چهار مقصد نخست صادرات کالاهای ترکیه بوده اند.

اگر در یک تقسیم بندی کلی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دو گروه عمده کشورهای قدرتمند و غنی و کشورهای نه چندان غنی تقسیم کنیم، عملاً شاهد چنین تابلویی خواهیم بود: در گروه نخست؛ کشورهای دارای قدرت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و امکان نفوذ بالا و سطح رفاهی قابل توجه، عبارتند از: آلمان، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند، لوکزامبورگ و هلند.

در گروه دوم، با نام چند کشور روبرو هستیم که اگر چه آنها هم عضو اتحادیه اروپا هستند اما به خاطر شرایط اقتصادی، وضعیت جغرافیایی و سنت سیاسی و منطقه ای، نسبت به گروه نخست، از اقتدار و توان اثرگذاری کمتری برخوردارند. این گروه عبارت است از: استونی، اسلوواکی، اسلوونی، بلغارستان، جمهوری چک، رومانی، قبرس، کرواسی، لاتویا، لهستان، لیتوانی، مالت، مجارستان و یونان.

در بین کشورهای  قدرتمند دسته نخست، ترکیه با وجود تنش و اختلافات سیاسی قابل توجه با بلژیک، فرانسه، هلند و اتریش، حتی با آنان هم روابط اقتصادی خوبی دارد. اما کشورهای گروه دوم، غالباً برای ترکیه مقاصد خوبی برای توسعه روابط تجاری و توریستی هستند و می توانند منافع خوبی برای ترکیه تامین کنند.

بنابراین، احتمالاً مهم ترین انگاره ای که نزد سران آنکارا در مورد تعامل با اروپایی ها شکل می گیرد، چنین است: «ما که با کشورهای بزرگ اروپایی، روابط اقتصادی خوبی داریم. اما از این کشورهای کوچک، علاوه بر سود اقتصادی، حمایت سیاسی هم می توان گرفت».

آن که خرید، آن که زنبیل گذاشت؟

پوشش حوزه جغرافیایی خریداران پهپادهای ترکیه جالب است: جمهوری آذربایجان در حوزه قفقاز – خزر، اوکراین در حوزه دریای سیاه، قطر در حوزه خلیج فارس و لیبی در حوزه آفریقا، این سلاح راهبردی ترکیه را خریده اند. حالا نوبت کدام کشورها است؟

مجارستان و بلغارستان، دو عضو دیگر اتحادیه اروپا هستند که در کنار نامزد عضویتی به نام صربستان، در صف خرید و سفارش پهپادهای ترکیه هستند. مراکش در آفریقا و سه کشور آسیایی پاکستان، مالزی و قزاقستان نیز از خریداران آتی خواهند بود.

با نگاهی به موقعیت و جایگاه کشورهای مجارستان و بلغارستان، می توان به این جمع بندی نهایی رسید که ترکیه در حال حاضر، با تمرکز بر روی کشورهای نه چندان قوی و بزرگ اروپایی، به دنبال توسعه روابط و نفوذ در اتحادیه اروپا است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1403
  • منبع : فرهنگ ایرانیان
  • 919 بازدید

برچسب ها