تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

تلاش آمریکا برای عقب نیفتادن از چین

  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۳۰
تلاش آمریکا برای عقب نیفتادن از چین
ین که پیش از این در بسیاری از حوزه ها از جمله در زمینه های فناوری و تکنولوژی از آمریکا پیش افتاده بود، اکنون با چالش ناشی از تصویب لایحه سنا آمریکا که هدف آن افزایش توان واشنگتن در رقابت با پیشرفت و توسعه فناوری های چین می باشد، مواجه شده است.

کارشناسان می گویند لایحه اخیر سنای آمریکا می تواند یک نقطه عطف برای رهبری آمریکا در قرن ۲۱ باشد. سنای آمریکا هفته گذشته در ادامه سیاست های تخاصمی خود علیه پکن، طرحی را با هدف افزایش توان آمریکا در رقابت با پیشرفت و توسعه فناوری های چین تصویب کرد.

این طرح با ۶۸ رای موافق در مقابل ۳۲ رای مخالف تصویب شد که براساس آن آمریکا به مقابله با پیشرفت های چین در فناوری های مختلف می‌پردازد، طرحی که همان زمان با واکنش کنگره خلق چین مواجه شد.

کارشناسان پیش بینی می کنند جنگ اقتصادی و نظامی بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین با تصویب این لایحه ۳۰۰ میلیون دلاری افزایش یابد. در این طرح به روشنی قید شده که آمریکا درصدد است از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ سالانه با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار بودجه، از نفوذ جهانی چین جلوگیری کند.

همچنین، در این لایحه آمده است که بخشی از این بودجه در اختیار “رسانه های مستقل” و “گروه های ثالث” قرار داده خواهد شد تا به انتشار اطلاعات منفی در مورد طرح «یک کمربند – یک جاده» بپردازند.

کمیته امور خارجی کنگره خلق چین در واکنش به این طرح آمریکا اعلام کرد، این لایحه که پر از تعصب ایدئولوژیک است و تحت تاثیر طرز «تفکر جنگ سرد» تدوین شده، راه توسعه و سیاست های خارجی و داخلی چین را محدود می کند؛ در امور داخلی چین دخالت می کند و تلاش می نماید تا توسعه چین را تحت عنوان «نوآوری و رقابت» مهار کند.

کنگره خلق چین تنها به این مواضع بسنده نکرد و چند روز بعد قانونی را تصویب کرد تا بر اساس آن بتواند به شکلی جدی تر با تحریم ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا مقابله کند. تصویب این قانون بدان معناست که در مقابل تحریم های سلطه طلبانه برخی کشورهای غربی به منظور دخالت در امور داخلی چین، پکن تکیه گاه قانونی پیدا کرده است.

برخی کشورهای غربی مدت زیادی است که به بهانه های مختلف در مسائل داخلی چین از جمله مسائل سین‌کیانگ و هنگ کنگ دخالت و تحریم هایی علیه دستگاههای دولتی و برخی کارکنان دولت چین اعمال می کنند.

با این حال واکنشهای چین به این تحریمها اکثرا محدود به اقداماتی بر حسب دستورات اداری بوده، زیرا چین فاقد ابزار قانونی برای واکنش به این تحریمها بوده است.

«لی چینگ مینگ» محقق انستیتوی حقوق بین الملل وابسته به فرهنگستان علوم اجتماعی چین به شینهوا گفته است، قانون جدید چین بر محیط تجاری این کشور تأثیر نخواهد گذاشت.

اگرچه آمریکا همواره در مقابله با چین از عنوان رقابت استفاده کرده است، اما کارشناسان معتقدند تصویب لایحه اخیر سنا به معنای رقابت ناقص و ناسالم واشنگتن با پکن است که می تواند به برتری امریکا منجر شود مگر اینکه چین هم به صورت جدی تری مقابله به مثل کند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1597
  • منبع : ایرنا
  • 728 بازدید

برچسب ها