تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
صادرات نظامی ترکیه از ۳میلیارد دلار عبور کرد

رونمایی از جنگنده نسل پنجمی ترکیه

  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
رونمایی از جنگنده نسل پنجمی ترکیه
زنگ افتخار در صدای «اغور زنگین» محسوس است؛ زیرا او در کنار یک فروند جنگنده نسل پنجمی رادار گریز ترکیه ایستاده است.

زنگین، نایب‌رئیس پروژه هواپیماهای جنگی ملی ترکیه می‌گوید: «این یک پروژه بسیار معتبر و یک توسعه فنی برای ترکیه است و نمایانگر توسعه فناوری‌های جدید در صنایع دفاعی این کشور است.» به گزارش الجزیره، این مقام دولتی ترکیه تصریح می‌کند که عمده قطعات این هواپیمای جنگی در داخل کشور ترکیه تولید شده است.

این جنگنده نسل پنجمی ترکیه توسط هوافضای ترکیه ساخته و توسعه داده شده است و به‌عنوان نگین صنایع جنگی این کشور مطرح است. صنایع دفاعی ترکیه، یکی از صنایع قابل اتکای ترکیه برای آینده است. این هواپیمای جنگی نیز در هفته‌ای که گذشت در صنایع دفاعی بین‌المللی ترکیه به نمایش درآمد. این جنگنده که جایگزین جنگنده‌های قدیمی F-۴ و F-۱۶ نیروی هوایی ترکیه می‌شود، قرار است در سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه برای عموم معرفی شود و انتظار می‌رود دو سال بعد عملیاتی شود.

زنگین با اشاره به ردیف موشک‌های تولیدشده توسط روکتسان و توبیتاک در زیر بال هواپیما گفت: «همه سیستم‌های موشکی از شرکت‌های ملی خواهد بود.» وی با اشاره به موتور طراحی‌شده توسط « GE Aviation» که تحت لیسانس در ترکیه ساخته شده است، تصریح کرد: «هدف نهایی داشتن هواپیمایی ۱۰۰ درصد ترکیه‌ای است؛ اگرچه در ابتدا از موتور F۱۱۰ استفاده خواهد کرد.»

معرفی جنگنده نسل پنجمی ترکیه با نام «TF» که پیش‌تر «TF-X» خوانده می‌شد، پس از آن صورت گرفت که مرحله آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و این هواپیما می‌تواند یک جایگزین بسیار خوب برای جنگنده اف-۳۵ باشد که توسط دونالد ترامپ، از پروژه ساخت آن کنار گذاشته شد. آنکارا در سال ۲۰۱۹ پس از دستیابی به سامانه‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی که به ادعای آمریکا اسرار F-۳۵ را تهدید می‌کرد، از برنامه حذف شد. ترکیه دست‌کم ۱۰۰ فروند از این هواپیما را سفارش داده بود و بیش از ۲/ ۱ میلیارد دلار در پروژه ساخت اف-۳۵ سرمایه‌گذاری کرده بود. واشنگتن اما بعدا صنایع دفاعی ترکیه را به‌دلیل خرید موشک‌های روسی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، اگرچه به‌نظر می‌رسد این تحریم‌ها کمترین اثر را روی توسعه صنایع دفاعی ترکیه و فناوری‌های نوین این کشور گذاشته است. ترکیه از سال ۱۹۹۳ هر دو سال یک‌بار میزبان نمایشگاه دفاعی بوده است و امسال بیش از ۱۲۰۰ غرفه نمایشگاهی از ۵۳ کشور جهان شرکت کرده بودند. یک سالن نمایشگاهی بزرگ در حومه غربی استانبول به این رویداد چهار روزه واگذار شد؛ جایی که کالاهای به‌نمایش درآمده از چکمه‌های پیاده‌نظام تا بمب‌های تقریبا یک‌تنی، به‌همراه نفربرهای زرهی شامل می‌شد. ژنرال‌های خارجی که روی سینه آنها انواع و اقسام مدال‌های افتخار می‌درخشید، شانه به شانه جوانان مشتاق ترکیه در این برنامه‌ها حضور پیدا کردند و در کنار آنها در حین معرفی محصولاتشان، عکس‌های یادگاری می‌گرفتند. از این نمایشگاه خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و مصطفی وارانک، وزیر صنعت و فناوری این کشور نیز دیدن کردند.

مصطفی ایکینجی، ژنرال ترکیه از صنایع روکت‌سان به الجزیره گفت: «صنایع نظامی ترکیه در حال قدرتمندتر شدن است و حتی بیماری کووید-۱۹ هم نتوانست مانع آن شود.» این ژنرال ترک می‌گوید که حالا وقت آن است تا قدرت خود را به‌دنیا نشان دهیم. در این راستا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه در افتتاحیه این نمایشگاه بر اهمیت توسعه صتایع دفاعی ترکیه تاکید دوچندان داشت. وی گفت: «کشور ما در بحرانی‌ترین لحظات و در حین مبارزه با تروریسم به حال خود رها شد و نتوانست هیچ‌کدام از محصولات مورد نیازش را تامین کند و برای همین مجبور شدیم سریعا خودمان دست به‌کار شویم.» به گفته اداره صنایع دفاعی دولت ترکیه، ارزش پروژه‌های دفاعی از ۴/ ۵میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به ۸/ ۵۵میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است. در حوزه صادارت دفاعی و هوافضا نیز از ۲۴۸میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به رقم ۱/ ۳میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2446
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 905 بازدید

برچسب ها