تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

غلام گرجی که به مقام سپه سالاری ارتش ایران رسید

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
غلام گرجی که به مقام سپه سالاری ارتش ایران رسید
«الله‌ وردی خان اونْدیلادْزِ متخلص به الله‌ وردی خان گرجی از اسرای گرجی بود که در زمان شاه طهماسب از گرجستان به ایران تبعید و به عنوان غلام وارد دربار صفوی شد.

ایراس – «الله‌ وردی خان اونْدیلادْزِ متخلص به الله‌ وردی خان گرجی از اسرای گرجی بود که در زمان شاه طهماسب از گرجستان به ایران تبعید و به عنوان غلام وارد دربار صفوی شد. وی پس از مسلمان شدن، در زمان شاه عباس اول به مقامات عالی حکومتی رسید. او در سال ۱۵۹۸/ ۷–۱۰۰۶ به فرماندهی کل نیروهای مسلح صفوی برگزیده شد و این سمت را تا هنگام مرگش در ۱۶۱۳/ ۱۰۲۲ حفظ کرد

الله وردی خان سرداری دلیر و کاردان و با تدبیر بوده و در اطاعت و فرمانبرداری از شاه نیز اخلاص و صفای باطنی خویش را نشان می دهد. او در مدت خدمتگزاری خود بارها با نیروهای عثمانی به مبارزه می پردازد و در جنگ های داخلی نیز سراسر اقلیم فارس را نیز به تصرف در می آورد و بر طوایف افشار و بختیاری که در مناطق کهگیلویه و سایر نقاط فارس سر به شورش و طغیان برداشته بودند، غالب و پیروز می گردد و تا سال ۱۰۱۰ هجری تمام ولایت لار و سواحل دریای عمان و جزایر بحرین را نیز به تصرف در می آورد و ضمیمه حکومت صفویه می نماید.

شاه عباس نسبت به آنان که به او خدمت می کردند عنایت ویژه ای داشته و همواره بین خادم با افراد خائن و بی خاصیت فرق زیادی قائل بوده. صاحب تاریخ خلد برین در این باره بیان می دارد که “شاه عباس، الله وردی خان را از همه سرداران بزرگ ایران از همه عزیزتر و گرامی تر می داشت و چون پیر بود همیشه او را پدر خطاب می کرد. هیچ یک از سرداران با او در مقام و مرتبت برابر نبود و او با سی هزار سوار مجهز و جنگ ازموده که در اختیار داشت، بر تمام ولایات جنوب ایران و سواحل و جزایر خلیج فارس حکم می راند. شاه عباس با جنگ های بزرگی که با دولت عثمانی می کرد، بیشتر به نیروی الله وردی خان متکی بود. ”

الله‌ وردی خان را بعد از مرگش در مشهد به وصیت خودش در جوار مقبره علی بن موسی الرضا در رواق الله‌وردی خان و زیر گنبد الله‌وردی خان (که به دستور خودش ساخته شده بود) به خاک سپردند.»

منبع: زندگانی شاه عباس اول: نصرالله فلسفی
🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1125
  • منبع : ایراس
  • 1396 بازدید

برچسب ها