تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
انقلاب در سیا

«مرکز ماموریت چین» در واشنگتن تاسیس شد

  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۵۵
«مرکز ماموریت چین» در واشنگتن تاسیس شد
یک انقلاب در راه است؛ انقلابی که تربیت جاسوسان سازمان سیا را تغییر خواهد داد و آنها را به عصر کلاسیک بازخواهد گرداند.۱۱سپتامبر ماهیت کاری سیا را تا حد زیادی تغییر داد؛ اما حالا سیا با مدیریت برنز قصد دارد راهبرد جدیدی را برای این نهاد اطلاعاتی به‌کار گیرد.

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که سیا در حال بازنگری در نحوه آموزش و مدیریت شبکه جاسوسان خود به‌عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای دور شدن از ۲۰ سال جنگ ضد تروریسم و تمرکز بیشتر بر دشمنانی مانند چین و روسیه است. پس از دو دهه اقدام شدید علیه گروه‌های تروریستی افراطی، برخی از افسران سابق و ناظران اطلاعاتی می‌گویند که سیا باید به نوع کسب و کار سنتی و آرام مورد نیاز خود برای جمع‌آوری اطلاعات علیه دولت‌های پیچیده – به‌ویژه چین، بازگردد. این منابع آشکارا اذعان کرده‌اند که این تغییر رویه آژانس را با بزرگ‌ترین چالش خود روبه‌رو می‌کند.

ناظران می‌گویند از منظر تئوریک، این تغییرات به سیا اجازه می‌دهد تا برای پست‌هایی که در ماموریت علیه چین حیاتی هستند، کارکنان بهتری داشته باشد – اما مکان‌هایی که دور از چین هستند و با زیرساخت‌های چینی کار می‌کنند، مانند غرب آفریقا که تحت سیطره فناوری چینی قرار دارد، به مشکل برمی‌خورد؛ اما این تغییر رویه کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آژانس افسرانی را با تخصص مناسب در درازمدت پرورش می‌دهد. فراتر از استخدام کسانی که زبان ماندارینی می‌دانند یا اینکه فناوری‌های بهتر به‌کار می‌گیرند، این حرکت به قلب سیا خون تازه‌ای می‌رساند و آن عبارت از گرد هم آوردن جاسوسان انسانی بهتر است. این تغییر نسبتا مبهم مدیریتی پرسنل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی جاسوسان، به‌ویژه در مراحل اولیه شغل آنها داشته باشد. از چند سال پس از ۱۱سپتامبر، افسران آزادی بیشتری برای جابه‌جایی در ماموریت‌های مختلف در سازمان داشتند – به جای اینکه مسیرشان از پیش تعیین شود.یکی از مسائل بحث‌برانگیز در دوران پس از ۱۱سپتامبر این بود که سیا نیاز به کارکنانی داشت که آشنا با مناطق جنگی باشد؛ مناطقی که مدام در حال افزایش بود. درحالی‌که این امر به آنها آزادی عمل بیشتری می‌داد، برخی از افسران سابق عملیاتی می‌گویند نتیجه این بود که افسران کمتر در معرض راهنمایی و تفکر خلاقانه قرار می‌گرفتند. بر اساس سیاست جدید، مراکز به اصطلاح ماموریت سیا – واحدهای درون آژانس که بر مناطق جغرافیایی خاص یا چالش‌های فراملی متمرکز هستند – کنترل بیشتری بر تکالیف و زبان و سایر آموزش‌هایی که یک افسر عملیات در درازمدت دریافت می‌کند، خواهند داشت.

اگرچه برخی از انعطاف‌پذیری‌ها در سیاست جدید هم وجود دارد، منابع می‌گویند، افسران منحصرا در یک منطقه جغرافیایی محبوس نخواهند شد؛ اما تا اواخر دوران حرفه‌ای خود هم به‌عنوان یک مامور آزاد عمل نخواهند کرد. با برخی تغییرات، سیاست جدید در واقع بازگشتی به نحوه مدیریت افسران جوان آژانس به پیش از جنگ‌های ضد تروریسم است. تاد تروی، افسر سابق عملیاتی که به‌عنوان رئیس ایستگاه در چندین پایتخت اروپایی خدمت کرده است، می‌گوید: « به نظر می‌رسد این آژانس از بسیاری جهات در تلاش است تا برخی از چیزهایی را که قبل از جنگ‌های ضد تروریسم وجود داشت، به خوبی تکرار کند.» با این حال او افزود که از تغییر سیاست‌ها آگاهی نداشته است. تروی تصریح می‌کند: «گره زدن افسران به یک منطقه جغرافیایی یا یک موضوع عملکردی موجب می‌شود که بهتر عمل کنند؛ زیرا شما به‌طور روزافزون در حال توسعه و تکمیل اطلاعات در آن موضوع جغرافیایی هستید.» سخنگوی سیا در بیانیه‌ای گفت: «به‌طور کلی ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای توسعه حرفه‌ای نیروی کار خود هستیم. مردم ما اولویت اصلی ما هستند.» این آژانس اما از اظهارنظر درباره جزئیات بیشتر در هرگونه تغییر مدیریت پرسنل خودداری کرد.

منابع می‌گویند که این تغییر فقط مربوط به مقابله با چین نیست که بیل برنز، رئیس سیا آن را در اولویت‌های اصلی خود برای آژانس برشمرده است؛ اما چین، موضوع اصلی برای آینده این آژانس است.

دیوید کوهن، معاون مدیر سیا در کنفرانس اخیر اطلاعاتی گفت: «این روزها ما بسیار روی چین متمرکز شده‌ایم؛ اما تصریح کنم که در تمام صحبت‌هایمان درباره چین، ما روشن کردیم که ما آژانس اطلاعات مرکزی هستیم، ما آژانس اطلاعات چین نیستیم.» اما او افزود: «آنچه ما متوجه شده‌ایم این است که باید واقعا تلاش‌های خود را در سراسر چین افزایش دهیم و به هماهنگی بیشتر برسیم.»

حزب کمونیست چین نهادی است که متخصصان اطلاعاتی آن را «هدف سخت» می‌نامند؛ چراکه نفوذ برای سیا چه از طریق ابزارهای دیجیتال و چه از طریق استخدام جاسوسان دشوار است. مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق سیا می‌گویند که اطلاعات آمریکا در داخل چین – به ویژه اطلاعات انسانی آن، به دلایل بی‌شماری به طرز ناامیدکننده‌ای ضعیف است.مقامات سابق می‌گویند که تغییر سیاست جدید می‌تواند به تربیت متخصصان جغرافیایی در درازمدت کمک کند و همچنین به آنها برای مبارزه با این چالش یاری برساند. تروی می‌گوید: «برای ما، داشتن تخصص در یک منطقه جغرافیایی یا یک موضوع برای ماموریت کلی مهم است. شما آن اطلاعات را در ۶ماه به دست نمی‌آورید، بلکه آن دانش را در طول مدت کار در یک منطقه یا روی یک موضوع به مدت ۱۰ سال یا بیشتر می‌توانید به‌دست آورید.»روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اخیرا نوشت: «طی چندین سال از سال ۲۰۱۰، پکن عملا شبکه ماموران استخدام‌شده سیا را نابود کرد و بیش از ده‌ها منبع را طی دو سال کشت یا زندانی کرد. توسعه چنین شبکه‌هایی سال‌ها طول می‌کشد و منابع می‌گویند بعید است به این زودی‌ها بهبود بیاید.» برخی از منتقدان بر این باورند که تمرکز آژانس بر ماموریت‌های ضد تروریسم که بخشی از کار تقریبا همه افسران آژانس شده بود، ضربات اساسی به کار وارد کرد و اجازه نداد تا سیا بتواند جاسوسان سنتی تربیت کند و آن را در این حوزه کم‌توان کرد.

در گزارشی در سال ۲۰۲۰ درباره توانایی‌های جامعه اطلاعاتی برای مقابله با چین آمده است: «با گسترش ماموریت ضدتروریسم، کمیته اطلاعاتی منتخب دائمی مجلس نمایندگان ارزیابی می‌کند که جامعه اطلاعاتی ماموریت‌های سنتی را به‌عنوان امر ثانویه برای مقابله با تروریسم تلقی کرد و این ضربه اساسی به این نهاد وارد آورد.» در همین حال، تولید و بازتولید سریع داده‌های بزرگ و فناوری نظارتی فراگیر، کار جمعآوری‌کنندگان اطلاعات را بی‌نهایت دشوارتر کرده است. مقامات ارشد آشکارا اذعان کرده‌اند که روزگاری که یک افسر عملیات سیا می‌توانست به سادگی پاسپورت جدیدی دریافت کند و هویت جدیدی در کشوری دیگر بگیرد، گذشته است.

جنیفر اوبانک، معاون مدیر نوآوری دیجیتال سیا در یک کنفرانس اطلاعاتی اخیرا گفته است: «چین به‌عنوان مهم‌ترین و دلهره‌آورترین چالش ما ظاهر شده است. کشف نقشه‌ها و نیات شیاطین و تروریست‌ها – چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده است – به‌طور فزاینده‌ای دشوارتر می‌شود و کشف آنها با ابزارهای سنتی سخت‌تر است.»

با این حال، مقامات ارشد اصرار دارند که آژانس درباره مبارزه با تروریسم چشم از هدف برنداشته است. برنز که روز دوشنبه در نشست شورای مدیر عامل وال‌استریت ژورنال سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به این سوال که چه چیزی او را در شب بیدار نگه می‌دارد، فهرستی ارائه کرد که شامل اقدامات چین، روسیه و ایران می‌شود. او همچنین یکی از عوامل بی‌خوابی خود را تداوم چالش‌های مبارزه با تروریسم نام برد که به گفته وی ما نباید از آنها (تروریست‌ها) غافل شویم یا از آنها دور شویم. تغییر در نحوه مدیریت افسران عملیاتی توسط سیا یکی از مواردی است که این نهاد اطلاعاتی برای تقویت قابلیت‌های جاسوسی و تحلیلی خود درباره هدف قرار دادن چین انجام داده است.این آژانس اخیرا یک «مرکز ماموریت چین» ایجاد کرده که می‌توان گفت که این تنها مرکز متمرکز بر یک کشور و نه یک منطقه از جهان است. برنز همچنین آشکارا گفته است که سازمان اطلاعاتی سیا در حال تربیت متخصصانی در حوزه چین است و قصد دارد آنها را در مناطقی استقرار دهد که هر دو کشور چین و آمریکا در آنجا حضور دارند. کوهن هم در کنفرانس خبری گفت که علاوه بر مرکز ماموریت جدید، آژانس همچنین یک جلسه هفتگی با برنز را اضافه کرده که منحصرا روی چین متمرکز است. کوهن گفت که این کشور همچنین بودجه بیشتری را به این مشکل اختصاص می‌دهد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی در ماه دسامبر اعلام کرد که آژانس‌های جاسوسی آمریکا هزینه‌های مرتبط با چین را در سال مالی گذشته تقریبا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند. یکی از افسران سابقی که اذعان کرده است که از تغییر خط مشی اطلاعی ندارد، می‌گوید: «ما به کارشناسانی با تخصص زبانی و عملیاتی عمیق نیاز داریم تا اهداف مجموعه ما را پیش ببرند.» وی افزود: «این به آن معنا نیست که افراد نباید تجربیات متفاوتی داشته باشند، بلکه فقط به این معنی است که ما ماموریتی برای اجرا داریم و این دیگر شامل آنچه ما به‌صورت فردی قصد داشتیم انجام دهیم، نمی‌شود.»

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3582
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 864 بازدید

برچسب ها