تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

آسیای مرکزی: افزایش شدید تجارت با چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳

  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
آسیای مرکزی: افزایش شدید تجارت با چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳
داده های تجاری نیمه اول سال 2023 مربوط به کشورهای آسیای مرکزی

اختصاصی:

 

به قلم: جاستین برک؛ اوراسیانت

اداره کل گمرک چین (GTU) داده های تجاری نیمه اول سال ۲۰۲۳ مربوط به کشورهای آسیای مرکزی را منتشر کرده است و جای تعجب نیست که ترکمنستان تنها کشور از پنج کشور آسیای مرکزی است که تراز تجاری مطلوبی با جمهوری خلق چین دارد. به طور کلی، چین در شش ماهه اول سال حدود ۲۶٫۴ میلیارد دلار کالا به آسیای مرکزی صادر کرده است، در حالی که تقریباً ۱۳٫۵ میلیارد دلار واردات داشته است که در راس آنها نفت و گاز طبیعی است.

ازبکستان تاکنون تنها کشور آسیای مرکزی است که آمار تجارت را برای دوره نیمه اول ۲۰۲۳ منتشر کرده است. مطابق با یک روند، ارقام ازبکستان با چین متفاوت است. بر اساس گزارش GTU، حجم مبادلات تجاری با ازبکستان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۲۶٫۸ درصد افزایش یافته و به حدود ۶٫۱ میلیارد دلار رسیده است. صادرات چین به ازبکستان در مجموع حدود ۵٫۴۶ میلیارد دلار و واردات آن تقریباً ۶۲۹ میلیون دلار بوده است. در همین حال، آژانس آمار ازبکستان حدود ۵٫۲۶ میلیارد دلار گردش تجاری را گزارش کرد که ازبکستان ۴٫۲۳ میلیارد دلار کالا و خدمات چینی وارد کرد و مجموعاً صادرات به چین حدود ۱٫۰۳ میلیارد دلار بود.

ارقام تجارت GTU نشان دهنده افزایش شدید تجارت چین با سایر کشورهای آسیای مرکزی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ است:

قزاقستان: گردش تجارت با ۲۶٫۸ درصد افزایش به ۱۸٫۲۵ میلیارد دلار رسید. صادرات به قزاقستان به ۱۰٫۶۳ میلیارد دلار و واردات ۷٫۶۲ میلیارد دلار رسید.

قرقیزستان: گردش مالی با ۲۷٫۶ درصد افزایش به ۷٫۹۲ میلیارد دلار رسید. صادرات به جمهوری قرقیزستان ۷٫۸۹ میلیارد دلار و واردات ۲۶ میلیون دلار است.

تاجیکستان: گردش مالی ۸۴٫۷ درصد افزایش یافت و به ۲٫۱۱ میلیارد دلار رسید. صادرات به تاجیکستان به ۱٫۹۶ میلیارد دلار و واردات ۱۵۲ میلیون دلار رسید.

ترکمنستان: گردش مالی با ۱۲٫۳ درصد افزایش به ۵٫۵۵ میلیارد دلار رسید. صادرات به ترکمنستان ۴۷۶ میلیون دلار، واردات ۵٫۰۷۶ میلیارد دلار بوده که از این میزان عرضه گاز ۵٫۰۵۸ میلیارد دلار بوده است.

 

 

لینک منبع اصلی

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8720
  • نویسنده : جاستین برک
  • منبع : https://eurasianet.org/central-asia-trade-with-china-registers-strong-growth-during-first-half-of-2023
  • 282 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.