تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

برای آمریکا و چین بسیار مهم است که با یکدیگر همکاری کنند

  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۸
برای آمریکا و چین بسیار مهم است که با یکدیگر همکاری کنند
ایالات متحده به دنبال یک رابطه اقتصادی سالم با چین است که به نفع هر دو طرف باشد.

#اختصاصی

به قلم: دیوی سیم

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، گفتگوهای دو روزه خود را با هی لیفنگ، معاون نخست وزیر چین، روز جمعه آغاز کرد و تاکید کرد که همکاری واشنگتن و پکن برای چالش‌‌های جهانی بسیار مهم است.

یلن در پست کوتاهی در شبکه X، توییتر سابق، پس از دور اول مذاکرات در شهر بزرگ گوانگژو در جنوب چین نوشت، این دیدارها با هدف “گفتگوهای صریح و اساسی” در مورد روابط اقتصادی دوجانبه انجام شد.

او گفت: «این بسیار مهم است که دو اقتصاد بزرگ در جهان به دنبال پیشرفت در چالش‌های جهانی باشند و از نزدیک در زمینه‌های مورد نگرانی ارتباط برقرار کنند.

یلن در اظهارات قبل از گفتگو بر اهمیت ارتباط تاکید کرد و گفت که سه دیداری که با هی لیفنگ در کمتر از یک سال داشته است “دلیل واضح” آن است.

بر اساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، او گفت: «من معتقدم که ما چالش رهبران خود برای قرار دادن  روابط آمریکا و چین بر روی پایه‌های مستحکم‌تر را درک می‌کنیم.

همانطور که گفتم، ایالات متحده به دنبال یک رابطه اقتصادی سالم با چین است که به نفع هر دو طرف باشد.

یلن روز پنجشنبه برای اولین مرحله از سفر یک هفته‌ءای به چین با هدف مدیریت روابط تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان وارد گوانگژو شد.

به گفته وزارت خزانه داری، او گفت که برای ایالات متحده و چین کلیدی است که روی مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا و مشکلات بدهی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه کار کنند.

دو کشور همچنین باید از نزدیک در مورد موضوعات نگران کننده مانند ظرفیت مازاد و «اقدامات اقتصادی مرتبط با امنیت ملی» با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

او گفت: «این چیزی است که جهان و شهروندان ما از ما انتظار دارند».

اعتقاد بر این است که هی لیفنگ که یکی از دستیاران ارشد رئیس جمهور چین شی جین پینگ است، پس از تایید شدن به عنوان مدیر دفتر کمیسیونی برای مدیریت اقتصاد چین در سال گذشته، نفوذ قابل توجهی بر امور مالی و اقتصادی چین دارد.

به گزارش تلویزیون دولتی چین پیش از آغاز گفتگوهای پشت درهای بسته، “تزار اقتصادی” جدید چین به یلن گفت که وظیفه اصلی آنها “مذاکرات عمیق بیشتر در مورد موضوعات مهم برای چین، ایالات متحده و زمینه‌‌های اقتصادی و مالی جهانی” خواهد بود.

وی افزود: این دیدارها به دنبال “ارائه پاسخ‌‌های مناسب به برخی نگرانی‌‌های کلیدی در روابط اقتصادی چین و آمریکا” است. قرار است این مذاکرات روز شنبه ادامه یابد.

اوایل روز جمعه، یلن یک میزگرد با اقتصاددانان برای بحث در مورد چالش‌‌ها و فرصت‌‌ها در اقتصاد چین برگزار کرد. او همچنین بر اهمیت روابط اقتصادی پایدار با چین در گردهمایی جداگانه جامعه تجاری ایالات متحده تاکید کرد. «ایالات متحده روابط اقتصادی سالمی را با چین دنبال خواهد کرد. ما به دنبال همکاری با چین در چالش‌‌های جهانی خواهیم بود».

بر اساس گزارش وزارت خزانه داری، او گفت، با این حال واشنگتن همچنین «ابزارهای اقتصادی خود را در صورت نیاز و به شیوه‌ای هدفمند برای محافظت از امنیت ملی آمریکا و متحدانمان مستقر خواهد کرد».

یلن گفت که قصد دارد در جریان سفر خود تعهد واشنگتن به روابط اقتصادی سالم با پکن را اعلام کند و در عین حال نگرانی‌هایی را در مورد مسائلی مانند ظرفیت مازاد تولید چین و «عملکردهای اقتصادی ناعادلانه» مطرح کند.

او گفت که چین موانعی را برای دسترسی شرکت‌های خارجی ایجاد کرده و «اقدامات قهری علیه شرکت‌های آمریکایی» انجام داده است. او همچنین گفت «به بیان ساده، روابط اقتصادی دوجانبه آمریکا و چین یکی از مهمترین روابط در جهان است. مدیریت مسئولانه آن ضروری است.»

یلن روز خود را با ملاقاتی با فرماندار گوانگدونگ وانگ ویژونگ آغاز کرده بود، جایی که آنها در مورد چشم انداز صنعتی این استان که یک مرکز قوی تولید است، بحث کردند و تاکید کردند که روابط اقتصادی سالم ایالات متحده و چین‌ می‌تواند مزایای قابل توجهی برای هر دو به همراه داشته باشد.

در مرحله دوم سفر یلن روز شنبه به پکن خواهد رفت و در آنجا با مقامات بلندپایه چین از جمله نخست وزیر لی کیانگ، وزیر دارایی لان فوان، معاون سابق نخست وزیر و تزار اقتصادی لیو هی و رئیس بانک مرکزی پان گونگ شنگ دیدار خواهد کرد.

یلن که به طور گسترده به عنوان یکی از ملایم‌ترین اعضای دولت بایدن شناخته‌ می‌شود، سال‌‌ها تجربه در مذاکره با مقامات چینی دارد.

این دومین سفر او به چین در کمتر از ۱۰ ماه است. سفر قبلی او در ژوئیه گذشته در جریان تنش‌‌های شدید ایالات متحده و چین به از سرگیری گفتگو و راه اندازی گروه‌‌های کاری دوجانبه در زمینه سیاست‌‌های اقتصادی و مالی کمک کرد.

این بار، دیدار او در بحبوحه آب شدن یخ روابط صورت‌ می‌گیرد، زیرا دو قدرت جهانی به دنبال کاهش تنش‌‌ها و تقویت ارتباطات هستند.

همچنین چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شی و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، با یکدیگر تماس تلفنی داشتند که طیف گسترده‌ای از مسائل، از جمله محدودیت‌های فناوری ایالات متحده و موانع تجاری چین را پوشش می‌داد.

به گفته کاخ سفید، انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز «در هفته‌های آینده» به چین سفر کند و لوید آستین، وزیر دفاع این کشور «به زودی» با همتای چینی خود دونگ جون گفت‌وگو کند.

 

لینک متن اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10293
  • نویسنده : دیوی سیم
  • منبع : https://sc.mp/1y1a3?utm_source=copy-link&utm_campaign=3258033&utm_medium=share_widget
  • 821 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.