تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

غرب عزم بریکس برای همبستگی و همکاری را دست کم می‌گیرد

  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
غرب عزم بریکس برای همبستگی و همکاری را دست کم می‌گیرد
در مکانیسم همکاری بریکس، اینکه آیا چین و هند می‌توانند بر اختلافات، نابرابری‌ها و اختلافات دوجانبه غلبه کنند و از آنها فراتر روند و موضعی واحد شکل دهند، از نظر بسیاری عامل کلیدی در عملکرد مؤثر بریکس است.

#اختصاصی

 

سرمقاله گلوبال تایمز چین

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی ویژه سران بریکس اعلام کرد که از شش کشور آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به این گروه دعوت شده است. بنابراین فهرست مورد انتظار گسترش BRICS فاش شد. تعداد اعضای ساز و کار همکاری بریکس در یک مرحله از پنج به ۱۱ افزایش خواهد یافت که فراتر از انتظارات است. این یک گام مهم برای مکانیسم همکاری BRICS و یک گام بزرگ برای حکمرانی جهانی است. ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی اظهار داشت که برای اتیوپی، این “لحظه‌ای عالی” است.

قبل از گسترش رسمی، بسیاری از کشورها مشتاق بودند درب بریکس را بزنند و ۲۳ کشور به طور رسمی درخواست کردند که صحنه بسیار نادری در مکانیسم‌های مختلف همکاری چندجانبه است. شش عضو جدید که برای پیوستن دعوت شده اند از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین هستند. همه آنها کشورهای منطقه‌ای با مقیاس مشخص و نفوذ مهم هستند. با مشارکت آنها، نمایندگی و نفوذ مکانیسم همکاری BRICS بیشتر خواهد شد و آن را به یکی از بزرگترین سازمان‌های نمایندگی برای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تبدیل می‌کند که فعالانه در حکمرانی جهانی مشارکت می‌کند. این کشور پتانسیل زیادی برای ترویج توسعه حکومت جهانی در جهت عادلانه‌تر و عادلانه‌تر دارد.

همبستگی و اجماع رهبران پنج کشور شرکت کننده در این اجلاس سران بریکس در مورد موضوعات اصلی مانند توسعه، تأثیر عمیقی بر جای گذاشته است. قبل از این اجلاس، بسیاری از رسانه‌های غربی گفتند که در میان اعضای بریکس در مورد توسعه این مجموعه اختلافات آشکاری وجود دارد و حتی گفتند که چین و روسیه از توسعه حمایت می‌کنند در حالی که هند، برزیل و آفریقای جنوبی تمایلی نداشتند. گزارش‌های آن‌ها مملو از تحریک بود و ادعا می‌کردند که چین می‌خواهد بریکس را به سکویی برای گسترش نفوذ خود و ایجاد توازن در غرب تبدیل کند و تلاش می‌کند در همکاری میان اعضای بریکس دخالت کند. با این حال، آنها به وضوح عزم اعضای بریکس و سایر کشورهای در حال توسعه را برای اتحاد و همکاری دست کم گرفتند.

رهبران هند، برزیل و آفریقای جنوبی همگی به وضوح “حمایت کامل” خود را از گسترش این اجلاس ابراز کردند. نتیجه نهایی بدون تردید توافق پنج کشور را نشان داد که اصلاً آن چیزی نبود که رسانه‌های غربی به تصویر کشیده بودند. گمانه‌زنی‌ها و تحریکات جانبدارانه آنها به طنزی تند برای خودشان تبدیل شد. واژگونی و تضاد شدید بر سر این موضوع به ویژه در سال‌های اخیر برجسته بوده است و میزان برداشت‌های غلط نخبگان غربی و قضاوت‌های نادرست از جهان غیرغربی را آشکار می‌کند. اغلب، با یک سخن از سیاستمداران و رسانه‌های غربی، ما از قبل متوجه می‌شویم که آنها چه می‌گویند، و نشان داده می‌شود که آنها حتی بسیاری از مردم عادی در جهان غیر غربی را چگونه می‌توانند از طریق روایت و منطق خود ببینند. این یک تقسیم جهانی نامتقارن مصنوعی ایجاد شده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، این بار در سخنرانی‌های متعدد خود در اجلاس بریکس به کلمه کلیدی «همبستگی» اشاره کرد. شی جین پینگ در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه اعلام کرد که این توسعه تاریخی است و منعکس کننده تصمیم کشورهای بریکس برای اتحاد و همکاری با دیگر کشورهای در حال توسعه است. وی از اعضای بریکس خواست تا برای نوشتن فصل جدیدی از همبستگی و همکاری میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه برای توسعه همکاری کنند. روز قبل، شی یک سخنرانی مهم با عنوان “به دنبال توسعه از طریق همبستگی و همکاری و مسئولیت خود برای صلح” ایراد کرد. همبستگی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه قدرت است.

در مکانیسم همکاری بریکس، اینکه آیا چین و هند می‌توانند بر اختلافات، نابرابری‌ها و اختلافات دوجانبه غلبه کنند و از آنها فراتر روند و موضعی واحد شکل دهند، از نظر بسیاری عامل کلیدی در عملکرد مؤثر بریکس است. این در حالی است که کشورهای غربی نیز از این موضوع به عنوان یکی از دلایل تردید در مورد بریکس یا به عنوان نقطه اهرمی برای تضعیف آن استفاده کرده‌اند. در طول ۱۷ سال، BRICS منحل نشده است، بلکه به رشد و تقویت خود ادامه داده است. این بدون شک هماهنگی و اجماع موفق بین چین و هند در چارچوب بریکس را نشان می‌دهد. آنها با سناریویی که غرب برای مقابله یا ممانعت از یکدیگر آماده کرده است، بازی نکرده‌اند. این دو تمدن باستانی وسعت راهبردی را به نمایش گذاشته‌اند، به دنبال زمینه‌های مشترک با حفظ تفاوت‌ها، همگرایی شباهت‌ها در حین مدیریت تفاوت‌ها، و ساختن یک مشارکت جهانی مشترک و سودمند متقابل هستند. فضای همبستگی و همکاری، که نمونه آنساز و کار همکاری بریکس است، کشورهای بیشتری را تحت تاثیر قرار داده است.

در جریان اجلاس سران بریکس آفریقای جنوبی، کاوشگر «چاندرایان-۳» هند با موفقیت بر روی قطب جنوبی ماه فرود آمد. این دستاورد باعث غرور و شادی برای کل هند شد و نخست وزیر هند نارندرا مودی گفت که “این موفقیت متعلق به تمام بشریت است.” مردم چین نیز با این موضوع موافق هستند. در همین حال، چین همچنین در حال بررسی ایجاد «پلتفرم همکاری داده‌های ماهواره‌ای سنجش از راه دور جهانی BRICS» است که از فناوری پیشرفته در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، محیط‌زیست و کاهش بلایا استفاده می‌کند. این تلاش‌ها نیز متعلق به تمام بشریت است.

تا زمانی که روح بریکس حفظ شود، فرصت‌هایی برای همکاری و پیشرفت در همه جا یافت می‌شود. همانطور که کشورهای در حال توسعه همفکر بیشتری به بریکس ملحق می‌شوند، نیروی جمعی قوی تری شکل می‌گیرد که “صدای بریکس” پرطنین تری را منتشر می‌کند و جهان را به سمت حکمرانی خوب سوق می‌دهد.

لینک متن اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8888
  • منبع : https://www.globaltimes.cn/page/202308/1296939.shtml
  • 319 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.