تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

هند میزبان اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ۴ جولای خواهد بود

  • ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
هند میزبان اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ۴ جولای خواهد بود

#اختصاصی

در بحبوحه گمانه زنی ها مبنی بر اینکه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برای اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ۴ ژوئیه به هند سفر خواهند کرد، دولت هنداعلام کرد که این اجلاس به صورت مجازی خواهد بود.

هند در حال حاضر ریاست این گروه را بر عهده دارد و اوایل ماه می نشست حضوری وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای را در گوا برگزار کرد که در آن همه کشورهای عضو از جمله پاکستان مشارکت داشتند.

هند پیش از این از رهبران همه کشورهای عضو برای این اجلاس دعوت کرده بود. این اولین نشستی است که تحت ریاست نخست وزیر نارندرا مودی برگزار می شود. انتطار بر این بود که در یک نشست حضوری، زمانی که روابط با چین به دلیل اختلافات مرزی و زمانی که روابط با پاکستان به پایین ترین حد خود رسیده است، مودی رو در رو با شی و شریف روبرو شود.

تصمیم هند برای میزبانی این نشست به صورت مجازی همچنین به این معنی است که شی و همتای روس او ولادیمیر پوتین مجبور نخواهند بود که پشت سر هم به هند سفر کنند، زیرا دولت آماده می‌شود تا میزبان نشست گروه ۲۰ در سپتامبر نیز باشد. هند امیدوار است که هر دو رهبر را برای این رویداد بزرگ ببیند، زیرا در تلاش برای ایجاد اجماع در مورد مسئله اوکراین است که صدور بیانیه مشترک رهبران G20 امکان‌پذیر می‌سازد.

از آنجایی که هند همچنان بر عدم عادی بودن روابط با چین ادامه می‌دهد، مودی و شی از زمان آغاز بن‌بست نظامی در شرق لاداخ در آوریل تا مه ۲۰۲۰، دیداری دوجانبه نداشته‌اند، اگرچه جلسات متعددی بین وزرای خارجه آنها انجام شده است.

در مورد شریف، وقتی پاکستان نیز درگیر منازعات سیاسی داخلی است، هند از اینکه مجبور نیست میزبان او باشد راحت‌تر خواهد بود. در هر صورت امکان دیدار دوجانبه مودی _شریف بعید بود.

پیش از G20، مودی، شی و پوتین احتمالاً برای نشست بریکس در ژوهانسبورگ در ماه اوت گرد هم می آیند.

هند در نشست سال گذشته در سمرقند ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت. هند از ایران، بلاروس و مغولستان به عنوان کشورهای ناظر برای نشست ماه جولای دعوت کرده است.

دولت هند در بیانیه ای اعلام کرد که موضوع این اجلاس “به سوی یک سازمان همکاری شانگهای امن” است. بر اساس این اعلامیه، مخفف SECURE توسط مودی در اجلاس سال ۲۰۱۸ ابداع شد و مخفف امنیت، اقتصاد و تجارت؛ اتصال؛ وحدت؛ احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی؛ و محیط زیست است.

 

 

 

مطلب مرتبط: اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ۲۰۲۳: فرصتی از دست رفته برای هند؟

مطلب مرتبط: هند و ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8503
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس)
  • 416 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.