تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان

  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان
زبان فارسی در ترکمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است به طوری که به عنوان یک رشته تحصیلی آکادمیک در دو دانشگاه مهم این کشور، تدریس می شود.

از دیرباز، زبان فارسی در دانشگاه‌های عشق­آباد از جمله مختوم‌قلی تدریس می‌شده است. آموزش زبان فارسی در مقطع کارشناسی با ارائه برنامه ترمی، محدود به دو دانشگاه «مختوم‌قلی» و مؤسسه دولتی زبان های خارجی «دولت محمد آزادی» می‌شود. دانشگاه مختوم‌قلی فراغی بزرگ‌ترین دانشگاه ترکمنستان است که در زمان شوروی(سابق) در سال ۱۹۳۱ تأسیس شد. شعبه زبان و ادبیات فارسی از سال ۱۹۶۱ افتتاح شد و تاکنون هر سال دانشجوی زبان و ادبیات فارسی می­پذیرد.

کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان

کتاب هایی که در گروه زبان فارسی این دانشگاه تدریس می شوند عبارتند از: کتاب «آموزش زبان فارسی» نوشته آوچِنیکُوا به عنوان یکی از معروف ترین نویسندگان و بهترین کتاب آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان که در سال ۱۹۵۰ منتشر شده است. کتاب زبان فارسی نوشته پولیاکُف و نصیراُف، کتاب «واژه آموزی زبان فارسی» نوشته مهناز عسگری و کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب»(قصه های کلیله و دمنه) مرحوم مهدی آذری یزدی. علاوه بر کتاب های یادشده، استادان، جزوه هایی را در اختیار دانشجویان زبان فارسی قرار می دهند.

در کشور ترکمنستان مدت زمان دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه های این کشور ۵ سال به طول می‌انجامد.

دانشگاه زبان های خارجی دولت محمد آزادی نیز در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد و از همان موقع، زبان فارسی در آن تدریس می شود.

دانش استادان زبان فارسی در هر دو دانشگاه های مختوم قلی فراغی و دولت محمد آزادی کم و کتاب ها نیز با محتوای قدیمی و در بسیاری از موارد با توضیحات به زبان روسی می باشد. از واحدهای درسی زبان فارسی در این دانشگاه می توان به واحدهای درسی آوا شناسی، الفاظ شناسی، تاریخ شناسی، گرامر تطبیقی، گرامر زبان فارسی، تاریخ و ادبیات فارسی و ایران شناسی اشاره کرد. در این دانشگاه نیز واحدهای درسی نظری و عملی مترجمی زبان فارسی به ترکمنی و بالعکس آموزش داده می شود. استادان زبان فارسی این دانشگاه، جزوه‌های آموزشی مخصوص به خود را دارند و براساس آنها نیز تدریس می کنند.

کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان کتاب های زبان فارسی در دانشگاه های ترکمنستان از کتاب های درسی گروه زبان فارسی دانشگاه دولت محمد آزادی می توان به کتاب های آوا شناسی زبان فارسی بهار آتانیازوا، آکمامحمدوا و خوجانیازُف، کتاب دوره زبان فارسی بهار باتیروا، قواعد گفتاری زبان فارسی گویچ مراد چنگلی اِف، کتاب های زبان فارسی اول و دوم راهنمایی مدارس ایرانی(قدیمی)، دستور زبان فارسی ۱ حسن انوری و کتاب زبان فارسی، جلد سوم: ایران امروز دکتر احمد صفار مقدم و برخی جزوه های استادان اشاره کرد. برخی از این کتاب ها نظیر قواعد گفتاری زبان فارسی گویچ مراد چنگلی اِف علی رغم اشتباهاتی که دارند به دانشجویان تدریس می شوند.

در همین جا لازم به ذکر می باشد که این نمایندگی فرهنگی طی دو سال اخیر در برنامه هایی که برای بزرگداشت مفاخر و مشاهیر زبان و ادب فارسی نظیر فردوسی، حافظ، شهریار و… در دانشگاه های ترکمنستان از جمله دانشگاه های مختوم قلی و دولت محمد آزادی برگزار کرده است، کتاب های بنیاد سعدی را به گروه زبان فارسی آن دانشگاه ها اهدا کرده است که گاهی اوقات از برخی کتاب ها نظیر ایران شناسی ۲ نیز برای آموزش به دانشجویان استفاده می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9623
  • منبع : رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ترکمنستان
  • 404 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.