تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
کدام فیلم روسی در مراسم اسکار رقابت خواهد کرد؟
دولتمند خالف، خواننده تاجیکستانی، درگذشت.

دولتمند خالف، خواننده تاجیکستانی، درگذشت.

۱۰:۳۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
معبدی بزرگ بر ویرانه مسجد بابری در آیودیا هند؛ تصاویری از نارندرا مودی در «زادگاه رام»

معبدی بزرگ بر ویرانه مسجد بابری در آیودیا هند؛ تصاویری از نارندرا مودی در «زادگاه رام»

۱۱:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ایران مادر است

ایران مادر است

۱۱:۲۸ ۲۴ دی ۱۴۰۲
وضعیت اقلیت علوی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل (از کشتار سیواس تا پیروزی در دیوان اروپایی حقوق بشر)

وضعیت اقلیت علوی در ترکیه از منظر حقوق بین‌الملل (از کشتار سیواس تا پیروزی در دیوان اروپایی حقوق بشر)

۱۱:۰۳ ۰۵ مهر ۱۴۰۲

کدام فیلم روسی در مراسم اسکار رقابت خواهد کرد؟

فیلم خروج، ساخته ماکسیم و یوگنیا آربوگایف تنها فیلم روسی حاضر در رقابت‌های اسکار است.  این فیلم در بخش فیلم‌های کوتاه ظاهر خواهد شد و ممکن است در لیست نامزدها که در ۲۴ ژانویه اعلام می‌شود نیز حضور داشته باشد. این گزارش نشان می‌دهد که چرا نمایش این فیلم در اسکار دور از انتظار نیست و دلیل شهرت ماکسیم آربوگایف، برنده جایزه ساندنس و ستاره سینمایی یاکوتسک و حتی سینمای آمریکا، چیست!

سیاره چوکوتکا

فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای “خروج” به نوعی پاسخ به فیلم “آواتار” است. جیمز کامرون ۱۳ سال زمان و تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرد تا ما را به سیاره پاندورا برساند. اما ماکسیم و آربوگایف تنها به ۳ ماه فیلمبرداری، ۱سال تدوین و حدود یک دهم این پول نیاز داشتند و نتیجه دو اثر تقریبا یکسان به نظر می‌رسد.

فقط سیاره ما ساحل دریای چوکتسکی نامیده می‌شود. در آنجا مستندسازان یک فصل کامل را با یک زیست شناس دریایی به نام ماکسیم چاکیلف گذراندند و هجوم ده‌ها هزار شیرماهی را تحت نظر داشتند. در این فیلم چاکیلف یک کلبه چوبی قدیمی دارد که با هجوم این پستانداران غول پیکر درخطر فرو ریختن است. در نظر بیننده، این پستانداران مانند هیولاهای واقعی به نظر می‌رسند که خانه و جان دانشمند را تهدید می‌کنند. در این فیلم ما دقیقا در مرکز پرورش گونه ای از پستانداران با عاج‌هایی بلند در امتداد بازوان‌شان، هستیم و تنها خونسردی شخصیت اصلی کمی آرامش بخش است چرا که به نظر می‌رسد کنترل اوضاع را در دست دارد.

با این حال این فیلم یک مانیفست زیست محیطی در مورد تاثیر گرم شدن کره زمین بر جمعیت و مهاجرت شیرماهی ها نیست، بلکه یک تریلر کاملا تخیلی است. این یک دنیای ترسناک و سرد است، اما شما نمی‌خواهید آنجا را ترک کنید.

خروج یکی از فیلم های مستند جهانی امسال است. این فیلم از زمان اولین نمایش خود در ماه فوریه در جشنواره فیلم برلین در بیش از ۳۰ سالن بین المللی به نمایش درآمد. همچنین چندین جایزه مهم را دریافت کرد. شرکت بزرگ آلمانی  Rise and Shine مسئول تبلیغ این فیلم در خارج از روسیه است و به لطف تلاش‌های آن، این فیلم نمایش های معتبری بدست آورد و اکنون برای مشاهده در وبسایت مجله معتبر نیویورکر در دسترس می باشد.

ماکسیم آربوگایف مدتهاست که چهره ای شناخته شده و تاثیرگذار در دنیای سینما است. او زمانی به شهرت رسید که جایزه بهترین فیلمبرداری را برای فیلم “پیدایش۲٫۰” در جشنواره اصلی فیلم مستقل آمریکا، ساندنس در ژانویه ۲۰۱۸ دریافت کرد. در آن مقطع، او فقط یک فیلمبردار نبود، بلکه یک همکار تمام عیار برای مستندساز سوئیسی، کریستین فرای بود. در بخشی از فیلم، آربوگایف شکارچیان عاج ماموت چوکتسکی را نشان می دهد، شکارچیانی که ماه ها جان خود را به خطر می اندازند تا بقایای حیوانات ماقبل تاریخ را در شمال دور پیدا کنند و آنها را با قیمت های گزاف به مشتریان ثروتمند بفروشند.

با هزینه شخصی

درخور توجه است که وقتی آربوگایف مشغول فیلمبرداری این فیلم بود، هنوز از موسسه دولتی فیلمبرداری روسیه فارغ التحصیل نشده بود و فیلم پایان نامه اش به نام مبارزه، درباره بازیکنان تیم فوتبال نابینایان و درگیری آنها با بینایان بود. بعد از آن آربوگایف بیشتر به عنوان فیلمبردار در پروژه های دیگران کار می‌کرد و به سفارش کانال های تلویزیونی بزرگ جهان مانند نشنال جئوگرافیک از قطب شمال فیلمبرداری می‌کرد.

آربوگایف بازیکن حرفه ای هاکی در لیگ برتر بود و ناگهان ورزش را ترک کرد و به عکاسی پرداخت. او در نیویورک و هنگ کنگ زندگی و تحصیل کرد. سپس به موسسه دولتی فیلمبرداری روسیه رفت و بلافاصله وارد پروژه استاد خود سرگئی میروشنیچنکو به نام “حلقه های جهان” شد، فیلم در مورد المپیک رسمی بازی های زمستانی در سوچی بود.

نقطه قوت یا “ویژگیهای رقابتی” ماکسیم آربوگایف این است که اولاً او می تواند به مکان های صعب العبور برود و ماه ها در آنجا زندگی کند و سوژه هایش را پیدا کند. ثانیا، آربوگایف می داند که چگونه در میان منظره های به ظاهر خاکستری چنین تصاویری را پیدا کند که بلافاصله در در ذهن ماندگار میشود. او یک نمونه کم نظیر از یک نظاره‌گر واقعی و یک نماینده از سینمای “مشاهده طولانی”، پیرو رابرت فلاهرتی است.

“خروج” اولین فیلمی است که ماکسیم و خواهرش یوگنیا، عکاس مشهور، با یکدیگر همکاری کردند. آنها سال هاست که با هم کار می کنند، در سفرها معمولاً یوگنیا عکاسی می کند و آربوگایف فیلم می سازد.

آربوگایف در مصاحبه با ایزوستیا عنوان کرد:” این یک سینمای مولف است. ما این کار را با هزینه شخصی، بدون فشار تهیه‌کنندگان یا مشتریان و بدون عجله انجام دادیم. مونتاژ این فیلم دشوار بود، باید همه چیز درست انجام می‌شد. در نهایت این بهترین تجربه من در تمام مدتی بود که در سینما کار ‌کرده‌ام.

اکنون آربوگایف در مسکو روی فیلمنامه دومین فیلم بلند خود کار می‌کند و نسبت به موفقیت خود با خونسردی رفتار می‌کند، اما ممکن است ۲۴ ژانویه در تقویم جایگاه مهمی برای او رقم بزند: اگر فیلم در بین نامزدهای اسکار باشد، نام او در معبد پانتئون سینمای جهانی گنجانده می‌شود و در کنار نام او تا همیشه یادداشتی درخصوص شرکت در بخش جایزه اصلی فیلم در جهان وجود دارد.

لینک تماشای کامل فیلم: https://youtu.be/8mKBZ9dy5fQ

 

مترجم: شیوا فرضی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7046
  • ارسال توسط :
  • 677 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای کدام فیلم روسی در مراسم اسکار رقابت خواهد کرد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.