تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

آشتی ترکیه با عربستان در اوج بحران اقتصادی / چشم اردوغان به دلارهای ملک سلمان است؟

  • ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۳:۱۰
آشتی ترکیه با عربستان در اوج بحران اقتصادی / چشم اردوغان به دلارهای ملک سلمان است؟
حجم سرمایه گذاری‌های عربستان در ترکیه به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده بود، که با اتفاقات سال‌های اخیر، این رقم تا حد زیادی کاهش یافت. همچنانکه به دنبال متشنج شدن روابط دو دولت، گردشگری سعودی‌ها در ترکیه نیز به شدت کاهش داشته است.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم سلمى حداد نوشت: به نظر می‌رسد روابط عربستان و ترکیه پس از سال‌ها سردی، به سمت نزدیکی پیش می‌رود و انکارا درصدد است تا مشکلات سیاست خارجی خود را به صفر رسانده و از چالش‌های اقتصادی اش خارج شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: روابط بین آنکارا و ریاض پس از ترور خاشقچی تیره و تار شد، اما نشانه‌های بهبود این روابط در ربع اخر سال گذشته پدیدار شده که مهمترین آن‌ها اعلام اردوغان در مورد سفر به عربستان در فوریه اینده و همزمان با سفرش به امارات است. این سفر شروع واقعی تصحیح روابط ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود. گذشته از اینکه اردوغان در می‌ گذشته، یک تماس تلفنی با ملک سلمان داشته و به بررسی روابط دو جانبه پرداخت.

در خصوص اهمیت سفر اردوغان به ریاض و اینکه آیا می‌تواند طناب روابط سعودی-ترکی را محکم کند، عامر السبایله، کارشناس مسائل استراتژیک می‌گوید: سفر اردوغان مهمترین اتفاق در چارچوب تحرکات آنکارا برای حل اختلافات در زمینه سیاست خارجی اش است که در جریان ان، همکاری‌های جدید سیاسی و اقتصادی شکل می‌گیرد.

السبایله افزود: سفر اردوغان به عربستان و دیدار وی با ملک سلمان، می‌تواند شروع تازه‌ای برای رابطه دوستانه بین ان‌ها باشد و ممکن است که این دو دولت به اعتبار اقتصاد‌های مهم خود در منطقه، فرصت‌های تازه‌ای را برای همکاری در این زمینه به یکدیگر بدهند.

این کارشناس استراتژیک معتقد است سفر اردوغان به ریاض نتایج سریعی ندارد، چرا که نتایج مثبت نیازمند گام‌هایی از سوی هر دو دولت برای اعتماد سازی است. ترکیه در دوره قبل سیاست‌های سعودی را مورد انتقاد قرار داده، از این رو باید اقداماتی برای جلب اطمینان سعودی‌ها انجام دهد. وی تاکید کرد: منطقه در مرحله‌ای قرار دارد که همه به دنبال به صفر رساندن اختلافاتشان و همچنین همکاری در زمینه‌های اقتصادی هستند. سفر اردوغان بخشی از تحرکات دیپلماتیک ترکیه برای اعتماد سازی و حل اختلافات با کشور‌های منطقه، قبل از انتقال به مشارکت‌های اقتصادی و سیاسی است. بازگشت روابط بین ریاض و آنکارا، تاثیر مثبتی بر از سر گیری تجارت میان این دو و رونق گرفتن بازار‌های آن‌ها خواهد داشت.

از سوی دیگر، حسن عبدالله الدعجه، رئیس بخش مطالعات استراتژیک دانشگاه الحین بن طلال اردن، معتقد است که سفر اردوغان به عربستان، تاثیر زیادی بر روند روابط سیاسی و اقتصادی، گردشگری و اجتماعی بین دو کشور خواهد داشت.

الدعجه افزود: عربستان متغیر‌های منطقه‌ای و بین المللی را در نظر دارد و می‌داند که ایالات متحده از منطقه خارج می‌شود و دوستان خود را تنها می‌گذارد، بدون اینکه توجهی به منافع سیاسی، نظامی و امنیتی آن‌ها داشته باشد. از این رو، تماس‌ها و سفر‌هایی را انجام می‌دهد تا روابط منطقه‌ای خود را بهبود بخشد.

به عقیده وی، سفر اردوغان به ریاض، احتمالا پرونده‌های امنیتی قدیمی بویژه پرونده جمال خاشقچی را در هم می‌پیچد، تا عربستان و ترکیه فواید سیاسی و اقتصادی این مهم را شاهد باشند. در واقع، با توجه به اینکه ترکیه درگیر یک بحران اقتصادی بزرگ است، سعی دارد سرمایه گذاری‌های خارجی را جلب کند. همانطور که سفر اخیر اردوغان به قطر و سفر بن زاید به آنکارا، تاثیر مثبتی بر ترکیه دارد به نحوی که باعث سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری قطر به آنکارا شده است.

در این میان، الدعجه خاطر نشان کرد که عربستان پس از همکاری با چین و شروع ساخت موشک‌های بالستیک، توازن‌های قدرت را به منطقه باز می‌گرداند.

شاخص‌های اقتصادی

حجم سرمایه گذاری‌های عربستان در ترکیه به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده بود، که با اتفاقات سال‌های اخیر، این رقم تا حد زیادی کاهش یافت. همچنانکه به دنبال متشنج شدن روابط دو دولت، گردشگری سعودی‌ها در ترکیه نیز به شدت کاهش داشته است.

در سال ۲۰۲۰ ترکیه میزبان ۵۱۹.۹ هزار سعودی بود که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۲۳.۳ کاهش داشته، در حالی که در گذشته سعودی‌ها رتبه دوم را در بین گردشگردان ترکیه داشتند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد بازگشت روابط سیاسی بین ریاض و آنکارا می‌تواند فواید مهمی برای اقتصاد دو کشور داشته باشد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3866
  • نویسنده : سلمى حداد
  • منبع : انتخاب
  • 671 بازدید

برچسب ها