تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

خبرگزاری چین از هدف اصلی تغییر ارز سازمان همکاری شانگهای می‌گوید

  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۳۹
خبرگزاری چین از هدف اصلی تغییر ارز سازمان همکاری شانگهای می‌گوید
خبرگزاری چین (CGTN) در گزارشی به‌قلم «آبیشک باهیا» نوشت: ایران با پیشنهادی برای ایجاد ارز واحد جدید برای انجام تجارت میان اعضای بلوک اوراسیا که شامل چین، هند و روسیه هستند، به سازمان همکاری شانگهای مراجعه کرده است.

پیشنهاد تهران برای واحد پول سازمان همکاری شانگهای، بر اساس یورو، تقریباً در همان زمانی مطرح شد که آمریکا و متحدان غربی آن از سلسله تحریم‌های مالی و اقتصادی شدید علیه روسیه به دلیل درگیری نظامی ‌این کشور با اوکراین خبر دادند.

این اقدامات خشن نمونه بارز این است که چگونه غرب از هژمونی و تسلط ارزی خود در نهادهای مالی بین‌المللی برای هدف قرار دادن کشورهایی استفاده می‌کند که آن‌ها را دشمن می‌داند.

سری جدید تحریم‌ها علیه روسیه نگرانی‌های دیرینه سایر کشورهای در حال توسعه و نوظهور را در مورد خطرات بالقوه وابستگی آن‌ها به مکانیسم‌های مالی آمریکا و غرب و سیستم تجارت بین‌المللی تحت سلطه دلار تأیید کرده است.

ایران برای نزدیک به چهار دهه قربانی ادامه تحریم‌های آمریکا بوده است و اجازه شرکت در تجارت جهانی که عمدتاً تحت سلطه معاملات دلار است، نداشته است.

در سال‌های اخیر، آمریکا نه تنها جنگ تجاری را علیه چین تحمیل کرده است، بلکه طیفی از تحریم‌های اقتصادی را نیز اعمال کرده است.

آمریکا حتی به هند، یکی از شرکای استراتژیک خود و یکی از اعضای کواد، رحم نکرد، زیرا واشنگتن دهلی‌نو را به دلیل تصمیمش برای اتخاذ موضع مستقل در مورد مناقشه روسیه و اوکراین و حفظ روابط تجاری خود با مسکو، تهدید به تحریم کرد.

تسلیحاتی شدن دلار آمریکا در برابر روسیه گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخته است که کشورهای نوظهور مانند چین و هند به تلاش‌های خود برای دلارزدایی سرعت می‌بخشند تا از خود در برابر تحریم‌های مالی مشابه در آینده محافظت کنند.

واحد پول اوراسیا در درازمدت می‌تواند چالشی جدی برای هژمونی دلار در تجارت بین‌الملل ایجاد کند و از اعضای سازمان همکاری شانگهای در برابر تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا و غرب محافظت کند.

برای ایران و روسیه، این ارز مزایایی خواهد داشت، دو کشور می‌توانند تحریم‌های غیرقانونی غربی را دور بزنند.

مذاکرات جدی در مورد ایجاد یک بانک منطقه‌ای برای همگام‌سازی درگاه‌های پرداخت دیجیتال با استفاده از ارزهای محلی انجام شده است.

بر اساس یک برآورد، کشورهای سازمان همکاری شانگهای سالانه حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار را صرفاً بابت هزینه‌های تراکنش و تبدیل در هنگام استفاده از درگاه‌های پرداخت خارجی از دست می‌دهند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5602
  • نویسنده : آبیشک باهیا
  • منبع : مرکز مطالعات راهبردی سورین
  • 390 بازدید

برچسب ها