تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

واسیلی آبایف؛ متخصص زبان های ایرانی از دیار اوستیا

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
واسیلی آبایف؛ متخصص زبان های ایرانی از دیار اوستیا
واسیلی (واسو) ایوانوویچ آبایف: (زاده ۱۵ دسامبر ۱۹۰۰- مرگ ۱۸ مارس ۲۰۰۱) ایران‌شناس و زبان‌شناس گرجی بود. آبایف زاده اوستیای جنوبی است که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

آبایف در زمینه زبان‌های ایرانی و زبان آسی پژوهش ها زیاده داشت به عنوان زبان‌شناسی برجسته در مقیاس جهانی در زمینه زبانهای سکایی و سرمتی شناخته می شد. آبایف برای نخستین بار پیوندهایی میان زبان های سکایی و آسی و همچنین پیوندهای میان اسطوره‌های آسی و سلتی نشان داده بود.

آبایف در مدت ۷۵ سال کار بی‌وقفه و پرتلاش خود، بیش از ۳۰۰ اثر علمی نوشت. مهم‌ترین تألیف او واژه‌نامه تاریخی ـ اشتقاقی زبان آسی در پنج جلد است که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۰ به مدت سی و دو سال به آن مشغول بوده‌است. برای تألیف این واژه‌نامه از ۱۹۰ زبان و گویش مختلف، که با زبان آسی ارتباط داشته‌اند، استفاده کرده‌است. او، علاوه بر نگارش آثار متعددی در زمینه زبان‌شناسی، تألیفاتی نیز در زمینه اساطیر و فولکلور ملل ایرانی‌تبار و نیز ادبیات آسی دارد.

واسیلی ایوانویچ آبایف در ۲، یا به روایتی، ۱۵ دسامبر سال ۱۹۰۰ میلادی در روستای کُبی در استیای جنوبی، که اینک جزو جمهوری گرجستان است، چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدائی خود را در مدرسه روستای خود گذراند و برای ادامه تحصیل به تفلیس رفت. در سال ۱۹۱۰ دوره متوسطه را در تفلیس آغاز کرد و در سال ۱۹۱۸ به پایان رساند.

در سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ در دانشکده تاریخ و باستان‌شناسی قفقاز، وابسته به فرهنگستان علوم شوروی، مشغول به کار شد. از سال ۱۹۳۰ تقریباً به مدت نیم قرن در دانشکده زبان و تفکّر یا همان «دانشکده زبان‌شناسی آکادمی علوم شوروی» به تحقیق و پژوهش ادامه داد.

در سال ۱۹۳۵، بدون نوشتن رساله، موفق به اخذ درجه نامزدی علوم در رشته زبان‌شناسی گردید و از همان سال تا سال ۱۹۴۰ مسئولیت اداره گروه زبانهای ایرانی دانشکده زبان و تفکّر را بر عهده گرفت. در ژانویه سال ۱۹۴۱ به وی مأموریت دادند تا برای نشر حماسه قهرمانی آسی به عنوان مشاور علمی به اوستیا عزیمت کند.

در بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵، بر اثر جنگ، از سن پترزبورگ (لنینگراد) به اوستیا رفت و در مؤسسات علمی ـ پژوهشی اوستیای جنوبی و شمالی مشغول به کار شد. در سال ۱۹۴۵ مجدداً به سن پترزبورگ برگشت و کار را در دانشکده زبان و تفکّر ادامه داد. در سال ۱۹۵۱ به علت تغییر نام دانشکده به «دانشکده زبان‌شناسی آکادمی علوم شوروی» و انتقال آن به مسکو به این شهر عزیمت نمود. در سال ۱۹۶۲ بدون دفاع از رساله خود درجه فوق دکترای زبان‌شناسی و در سال ۱۹۶۹ درجه پروفسوری را گرفت. او در سال ۱۹۸۱ به خاطر خدمات ارزنده به علم زبان‌شناسی و تدوین آثار ارزشمند موفق به اخذ جایزه دولتی شوروی شد.

آبایف در سال ۱۹۵۸ در چهاردهمین همایش خاورشناسان آلمان در هاله و در سال ۱۹۶۰ در بیست و پنجمین همایش بین‌المللی خاورشناسان در مسکو شرکت کرد. او در سال ۱۹۶۶ عضو افتخاری انجمن سلطنتی آسیایی بریتانیای کبیر و ایرلند و در سال ۱۹۷۳ عضو مکاتبه‌ای انجمن فین‌واوگری هلسینکی گردید. این دانشمند در ۱۸ مارس سال ۲۰۰۱ در مسکو درگذشت.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=859
  • منبع : ایراس
  • 789 بازدید

برچسب ها