تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
پیام‌های مثبت بایراموف و امیرعبداللهیان

پایان موقت تشنج ایران و جمهوری آذربایجان

  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۲۳
پایان موقت تشنج ایران و جمهوری آذربایجان
با توجه به اظهارات اخیر مقامات ایران و آذربایجان به نظر می رسد که فعلا تنش ها بین ایران و آذربایجان رو به فروکش کردن است اما اختلافات قدیمی احتمالا همچنان باقی می‌ماند.

پس از هفته‌ها تنش میان ایران و آذربایجان حالا چند روزی است خبرهای جدیدی در باره روابط دو کشور شنیده می‌شود. دقیقا روشن نیست چه تحول تازه‌ای رخ داده که حالا دیپلمات‌های دو کشور پیام‌های مثبتی رد و بدل می‌کنند. 

به گزارش فرارو، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت: «علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستیم و همکاری‌های زیادی پیش روی ۲ کشور است. مطمئن هستم روابط خوب گذشته را می‌توانیم بر اساس حسن همسایگی توسعه دهیم.» 

جیحون بایراموف افزود: “اختلاف‌نظر بین همه‌ کشور‌ها محتمل است و حتی ممکن است بین کشور‌های همسایه هم باشد اما مناسبت‌های نزدیک و همسایگی ما با ایران نشان داده با گفت‌وگو می‌توان برخی این اختلاف نظر‌ها را رفع کرد.”

روز پنج‌شنبه نیز وزیر خارجه آذربایجان از ارسال پیام‌های مثبت از سوی ایران خبر داد. 

در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: «من و همکارم آقای «جیحون بایرام اف» – وزیر امور خارجه آذربایجان – به نمایندگی از دو کشور برای توسعه همه‌جانبه مناسبات و عبور از سوءتفاهم‌ها به تماس و رایزنی‌های مثبت خود ادامه می‌دهیم.»

او تالکید کرد: «توافق کرده‌ایم همکاری‌های دو طرف را برای مدیریت بهتر فضای عمومی و رسانه‌ای افزایش دهیم و کمیته مشترکی تشکیل شود.»

روابط ایران و جمهوری آذربایجان از مدتی پیش متشنج شد. 

جمهوری آذربایجان با دستگیری دو راننده کامیون ایرانی گفته بود که رانندگان سال‌هاست برای رفتن به ارمنستان به طور غیرقانونی از خاک جمهوری آذربایجان عبور می کردند و از این پس از باید مالیات بدهند.

جمهوری آذربایجان مانور نظامی گسترده‌ای را نیز با حضور پاکستان و ترکیه برگزار کرد که به تنش‌ دامن زد. 

در برابر ایران جمهوری آذربایجان را متهم کرد که با همکاری نظامی با اسرائیل، این رژیم را به نزدیکی مرزهای شمالی ایران رسانده است و به دنبال آن دست به یک مانور نظامی کم سابقه در نزدیکی مرزهای خود با جمهوری آذربایجان زد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان چنین اقدامی را رد کرد و به ایران انتقاد کرد. همچنین آذربایجان دست به برگزاری چند مانور نظامی دیگر  با مشارکت ترکیه زد.

در ادامه اما با رایزنی‌های گسترده تنش‌ها فروکش کرد، آذربایجان دو راننده ایرانی را آزاد نمود اما محدودیت‌هایی برای فعالیت فرهنگی ایران  اعمال کرد. از جمله این اقدامات مسدود کردن چند سایت مذهبی و همچنین بستن نماز خانه ایران در این کشور بود. 

به این حال پس از آزادی رانندگان حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای آذری خود از آزادی دو راننده ایرانی بازداشتی در جمهوری آذربایجان تمجید کرد و این کار را “اقدامی سازنده توصیف کرد که می‌تواند فضای لازم را جهت حل و فصل سوتفاهمات” فراهم کند.

با توجه به اظهارات اخیر مقامات ایران و آذربایجان به نظر می رسد که فعلا تنش ها بین ایران و آذربایجان رو به فروکش کردن است اما اختلافات قدیمی احتمالا همچنان باقی می‌ماند. 

تاکنون نشانه‌ای از حل اختلاف مرزی میان ایران و آذربایجان و یا کاهش نفوذ اسرائیل در این کشور دیده نمی‌شود. تحولات فعلا مثبت بیشتر در  کنترل فضای رسانه‌ای و خودداری از اعلام مواضع تند خلاصه شده است. 

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3283
  • منبع : فرارو
  • 747 بازدید

برچسب ها