تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

آمریکا برای جلوگیری از تقویت روسیه و چین حاضر به ممانعت از عضویت اوکراین در ناتو است

  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
آمریکا برای جلوگیری از تقویت روسیه و چین حاضر به ممانعت از عضویت اوکراین در ناتو است
به نوشته نشریه آمریکایی، دولت آمریکا برای جلوگیری از تقویت بیشتر اتحاد موجود بین روسیه و چین، ممکن است منافع ملی روسیه را در نظر گرفته و به مسکو تضمین دهد که اوکراین هرگز به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نخواهد پیوست.

روزنامه آمریکایی «نشنال اینترست» نوشته است که دولت ایالات متحده در چارچوب مقابله با اتحاد روسیه و چین، ممکن است این تضمین را به مسکو بدهد که اوکراین هرگز به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نخواهد آمد.

“جان پول” تحلیلگر سیاسی این روزنامه  امروز (یکشنبه) در مقاله‌ای در خصوص نتیجه نشست سران روسای جمهوری آمریکا و روسیه در ژنو، ابراز عقیده کرده: صرف‌نظر از ارزیابی‌های مختلف از نتیجه دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین، این نشست تأثیری بر مواضع مشخص مقامات مسکو و پکن در برخورد با واشنگتن نخواهد داشت. به گفته وی، روسیه و چین به دیدگاه مشترک خویش در خصوص موقعیت و نفوذ ایالات متحده در عرصه جهانی پایبند هستند و این دو کشور هیچ انگیزه‌ای برای تغییر مواضع خود در قبال آمریکا ندارند.

این تحلیلگر اطمینان دارد که از دیدگاه مقامات واشنگتن بسیار مهم است درک شود که روابط روسیه و چین به چه شکلی تقویت می‌شود تا بتوان “شکافی” در آن ایجاد کرد. البته مسکو و پکن تلاش‌های زیادی را در چارچوب تقویت مشارکت گسترده دوجانبه انجام داده‌اند، به نحوی که “شی جین پینگ” رئیس جمهوری چین “ولادیمیر پوتین” را «بهترین دوست خود» نامیده و حتی دولت‌های دو کشور معتقدند که وضعیت روابط دوجانبه «بهترین روابط در طول تاریخ» است.

وی افزود، “آندری دنیسوف” سفیر روسیه در چین به تازگی اعلام کرده که اگر مسائل مربوط به چین در نشست سران ژنو مطرح شود، مقامات پکن قطعاً از آن مطلع خواهند شد. دنیسوف ضمانت داده که مواضع واشنگتن هرچه باشد، تأثیری بر روابط مسکو و پکن نخواهد داشت. رئیس جمهوری چین نیز تأکید کرده که وجود اعتماد متقابل بین این کشور و روسیه به گونه‌ای است که آنها قادر هستند تا با هر تلاشی برای جدایی انداختن بین مسکو و پکن مقابله کنند.

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه نوشته است: همکاری‌های نزدیک دوجانبه تنها در اظهارات مقامات دو کشور نمود نداشته، بلکه در عمل نیز اثبات شده است: روسیه به تقویت مواضع چین در منطقه اقیانوس آرام کمک زیادی کرده و تجهیزات نظامی در اختیار ارتش چین قرار می‌دهد. دو کشور بطور مرتب مانورهای نظامی مشترک انجام داده و در حال اجرای طرح‌های مشترک فضایی هستند که از جمله ایجاد ایستگاه فضایی در ماه است که حتی باعث نگرانی سازمان ناسا شده است.

جان پول در پایان یادآوری کرده است: این در حالی است که روسیه و چین به خوبی متوجه هر تلاشی برای جدایی افکندن بین دو کشور شده و به همین دلیل و به موقع اختلافات دوجانبه را پنهان می‌کنند. بنابراین تنها راه باقی مانده برای آمریکا این است که منافع ملی روسیه را مورد توجه قرار دهد، از جمله شرایطی که کاخ سفید می‌تواند به کرملین پیشنهاد دهد، “انجماد اتحادیه اروپا” و دقیقاً مانعت از پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین کاهش تدریجی اعمال فشارهای تحریمی علیه مسکو است.

پیش از این نیز روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا از تغییر لحن صحبت و اولویت‌های دولت جو بایدن در برخورد با روسیه خبر داده بود و به نقل از منابع خبری خود نوشت که پنتاگون بعنوان بخشی از تغییر منافع راهبردی خود، سامانه‌های موشک‌های ضدهوایی و ضدموشکی آمریکا را از منطقه خاورمیانه خارج می‌کند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1659
  • منبع : تسنیم
  • 1081 بازدید

برچسب ها