تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

اسرائیل در جستجوی نقاط اشتراک جدید با آذربایجان

  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۱۹
اسرائیل در جستجوی نقاط اشتراک جدید با آذربایجان
اسرائیل با ارائه کمک های همه جانبه خود در بازسازی قره باغ، به دنبال نقاط تماس جدید با آذربایجان است.

ابراهیم خزر سفیر آذربایجان در ترکیه اخیراً در مصاحبه ای با رسانه اسرائیلی اسرائیل هیوم گفته که به شرکتهای اسرائیلی پیشنهاد می کنند تا باکو را برای احیای سرزمین های قره باغ بعد از جنگ یاری کنند. ایران، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، مجارستان و ژاپن نیز آمادگی خود را برای کمک به باکو اعلام کرده اند.

لازم به ذکر است که منافع اسرائیل محدود به همکاری های تجاری و اقتصادی نیست ، بلکه ادامه سیاست با هدف ارتقاء منافع ملی اسرائیل در منطقه است که اساساً از تقابل با ایران و سایر بازیگران منطقه ای ناشی می شود.

به گفته سفیر باکو در ترکیه ابراهیم خزر ، “دالان نخجوان” (معروف به “دالان مغری”) ، حاصل از توافق در مورد آتش بس در جنگ پاییز قره باغ ، فرصت هایی را برای همکاری منطقه ای ایجاد کرده است که اصلی ترین آنها: “ارتباط راه آهن ، که از طریق آن قطارها از طریق استانبول به آذربایجان و به آسیای میانه میرود. ، و در هفته های اخیر حتی بحث اتصال این راه آهن به چین نیز مطرح شده است.
به گزارش رسانه اسرائیلی Israel Hayom. سفیر آذربایجان با بیان اینکه این جنگ خسارت بزرگی به اقتصاد آذربایجان وارد کرد گفت: “خسارات مادی ناشی از حملات ارمنستان بیش از ۵۰ میلیون دلار است.” او ابراز تاسف کرد که “پس از آزادی این سرزمین های تاریخی ما ویران به نظر می رسند.

سفیر آذربایجان با بیان اینکه این جنگ خسارت بزرگی به اقتصاد آذربایجان وارد کرد گفت: “خسارات مادی ناشی از حملات ارمنستان بیش از ۵۰ میلیون دلار است.” او ابراز تاسف کرد که “پس از آزادی ، سرزمین های تاریخی ما ویران به نظر می رسد.
در این رابطه ، شایان ذکر است که در ژانویه سال جاری در مسکو ، در جریان مذاکرات پوتین ، پاشینیان و علی اف ، تصمیم اصولی برای رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل در منطقه گرفته شد. ما در مورد راه آهن نخجوان صحبت می کنیم که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ایستگاه مسیس واقع در نزدیکی ایروان ، شهر نخجوان آذربایجان (پایتخت جمهوری خودمختار نخجوان) و باکو را به هم متصل می کرد.

در زمان شوروی ، این مسیر برای حمل و نقل قابل توجه منطقه ای و بین المللی بین اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و ایران و ترکیه مورد استفاده قرار می گرفت.

با این حال ، پس از جنگ ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۹۳ ، حرکت در این مسیر کاملاً متوقف شد. در واقع ، برای ارمنستان ، این به معنای محاصره زمینی بود ، زیرا راه آهن نخجوان تنها ارتباط حمل و نقل زمینی بین روسیه و ارمنستان بود. جمهوری خودمختار نخجوان نیز تا حدی مسدود شد.

پس از توقف حمل ونقل در جاده نخجوان ، ارتباطات زمینی جمهوری خودمختار نخجوان با سایر مناطق آذربایجان یا از طریق خاک ایران در جنوب ، یا از طریق خاک ترکیه در غرب انجام می شود. و از سرگیری آمد و شد در راه آهن نخجوان امکان غلبه بر از بن بست خارج شدن این منطقه ای را فراهم می کند و برای همه کشورهای منطقه ، تأثیر مفیدی خواهد داشت و انگیزه هایی را برای توسعه بیشتر آنها ایجاد می کند. به طور کلی ، ارمنستان فرصت دسترسی مستقیم به بازار اوراسیا را پیدا می‌کند.

توسعه روابط بین اسرائیل و آذربایجان (در سال ۱۹۹۲ شروع شد ، سال بعد اسرائیل سفارت خود را در باکو افتتاح کرد ،ولی هنوز هیچ سفارت آذربایجان در اسرائیل وجود ندارد) و این بر اساس یک عامل ژئواستراتژیک بود ، یعنی: از دست دادن کنترل سیاسی در این کشورو افزایش یافتن (برنامه در خفا) برنامه نظامی بین باکو و اسرائیل که باکو را به واردکننده اصلی فناوری دفاعی از اسرائیل تبدیل کرد.

در مقاله ای از مرکز مطالعات راهبردی بگین-سادات (مرکز BESA) در دانشگاه بارایلان(اسرائیل ) خاطر نشان می کند که حجم معاملات در مجموعه نظامی-صنعتی بین دو کشور بسیار چشمگیر بود.

در سال ۲۰۱۲ ، آذربایجان مقادیر خریداری باکو از سلاح های صنایع هوافضای اسرائیل را به مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۱۶ نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو گفت که آذربایجان ۵ میلیارد دلار هواپیمای بدون سرنشین و سیستم های ماهواره ای از اسرائیل خریداری کرده است.

در سال ۲۰۱۷ ، باکو ۱۲۷ میلیون دلار تجهیزات نظامی اسرائیلی خریداری کرد ، اگرچه امسال در همکاری بین دو کشور کمتر بود ، اما به طور کلی ، همکاری های نظامی دو جانبه از زمان استقلال آذربایجان در حال توسعه است.

منبع

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1588
  • 1046 بازدید

برچسب ها