تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024

“انتخابات تاریخی در هند: تجدید میثاق با دموکراسی در بزرگترین کشور دموکراتیک جهان”

  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
“انتخابات تاریخی در هند: تجدید میثاق با دموکراسی در بزرگترین کشور دموکراتیک جهان”
هرچند که نظر سنجی ها حاکی از پیروزی دوباره مودی و حزبش بهاراتیا جانتا می‌باشد ولی این نکته را باید یادآور شد که سخت‌ترین قسمت مبارزه برای حزب مودی به دست آوردن آرای ایالت‌های جنوبی هند مانند ایالات تامیل نادو و کرالا می باشد.

#اختصاصی

 

به قلم: پریسا احتشام نیا، دانشجوی دکترا، مطالعات شبه قاره هند

رای دهندگان هندی روز جمعه  نوزدهم آوریل ۲۰۲۴ بزرگترین انتخابات سراسری جهان را آغاز کردند.  اولین مرحله از روند هفت مرحله‌ای انتخابات در هند با شکل گرفتن صفوف طولانی در حوزه‌های انتخاباتی شروع شد. با بیش از ۹۶۸ میلیون واجد شرایط رای دادن (بیش از ۱۰ درصد جمعیت جهان)، این انتخابات وسیع طی شش هفته آینده برگزار خواهد شد و نتایج نهائی آن در ۴ ژوئن اعلام خواهد شد. برنامه هفت مرحله‌ای رای گیری در تاریخ های ۱۹ آوریل، ۲۶ آوریل، ۷ می، ۱۳ می، ۲۰ می، ۲۵ می و ۱ ژوئن انجام خواهد شد.

مرحله افتتاحیه انتخابات شامل رأی‌گیری در ۲۱ ایالت هند بود که مناطق پرجمعیتی مانند اوتار پرادش، بیهار، راجستان، تامیل نادو و ماهاراشترا را در بر می‌گرفت. علاوه بر این، واجدین شرایط رای در ایالت‌های کوچکتر شمال شرقی و قلمرو شمالی هیمالیا جامو و کشمیر نیز در آن شرکت کردند. شایان ذکر است، این اولین انتخابات در کشمیر پس از لغو وضعیت خاص خودمختار آن در سال ۲۰۱۹ است.  در این انتخابات بیش از ۲۶۰۰ حزب سیاسی برای کسب ۵۴۳ کرسی در مجلس سفلی پارلمان رقابت می‌کنند و بر طبق قوانین کشور هند برای تشکیل دولت، یک حزب یا ائتلاف باید حداقل ۲۷۲ کرسی را به دست آورد.

ائتلاف ملی دمکراتیک نارندرا مودی به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا با هدف قرار دادن ۴۰۰ کرسی، به دنبال کسب پیروزی چشمگیر و نخست وزیر مودی چشم به راه سومین دوره متوالی به عنوان رهبر کشور است.  اگر او  این بار نیز در این انتخابات پیروز شود، پس از جواهر لعل نهرو، دومین رهبر هند خواهد بود که برای سه دوره در حکومت نقش اساسی و پررنگی خواهد داشت. در این انتخابات سرنوشت ساز مودی در مقابل خود اپوزیسیونی تحت نام اتحاد فراگیر توسعه ملی هند، متشکل از ۲۴ حزب ائتلافی به رهبری حزب کنگره را دارد. راهول گاندی، فرزند خاندان سیاسی گاندی-نهرو، ائتلاف مخالف را رهبری می‌کند و به دنبال به چالش کشیدن سلطه‌ی چند ساله نارندرا مودی است.

هرچند که نظر سنجی ها حاکی از پیروزی دوباره مودی و حزبش بهاراتیا جانتا می‌باشد ولی این نکته را باید یادآور شد که سخت‌ترین قسمت مبارزه برای حزب مودی به دست آوردن آرای ایالت‌های جنوبی هند مانند ایالات تامیل نادو و کرالا می باشد. در نظر سنجی ها رای دهندگان در این ایالت‌ها به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها، بیکاری و قطب بندی‌های دینی و مذهبی تمایل خود را به تغییر دولت کنونی اعلام کرده‌اند.

با پایان ماراتن انتخابات در هند، نتایج نهایی باید توسط کمیته‌ی مجری انتخابات اعلام شود. این نتایج به‌طور کلی می‌توانند اثرات بسیار مهمی بر جهانی‌تر شدن هند داشته باشند. مودی در مبارزات انتخاباتی خود وعده داد است که هند را تا سال ۲۰۴۷، یعنی صدمین سالگرد استقلال این کشور، به کشوری فرا توسعه یافته تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که ائتلاف اپوزیسیون سعی دارد با یادآوری موضوعاتی مانند بیکاری بالا، تورم، فساد و مسائل و مشکلات موجود در بخش کشاورزی که دو سال است باعث اعتراض کشاورزان شده، رای‌های واجدین شرایط را به نفع خود جمع آوری کند.

به هر حال، پایان این ماراتن انتخاباتی به عنوان تجدید میثاق با دموکراسی در هند توصیف می‌شود و انتظار می‌رود که تأثیری قابل توجه بر کشور هند و منطقه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10364
  • نویسنده : پریسا احتشام نیا، دانشجوی دکترا، مطالعات شبه قاره هند
  • منبع : موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)
  • 630 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.