تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

انتخاب مجدد پوتین چه معنایی برای جهان دارد؟

  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
انتخاب مجدد پوتین چه معنایی برای جهان دارد؟
پوتین در طی سخنرانی خود همچنین به ایجاد نخبگان ملی جدید اشاره و تأکید کرد که کسانی که در جنگ شرکت کرده‌اند یا به طور کامل از تلاش‌های جنگ حمایت‌ می‌کنند، باید از موقعیت‌های ممتازی چه در جامعه و چه در خود دولت برخوردار شوند.

#اختصاصی

 

ترجمه و تلخیص: ابراهیم رضایی راد؛دانشجوی دکتری روابط بین الملل

 

سخنرانی پوتین در مورد وضعیت کشور روسیه بر موضع مطمئن ژئوپلیتیکی و برنامه‌های وی برای گسترش پوتینیسم تاکید‌ می‌کند. تلاش نظامی روسیه در اوکراین با اختصاص پرسنل و منابع مالی قابل توجه، نشان از ادامه‌دار بودن جنگ اوکراین دارد. انتظار می‌رود سیاست‌های داخلی روسیه دستخوش تغییرات مهمی شود، از جمله اصلاحات مالیاتی برای حمایت از مسائل جنگی و تغییرات احتمالی در نخبگان کرملین. اعتماد کمتری به آنچه در آینده رخ خواهد داد وجود دارد، اما سرنخ‌های جدی وجود دارد که بر مبنی آن، سربازان بیشتر برای جنگ اوکراین، مالیات‌های جدید برای تأمین بودجه جنگ، جابجایی پرسنل جدید در کرملین، تهدیدات جدید برای ناتو و سرکوب جدید مخالفان از جمله سیاست‌های جدید کرملین است. سیاست‌هایی که برآمده از سخنرانی ماه گذشته پوتین در مورد وضعیت کشور روسیه است. تاتیانا استانوایا، کارشناس باسابقه سیاست روسیه، می‌گوید این سخنرانی مهم‌تر از همه نشان می‌دهد که پوتین و کرملین نسبت به موقعیت ژئوپلیتیک روسیه چقدر مطمئن هستند.

او در تحلیلی برای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نوشت: این تبلیغات توخالی نیست، بلکه بازتابی از برنامه‌هایی برای گسترش ایدئولوژی، صدور پوتینیسم به کشورهای غربی و کار مستمر با دوستان بالقوه است. به عبارت دیگر، میدان نبرد ژئوپلیتیکی برای ارزش‌ها بار دیگر به سمت قلمرو غربی در حال حرکت است و پوتین بیش از هر زمان دیگری احساس اعتماد به نفس می‌کند. پوتین معتقد است که افق این «جنگ مقدس» اکنون گسترده شده است. با گذشت بیش از دو سال از تهاجم گسترده به اوکراین، نیروهای روسی در حال حاضر با تکیه بر پیروزی نمادین ماه گذشته در تصرف شهر صنعتی آودیوکا و پیشروی بیشتر در برابر نیروهای اوکراینی، شتاب بیشتری دارند. بر اساس برآوردهای غربی، هزینه‌های روسیه از لحاظ نیروها و تجهیزات در مقیاسی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده ، بیش از ۳۲۰۰۰۰ سرباز کشته یا زخمی شده و هزاران سلاح، تانک، خودرو و سیستم‌های تسلیحاتی منهدم شده است. تامین پرسنل، مشکل سازتر بوده است. پوتین دستور بسیج حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر را هفت ماه پس از آغاز  جنگ اوکراین اعلام کرد. این دستور در جامعه روسیه طنین انداز شد و باعث مهاجرت مردم به خارج از کشور شد. برنامه ریزان نظامی با استفاده از دستمزدهای بالاتر از حد متوسط و سایر غرامت‌های پرسود، مانند پرداخت‌های پس از مرگ برای زنان بیوه و بازماندگان، هزاران نفر را به خدمت داوطلبانه وادار کردند.

بر اساس تحقیقات موسسه اقتصادهای نوظهور بانک فنلاند، پاداش امضای قراردادهای جدید جهت حضور در جنگ تا ۷۰۰۰۰۰ روبل (۷۶۰۰ دلار) است، مبلغی بیشتر از میانگین حقوق سالانه تا سال ۲۰۲۲٫ برنامه ریزان از جمعیت گسترده زندان‌ها استفاده کرده‌اند و به زندانیان پیشنهاد عفو برای جنایات ارتکابی در ازای خدمت سربازی داده‌اند. بر اساس برخی برآوردها، ممکن است تا ۱۰۰۰۰۰ زندانی در نهایت در نیرویی جنگیده باشند که گمان‌ می‌رود میزان تلفات آن نیز بسیار بالاتر از واحدهای معمولی باشد. کارشناسان‌ می‌گویند دور دیگری از بسیج قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد. پاول لوزین در مصاحبه ای گفت: در سال ۲۰۲۴، کرملین باید تصمیم بگیرد: اگر تعداد تلفات مانند امروز بالا بماند، مانند چند ماه گذشته کرملین باید سربازان بیشتری پیدا کند. لوزین در یک گردهمایی که در ۱۴ مارس که توسط مرکز تحلیل سیاست اروپا برگزار شد، بیان کرد که کرملین یا باید یک بسیج دیگر را به زور  انجام دهد، یا باید تعداد بیشتری از سربازان وظیفه را برای جنگ در اوکراین بفرستد. هر دو گزینه بسیار نامطلوب خواهند بود. در حال حاضر، همه مردان روس بین ۱۸ تا ۳۰ سال طبق قانون ملزم به خدمت ۱۲ ماهه در نیروهای مسلح هستند.

اسلحه بیشتر، کره کمتر

اقتصاد روسیه متحول شده و در بستر جنگ قرار گرفته است. پایگاه صنعتی وسیع این کشور برای تولید تسلیحات مورد نیاز برای همگام شدن با تخریب اوکراین به کار گرفته شده است. در دو سال اول، کرملین بیش از ۳۰ تریلیون روبل (۳۲۵ میلیارد دلار) را برای جنگ در نظر گرفت و کارشناسان تخمین می‌زنند که سهم تولید ناخالص داخلی که هزینه‌های نظامی و امنیتی در سال جاری به خود اختصاص داده است از ۸ درصد فراتر برود. هزینه‌های دولت با پیش‌بینی رشد ۲٫۶ درصدی یا بیشتر در سال جاری به اقتصاد روسیه کمک کرده است تا از تحریم‌های غرب سرپیچی کند. پول جنگ تا حد زیادی از خزانه‌های دولتی پر از دلارهای نفتی به دست آمده است. وزارت دارایی در ژانویه اعلام کرد که انتظار دارد در سال جاری ۱۱٫۵ تریلیون روبل درآمد حاصل از فروش نفت و گاز به دست آورد که چین و هند خریداران اصلی آن هستند. اما دولت پس‌اندازهای روز بارانی‌اش را نیز از دست داده و داده‌های دولت نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از صندوق ثروت ملی روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ استفاده شده است. در طی سخنرانی ماه گذشته، پوتین اشاره کرد که به دنبال اصلاح قانون مالیات است تا درآمدهای بیشتری را افزایش دهد و بار مالیاتی را بر دوش افراد با درآمد بالاتر بگذارد. دولت روسیه در نظر دارد مالیات بر درآمد شخصی را از ۱۵ درصد برای افرادی که بیش از ۵ میلیون روبل درآمد دارند به ۲۰ درصد و نرخ مالیات شرکت‌ها را از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد. این امر کمک می‌کند تا حفره‌ای به ارزش ۱٫۶ تریلیون روبل (۱۷ میلیارد دلار) که وزارت دارایی برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است، برطرف کند.

تغییر گارد

پوتین در طی سخنرانی خود همچنین به ایجاد نخبگان ملی جدید اشاره و تأکید کرد که کسانی که در جنگ شرکت کرده‌اند یا به طور کامل از تلاش‌های جنگ حمایت‌ می‌کنند، باید از موقعیت‌های ممتازی چه در جامعه و چه در خود دولت برخوردار شوند. برخی از معتمدان پوتین در حال پیر شدن هستند. به عنوان مثال، ژنرال والری گراسیموف، رئیس ۶۸ ساله ستاد کل روسیه و فرمانده کل جنگ اوکراین، فراتر از سن بازنشستگی اجباری ارتش است. الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال قدرتمند، ۷۲ سال دارد و یک سال از پوتین بزرگتر است. آندری سولداتوف، نویسنده و کارشناس سرویس‌های امنیتی روسیه، در نشست ۱۴ مارس گفت: آنچه اجتناب ناپذیر است این نکته است که ارتش روسیه در سیاست روسیه برجسته‌تر شود و هر جنگی در روسیه ژنرال‌های بسیار محبوبی را تولید کرد که نقش بسیار مهمی در سیاست روسیه داشتند. برخی از پیشنهاداتی که پوتین در سخنرانی خود مطرح کرد شامل ایجاد پنج پروژه ملی جدید با تمرکز بر سیاست‌های اجتماعی عمده بود که نیازمند بودجه جدید قابل توجه و احتمالا ایجاد یک معاونت جدید در دولت روسیه است. آندری، مفسر سیاسی، گفت: سال‌های زیادی است که پوتین از تغییرات اساسی در میان مقامات ارشد روسیه برای جلوگیری از هرگونه گمانه‌زنی در مورد انتقال قدرت یا جانشینان آن اجتناب کرده است. با این حال، اکنون او چاره‌ای جز قدرت بخشیدن به یک بازیگر اصلی سیاسی جدید ندارد. اگر تغییرات عمده‌ای رخ دهد، یکی از نام‌هایی که باید به آن توجه کرد، سرگئی کرینکو است، که یک بازیگر تأثیرگذار پشت صحنه در اداره ریاست‌جمهوری است.

محبوبیت داخلی پوتین به دلیل رونقی که طبقه متوسط رو به رشد در آغاز دهه ۲۰۰۰ از آن برخوردار بود و همچنین تصویر او به عنوان یک رهبر متین پس از یک دهه پرتلاطم در زمان سلف خود، بوریس یلتسین،  پس از آغاز جنگ اوکراین تحت تأثیر قرار گرفته است. محبوبیت او همچنین به عنوان شخصیت قدرتمندی که متعهد به بازگرداندن قدرت جهانی که بسیاری از روس‌ها از دوره شوروی به یاد می‌آورند، افزایش می‌یابد. این موضوع شامل ایستادگی در برابر غرب، ناتو و به ویژه ایالات متحده است که کرملین آن را یک تهدید وجودی‌ می‌داند. تحلیلگران کرملین‌ می‌گویند که میراث پوتین در نتیجه درگیری اوکراین از بین رفته است. علاوه بر این، کارشناسان دیگر هشدار می‌دهند که کرملین و فرماندهان نظامی ممکن است جسارت داشته باشند تا ناتو و ایالات متحده را در مکان‌های دیگر یا از راه‌های دیگر به چالش بکشند که این موضوع بسته به روند جنگ و میزان تزلزل کشورهای غربی در حمایت از اوکراین است.

 

لینک متن اصلی

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10230
  • نویسنده : ابراهیم رضایی راد؛دانشجوی دکتری روابط بین الملل
  • منبع : https://oilprice.com/Geopolitics/International/What-Does-Putins-Re-Election-Mean-for-the-World.html
  • 845 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.