تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

جزئیات تجارت ایران و اوراسیا در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰

  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
جزئیات تجارت ایران و اوراسیا در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰
آمار و ارقام تجارت خارجی کشور با این اتحادیه اقتصادی بیانگر تراز تجاری منفی ۶/ ۲۱ میلیون دلاری است. در مجموع ۳۸۲ میلیون دلار کالا بین ایران و اوراسیا در دو ماهه نخست امسال مورد مبادله قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، صادرات کالایی ایران به همه طرف‌های تجاری اوراسیا افزایش و در مقابل واردات کاهش داشته است. در بازه مورد بررسی، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه به نفع ایران،‌ مثبت بوده؛ ضمن اینکه کسری تجاری با روسیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ کاهش یافته است. در مجموع برآیند تحولات مزبور منجر به بهبود ۹/ ۹۱ درصد کسری تراز تجاری ایران با کشورهای اوراسیا طی دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در دو ماه نخست امسال ۱۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از سوی ایران به اتحادیه اوراسیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/ ۶۶ درصدی را تجربه کرده است. سهم صادرات به اوراسیا از کل صادرات ایران در این بازه زمانی ۹/ ۲ درصد بوده است. واردات از اوراسیا در دو ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ ارزشی معادل ۲۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار داشته است. این رقم در مقایسه با واردات از اتحادیه مذکور با کاهش ۱/ ۴۶ درصدی روبه‌رو بوده است. سهم ارزشی واردات از اوراسیا نسبت به کل ارزش واردات در دو ماهه نخست امسال معادل ۱/ ۳ درصد بوده است.

در این گزارش تجارت ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز بررسی شده است. براساس آمار اعلام شده، روسیه در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ خریدار ۹۶ میلیون دلار کالای ایرانی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷/ ۴۱ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین واردات از این کشور در بازه زمانی مورد نظر با افت ۲/ ۴۸ درصدی نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، ارزش ۸/ ۱۸۴ درصدی را تجربه کرده است. صادرات ایران به ارمنستان در دوماه نخست سال ۱۴۰۰ معادل ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد داشته است. همچنین واردات از این کشور با افت ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسیده است. قزاقستان در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری خریدار ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کالای ایرانی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد رشد داشته است. واردات از قزاقستان نیز در این بازه زمانی ارزشی معادل ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار داشته که افت ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرده است. صادرات ایران به قرقیزستان در دو ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰۵ درصد رشد یافته است.

واردات ۵۶۹ هزار دلاری از این کشور نیز در کارنامه تجارت خارجی ایران و قرقیزستان ثبت شده که نشان می‌دهد واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱/ ۵۲ درصدی داشته است.

صدور کالای ایرانی به بلاروس در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال ارزشی معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۱۶ درصدی را تجربه کرده است. همچنین واردات از این کشور نیز ۵/ ۳ میلیون دلار ارزش دارد که رشد ۱۵۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی
۵ گروه کالایی، بیشترین صادرات را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند که عبارتند از: «میوه‌های خوراکی»، «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی»، «مواد پلاستیکی و اشیای آن»، «چدن، آهن و فولاد» و «فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه ها».

میوه‌های خوراکی: ارزش صادرات میوه‌های خوراکی در دو ماه نخست امسال ۷۰ میلیون دلار بوده که ۲/ ۴۱ درصد از کل صادرات ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهد. از میان این گروه، پسته با پوست تازه سهم ۸/ ۱۱ درصدی را از کل صادرات به این اتحادیه به خود اختصاص داده است. پس از آن نیز سیب تازه سهم ۶/ ۸ درصدی از صادرات ایران به اوراسیا را به نام خود ثبت کرده است.

سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی: ارزش صادرات این گروه به کشورهای اوراسیایی معادل ۲۳ میلیون دلار بوده است و سهم ۸/ ۱۳ درصدی را از کل صادرات به این اتحادیه به خود تخصیص داده است. بیشترین صادرات در این گروه کالایی مربوط به فلفل فرنگی با سهم ۳/ ۴ درصدی و گوجه فرنگی با سهم ۴/ ۳ درصدی از کل صادرات دو ماه نخست امسال به اوراسیا است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1654
  • منبع : اکونومیست فارسی
  • 867 بازدید

برچسب ها