تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

جشنواره بهاره نوروز ۱۴۰۳ در قلعه تاریخی جمهوری خودمختار نخجوان

  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
جشنواره بهاره نوروز ۱۴۰۳ در قلعه تاریخی جمهوری خودمختار نخجوان
نجفلی در این مراسم گفت:امسال در آذربایجان عید نوروز در فضایی متفاوت و با روحیه برتر برگزار می‌شود.

جشنواره نوروز هر ساله در یکی از مکان‌های تاریخی نخجوان، مانند قلعه نخجوان یا مومنه خاتون، برگزار می‌شود. جشن نوروز ۱۴۰۳ نیز طبق اعلام دولت نخجوان از اول تا پنجم فروردین ماه در قلعه نخجوان برگزار شد.در روز افتتاحیه جشنواره، پس از اجرای برنامه موسیقی گروه نقاره‌زنی مدرسه موسیقی دانشگاه دولتی نخجوان، آقای فواد نجفلی، نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهوری آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان، به اتفاق جمعی از نمایندگان دولتی در محل حاضر و برای مردم سخنرانی کرد.

نجفلی در این مراسم گفت: امسال در آذربایجان عید نوروز در فضایی متفاوت و با روحیه برتر برگزار می‌شود. در تمام مناطق آذربایجان، از جمله خانکندی، شوشا، خوجالی و قره‌باغ که از اشغال آزاد شده‌اند، آتش عید نوروز افروخته شد. نوروز به معنای نوآوری است. در این موقع از سال طبیعت زنده می‌شود. در بهار در همه عرصه‌های جامعه نوآوری‌ها در حال وقوع است.در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز و زیرساخت‌های گردشگری در نخجوان نوآوری‌های مهمی اتفاق خواهد افتاد. امکانات جدید گردشگری و هتل‌های زیادی برای جذب توریست ساخته خواهد شد. نجفلی برای ساکنان نخجوان در امور نوسازی و عمرانی آرزوی موفقیت کرد و عید را به همه تبریک گفت.

پس از سخنرانی آقای فواد نجفلی، دده قورقود به مناسبت فرا رسیدن بهار تبریک گفت و آتش عید را برافروخت. در ادامه، گروه موسیقی و رقص فیلارمونیک دولتی نخجوان برنامه رقص‌های ملی آذربایجان را برای حاضرین اجرا کرد. شرکت‌کنندگان در این رویداد با نمونه‌های موسیقی فولکلور و غذاهای ارائه شده توسط گروه‌های شهرستانی و منطقه‌ای جمهوری خودمختار آشنا شدند.

این جشنواره با حمایت مشترک وزارت فرهنگ، وزارت اقتصاد، کمیته امور دولتی خانواده زنان و کودکان شعبه منطقه‌ای نخجوان، آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط، سازمان ندامتگاه وزارت دادگستری، اتحادیه عمومی حمایت از توسعه همبستگی ارزش‌های اخلاقی و چالش‌های مدرن “سِوینج” دانشگاه دولتی نخجوان و سایر نهادها برگزار شد.روز پنجم نوروز، مراسم جشن نوروز با ارائه برنامه رقص و موسیقی فرهنگسرای منطقه اردوباد به پایان رسید.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۱۰۸-۱۲:۱۰

نجفلی در این مراسم گفت:امسال در آذربایجان عید نوروز در فضایی متفاوت و با روحیه برتر برگزار می‌شود. در تمام مناطق آذربایجان، از جمله خانکندی، شوشا، خوجالی و قره‌باغ که از اشغال آزاد شده‌اند، آتش عید نوروز افروخته شد. نوروز به معنای نوآوری است. در این موقع از سال طبیعت زنده می‌شود. در بهار در همه عرصه‌های جامعه نوآوری‌ها در حال وقوع است. در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز و زیرساخت‌های گردشگری در نخجوان نوآوری‌های مهمی اتفاق خواهد افتاد. امکانات جدید گردشگری و هتل‌های زیادی برای جذب توریست ساخته خواهد شد. نجفلی برای ساکنان نخجوان در امور نوسازی و عمرانی آرزوی موفقیت کرد و عید را به همه تبریک گفت. پس از سخنرانی آقای فواد نجفلی، دده قورقود به مناسبت فرا رسیدن بهار تبریک گفت و آتش عید را برافروخت. در ادامه، گروه موسیقی و رقص فیلارمونیک دولتی نخجوان برنامه رقص‌های ملی آذربایجان را برای حاضرین اجرا کرد.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۱۰۸-۱۲:۱۰

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۱۰۸-۱۲:۱۰

شرکت‌کنندگان در این رویداد با نمونه‌های موسیقی فولکلور و غذاهای ارائه شده توسط گروه‌های شهرستانی و منطقه‌ای جمهوری خودمختار آشنا شدند. این جشنواره با حمایت مشترک وزارت فرهنگ، وزارت اقتصاد، کمیته امور دولتی خانواده زنان و کودکان شعبه منطقه‌ای نخجوان، آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط، سازمان ندامتگاه وزارت دادگستری، اتحادیه عمومی حمایت از توسعه همبستگی ارزش‌های اخلاقی و چالش‌های مدرن “سِوینج” دانشگاه دولتی نخجوان و سایر نهادها برگزار شد. روز پنجم نوروز، مراسم جشن نوروز با ارائه برنامه رقص و موسیقی فرهنگسرای منطقه اردوباد به پایان رسید

لینک خبر : https://nuhcixan.az/news/cemiyyet/103231-naxcivanda-bahar-festivali-kecirilir

ملاحظات:

  1. جشنواره نوروز در نخجوان با حضور گروه‌های موسیقی پاپ جمهوری آذربایجان و غرفه‌های معرفی محصولات غذایی و غذای گرم و شیرینی برگزار شد. در این جشنواره که هر روز در محوطه قلعه نخجوان برگزار می‌شد، گروه‌های موسیقی پاپ جمهوری آذربایجان به اجرای برنامه می‌پرداختند. همچنین غرفه‌هایی برای معرفی محصولات غذایی شرکت‌های نخجوانی و فروش غذای گرم و شیرینی دائر شده بود.این غرفه‌ها با متراژ حدود ۱۰ متر مربع، به‌صورت پیش‌ساخته توسط شرکت پیمانکار و مجری جشن در اختیار متقاضیان قرار گرفته بود. بر اساس استعلام از آقای عاریض، نماینده وزارت فرهنگ نخجوان و مسئول برگزاری جشنواره، این غرفه‌ها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان نخجوانی قرار داده شده بود. به دلیل عدم حضور سایر کشورها در این جشنواره، نحوه تعامل با شرکت‌کنندگان خارجی برای اخذ غرفه و حضور در این جشنواره مشخص نشد.
  2. بر اساس سخنرانی فواد نجفلی در مراسم افتتاحیه جشنواره نوروز و مشاهدات عینی، شواهد حاکی از برنامه‌ریزی دولت آذربایجان برای توسعه گردشگری و جذب توریست در این جمهوری است. حجم ساخت و ساز فروشگاه‌ها و رستوران‌ها مازاد بر نیاز مردم، مؤید این مطلب است. در این میان، ترکیه با راه‌اندازی بیش از ۶ رستوران بزرگ در داخل شهر نخجوان، سهم قابل توجهی از بازار غذایی این منطقه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران در حال حاضر هیچ رستورانی در نخجوان ندارد. با توجه به احتمال باز شدن مرز زمینی جلفا توسط دولت آذربایجان در آینده، لازم است تا برای معرفی و حضور مؤثر فرهنگ متنوع و جذاب غذایی کشورمان در نخجوان، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. این امر می‌تواند به جذب گردشگران و رونق اقتصادی منطقه کمک کند.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۱۰۸-۱۲:۱۰

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10259
  • منبع : پایگاه تخصصی تحلیلی جامعه فرهنگ ملل
  • 1224 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.