تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

حمله پهپادی به کرملین؛ عملیات فریب یا سوءقصد؟

  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
حمله پهپادی به کرملین؛ عملیات فریب یا سوءقصد؟
روسيه حمله روز 3 مه به كاخ رياست‌جمهوري اين كشور را «اقدامي تروريستي» از جانب كي‌يف و با هماهنگي امريكا مي‌خواند؛ اوكرايني‌ها اما اين حمله را يك عمليات «پرچم دروغين» معرفي مي‌كنند

به قلم: محمدحسین لطف‌الهی

سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه ایالات متحده را به دست داشتن در اقدام به ترور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه متهم کرد و حمله پهپادی روز چهارشنبه به کاخ ریاست‌جمهوری روسیه را اقدامی از سوی اوکراین دانست که با اطلاع واشنگتن انجام شده است.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه به عنوان یکی از امنیتی‌ترین مکان‌ها در این کشور از بالاترین سطح حفاظت برخوردار است، اما دو فروند پهپاد‌ در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۳ مه حلقه امنیتی پیرامون کرملین را شکستند تا یک جنگ روایت‌های جدید میان مسکو، کی‌یف و واشنگتن آغاز شود.
حمله پهپادی به کاخ کرملین ساعت ۲:۳۰ بامداد اتفاق افتاد و تا ۱۲ ساعت بعد از حادثه که کرملین به‌طور رسمی تصمیم گرفت وقوع این حادثه را تایید کند، تصاویر و فیلم‌های آماتوری که از حمله گرفته شده بود توجه خاصی را در شبکه‌های اجتماعی جلب نکرد. روشن نیست چرا روسیه تصمیم گرفت خبر حمله پهپادی به کرملین که اعتبار سیستم‌های امنیتی روسیه را به‌طور جدی زیر سوال می‌برد، تایید کند اما در بیانیه‌ای ۵‌بندی که روز چهارشنبه از سوی دولت روسیه منتشر شد، ادعا شده است که حمله پهپادی مذکور برای ترور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه طراحی شده و اوکراین مسوول اجرای آن بود.
کی‌یف خیلی زود ادعای مسکو را رد کرد، اما نیروهای نظامی روسیه در واکنش به حمله پهپادی به کرملین، شهرهای اوکراین را به‌ شدت بمباران کردند.

روس‌ها  چه می‌گویند؟
مقام‌های روسی روز چهارشنبه اعلام کردند که پدافند هوایی روسیه حمله پهپادی اوکراین به اقامتگاه پوتین در کاخ کرملین را خنثی کردند و افزودند: رییس‌جمهوری روسیه در آن زمان در کرملین حضور نداشت.
روسیه این حادثه را «اقدامی تروریستی» توصیف کرده و گفته است که هر دو پهپاد مهاجم سرنگون شده‌اند.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه یک گام فراتر رفت و ایالات متحده را به نقش داشتن در این حمله متهم کرد. پسکوف گفت: «تصمیمات در مورد حملات تروریستی در ایالات متحده گرفته می‌شود و کی‌یف آنها را اجرا می‌کند. کی‌یف در حال حاضر آنچه امریکا می‌گوید، انجام می‌دهد.»
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده عصر همان روز در یک مصاحبه تلویزیونی به اظهارات پسکوف واکنش نشان داد و ضمن رد اتهامات مطرح شده اعلام کرد: «امریکا به هیچ‌وجه اوکراین را به انجام حملاتی در بیرون از خاک این کشور تشویق نمی‌کند.» او افزود: «ما نه آنها را تشویق می‌کنیم، نه چنین امکانی‌ را برای‌شان فراهم کرده‌‌ایم که به خارج از خاک اوکراین حمله کنند. ایالات متحده در این اتفاق، هر چه که بوده نقش نداشته است.»
پولیتیکو هم به نقل از منابع امریکایی گزارش داد که کاخ سفید و دولت بایدن پیش از وقوع این حملات از جریان مطلع نشده بودند.
مسکو توضیحات مقام‌های امریکایی را قابل قبول نمی‌داند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند اعلام کرد که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت که ایالات متحده و متحدانش در نهایت مسوول اقدامات «رژیم کی‌یف» هستند. به گزارش راشا تودی، زاخارووا روز پنجشنبه گفت: «آنها دولت قانونی اوکراین را [در سال ۲۰۱۴] نابود کردند، کلاهبرداران و راهزنان را در راس امور قرار دادند، پول و اسلحه در اختیار آنها گذاشتند، احساس معافیت از مجازات مطلق در آنها ایجاد و پوشش سیاسی و حمایت نظامی ارایه کردند.» این مقام تاکید کرد که روسیه «واشنگتن، لندن و به‌طور کلی ناتو» را مسوول تمام اقدامات دولت اوکراین می‌داند.

روایت اوکراین از حمله به کرملین چیست؟
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در یک سخنرانی مسوولیت هرگونه حمله به ولادیمیر پوتین یا شهر مسکو را رد کرد. او روز پنجشنبه با اشاره به اتهام جنایت جنگی که علیه رییس‌جمهوری روسیه مطرح شده است، گفت: «ما به پوتین حمله نکردیم، ما او را به دادگاه واگذار می‌کنیم.»
زلنسکی که در سفری از پیش اعلام نشده در فنلاند به سر می‌برد، افزود: «ما بر سر بازپس‌گیری خاک خودمان می‌جنگیم و تجهیزات و تسلیحات کافی برای حمله به پوتین در مسکو نداریم.»
برخی دیگر از مقام‌های اوکراینی هشدار دادند که «طرح این اتهامات علیه اوکراین می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای تشدید حملات روسیه باشد.» میخایلو پودولیاک، مشاور رییس‌جمهوری اوکراین در این زمینه گفت که اتهام‌زنی کرملین به اوکراین قابل پیش‌بینی بود و احتمالا نشانه‌ای از آماده شدن روسیه برای «عملیاتی بزرگ» علیه اوکراین است.

حملات اوکراین به عمق خاک روسیه
هرچند رییس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور توان تجهیزاتی حمله به عمق خاک روسیه را ندارد، اما در طول جنگ، اوکراین چندین بار با استفاده از پهپاد موفق به هدف قرار دادن عمق خاک روسیه شده است.
*ماه آوریل: از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، تا روز اول آوریل اوکراین حمله‌ای به درون خاک روسیه نداشت، اما در این روز بر اساس تایید مقام‌های محلی، یک مخزن سوخت در شهر بلوگراد (۲۰ مایلی مرز اوکراین) هدف قرار گرفت تا اولین حمله اوکراین به درون خاک روسیه رقم خورده باشد. حملات مشابهی به محل ذخیره‌سازی نفت روسیه در شهر بریانسک (کمتر از ۱۰۰ مایلی مرز اوکراین) در اواخر ماه آوریل گزارش شد.
م اه آوریل: در نیمه آوریل، ارتش اوکراین با استفاده از دو فروند موشک نپتون رزمناو مهم و پرآوازه روسیه به نام مسکوا را هدف قرار دادند. این رزمناو که پرچمدار ناوگان روسیه در دریای سیاه بود، ۶۵ مایل دریایی با بندر اودسا فاصله داشت. در پی این حمله، کشتی دچار آتش‌سوزی شد و پس از مدتی غرق شده و به قعر دریا رفت. تعداد زیادی از ملوانان روسی هم غرق شدند.
ماه آگوست: در نهم آگوست، نیروهای اوکراینی پایگاه هوایی ساکی در شبه جزیره کریمه را هدف قرار دادند. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد در پی این حمله دست‌کم ۸ جنگنده روسی نابود شدند.
ماه آگوست: روز بیستم آگوست، بمب‌گذاری در یک خودرو در نزدیکی مسکو باعث شد داریا دوگینا، دختر الکساندر دوگین متفکر اهل روسیه و یکی از چهره‌های شاخص نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه کشته شود.
ماه اکتبر: هشتم اکتبر، اوکراینی‌ها موفق شدند پل کریمه را که روسیه را به صورت زمینی به شبه جزیره کریمه متصل می‌کرد، منفجر کنند. این پل، مسیر اصلی تامین تدارکات نیروهای روسیه در جنوب اوکراین بود و انفجار آن ضربه بزرگی به اعتبار روسیه وارد کرد.
ماه اکتبر: در میانه ماه اکتبر، اوکراین حمله‌ای پهپادی علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه ترتیب داد و در پی این حمله یک ناو روسی به ‌شدت آسیب دید.
ماه دسامبر: در ماه دسامبر حملات اوکراین به خاک روسیه وارد فاز جدیدی شد. اوکراین در اوایل این ماه، دو پایگاه هوایی از جمله یک پایگاه هوایی مهم در عمق ۳۰۰ مایلی خاک روسیه را هدف قرار داد. پایگاه هوایی «انگلس» در نزدیکی رود ولگا و پایگاه نظامی «دیاگیلوو» در نزدیکی شهر ریازان هدف این حمله بودند. یک پهپاد اوکراینی نیز یک انبار سوخت در نزدیکی شهر کورسک را هدف قرار داد. روز دوشنبه ۲۶ دسامبر نیز اوکراین ‌بار دیگر به پایگاه انگلس حمله کرد.
ماه مه – سال ۲۰۲۳: حمله پهپادی به کاخ کرملین که با واکنش پدافند هوایی روسیه ناکام ماند. روسیه این حمله را کار اوکراین می‌داند، اما اوکراینی‌ها تکذیب می‌کنند.

چه کسان دیگری ممکن است مسوول این حمله باشند؟
هرچند روسیه از اوکراین به عنوان اصلی‌ترین مظنون حملات اخیر نام می‌برد، اما احتمالات دیگری هم در این زمینه وجود دارد. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک نماینده سابق پارلمان روسیه نوشته است که یک احتمال این است که پارتیزان‌های روسی مسوول این حمله باشند.
ایلیا پونومارف، نماینده سابق پارلمان روسیه که در حال حاضر در لهستان زندگی می‌کند و در سال ۲۰۱۴ تنها نماینده پارلمان بود که به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه رای منفی داد، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که «این کار یک گروه شبه‌پارتیزانی روسی بود» و افزود: «چیز بیشتری در این باره نمی‌توانم بگویم، چراکه آنها هنوز مسوولیت آن را نپذیرفته‌اند.» پونومارف از زمان مخالفت با الحاق کریمه به روسیه در فهرست مظنونان تروریستی روسیه قرار گرفته است.
برخی کارشناسان و موسسه‌های تحقیقاتی معتقدند این حمله می‌تواند یک عملیات «فالس فلگ – پرچم دروغین» از سوی روسیه باشد. یعنی روسیه عمدا چنین حمله‌ای را علیه کاخ کرملین طراحی کرده تا با استفاده از آن اقدامات بعدی خود در داخل کشور را توجیه کند.
موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن که به صورت روزانه گزارش‌هایی از ابعاد نظامی و سیاسی جنگ در اوکراین منتشر می‌کند در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرده، نوشته است: «روسیه احتمالا این صحنه‌سازی را انجام داده است تا جنگ را به داخل روسیه بکشاند و ابزارهایی برای اقدامات بعدی خود نظیر بسیج عمومی گسترده‌تر داشته باشد. چندین کارشناس نظامی می‌گویند که این حمله در داخل روسیه برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند صحنه‌سازی شده است. روسیه اخیرا اقداماتی را برای افزایش توان دفاع هوایی خود و به ویژه در مسکو انجام داده است و بعید به نظر می‌رسد که دو پهپاد بتوانند با عبور از سد امنیتی محکم مسکو درست بر فراز کرملین منفجر شوند. تصاویر ماهواره‌ای ژانویه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که روسیه در این زمان در حال نصب سیستم دفاع هوایی پنتسیر در اطراف مسکو و ایجاد یک حلقه امنیتی قوی برای جلوگیری از ورود هر پرنده مهاجمی به شهر بوده است. اگر این اقدام واقعا کار کسی جز روسیه باشد بسیار تعجب‌برانگیز خواهد شد.»

واکنش  روسیه
در فاصله کوتاهی پس از حمله به کرملین، موج جدیدی از حملات روسیه علیه اوکراین آغاز شد. شهر کی‌یف و بسیاری از شهرهای بزرگ اوکراین بمباران شدند. در موارد پیشین حملات اوکراین به خاک روسیه نیز عموما بمباران شهرهای اوکراین به عنوان پاسخ روسیه در نظر گرفته می‌شد.
مقام‌های اوکراینی می‌گویند طی حملاتی که در طول شب به شهر اودسا صورت می‌گرفت، روی بدنه پهپادهای مهاجم به زبان روسی نوشته شده بود: «برای مسکو» و «برای کرملین».
همزمان احتمال وقوع برخی تغییرات در برگزاری جشن روز پیروزی در ۹ مه وجود دارد. واشنگتن‌پست گزارش داده است که مقام‌های روسی در دست‌کم ۲۱ شهر جشن روز پیروزی را لغو کرده‌اند. با این حال، پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که رژه جشن پیروزی در شهر مسکو برگزار خواهد شد و مانند همیشه ولادیمیر پوتین در این مراسم بزرگداشت پایان جنگ جهانی دوم سخنرانی خواهد کرد.

هرچند رییس‌جمهور اوکراین مدعی شد که این کشور توان تجهیزاتی حمله به عمق خاک روسیه را ندارد، اما در طول جنگ، اوکراین چندین بار با استفاده از پهپاد موفق به هدف قرار دادن عمق خاک روسیه شده است. در ماه دسامبر ۲۰۲۲ حملات اوکراین به خاک روسیه وارد فاز جدیدی شد. اوکراین در اوایل این ماه، دو پایگاه هوایی از جمله یک پایگاه هوایی مهم در عمق ۳۰۰ مایلی خاک روسیه را هدف قرار داد. پایگاه هوایی «انگلس» در نزدیکی رود ولگا و پایگاه نظامی «دیاگیلوو» در نزدیکی شهر ریازان هدف این حمله بودند. یک پهپاد اوکراینی نیز یک انبار سوخت در نزدیکی شهر کورسک را هدف قرار داد. روز دوشنبه ۲۶ دسامبر نیز اوکراین‌ بار دیگر به پایگاه انگلس حمله کرد.

موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرده، نوشته است: «روسیه احتمالا این صحنه‌سازی را انجام داده است تا جنگ را به داخل روسیه بکشاند و ابزارهایی برای اقدامات بعدی خود نظیر بسیج عمومی گسترده‌تر داشته باشد. چندین کارشناس نظامی می‌گویند که این حمله در داخل روسیه برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند صحنه‌سازی شده است. روسیه اخیرا اقداماتی را برای افزایش توان دفاع هوایی خود در مسکو انجام داده است و بعید به نظر می‌رسد که دو پهپاد بتوانند با عبور از سد امنیتی محکم مسکو درست بر فراز کرملین منفجر شوند. تصاویر ماهواره‌ای ژانویه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که روسیه در این زمان در حال نصب سیستم دفاع هوایی پنتسیر در اطراف مسکو بوده است.»

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8038
  • نویسنده : محمدحسين لطف‌الهي
  • منبع : روزنامه اعتماد
  • 312 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.