تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

ذخایر گازی اروپا ۹۴% پر شده اند. آیا اروپا برنده جنگ گازی شد؟

  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
ذخایر گازی اروپا ۹۴% پر شده اند. آیا اروپا برنده جنگ گازی شد؟
گاز ذخیره شده در انبارهای اروپا بیشتر از دو ماه و نیم دوام نخواهد داشت. ذخایر گازی معمولاً فقط در موارد اوج مصرف و به عنوان منابع اضافی مورد استفاده قرار می گیرند و این دخائر نمی توانند جایگزین منابع اصلی مصرف بشوند.

#اختصاصی

الکساندر نازاروف / Dzen.ru
برگردان و چکیده: سید قاسم ذاکری

با وجود آنکه قیمت هر هزار متر مکعب گاز در اروپا در تابستان از دو هزار دلار فراتر رفته بود ولی اکنون قیمت هر هزار متر مکعب گاز در اروپا کمتر از ۵۰۰ دلار شده است. دلیل این افت قیمت، پر شدن تقریباً کامل ذخایر گازی اروپا و گرمایش غیر طبیعی بوده است. اروپا همچنین توانسته است مصرف گاز را ۹-۷% کاهش بدهد؛ بخشی از این کار از طریق توقف شستشو و بخشی هم از طریق تعطیل کردن شرکت‌هایی انجام پذیرفت که در وضعیت فعلیِ قیمت بالای گاز دیگر غیر سودمند شده بودند . پر شدن ذخایر گاز اروپا بصورتی در آمده است که ۳۵ تانکر گاز مایع بخاطر پر شدن تمامی انبارها، در سواحل اروپا امکان تخلیه شدن ندارند. بر اثر کاهش قیمت گاز، شاهد تکرار کاهش قیمت نفت به زیر صفر ( مثل دوران مواجهه با کرونا) شدیم در نتیجه نرخ های تحویل گاز طبیعی در اروپا برای قراردادهای آتی تا حدودی منفی شده است.

برخی خریداران گاز در اروپا بخاطر اینکه مجبور به خالی کردن محموله‌های گاز دریافتی هستند و فعلاً انبار خالی وجود ندارد لذا وادار به پرداختن ۱۶۰ دلار پول اضافی در ازای هر هزار متر مکعب گاز شده اند . با اینحال هنوز برای شادی و خوشحالی کردن اروپا خیلی زود است. شادی شان زود گذر خواهد بود.

در زمستان، آمریکا نیاز بیشتری به گاز خواهد داشت در نتیجه صادرات گاز از آمریکا به اروپا کاهش خواهد یافت. تعطیلی فراگیر در چین به زودی تمام خواهد شد چنانکه قیمت گاز در آسیا اکنون از اروپا پیشی گرفته است و به زودی اغلب حمل کننده های گاز که در سواحل اروپا متوقف شده اند همچنین کشتی های جدیدِ حمل گاز به آسیا فرستاده خواهند شد و اروپا بار دیگر با کمبود گاز مایع روبرو خواهد شد. علاوه بر آن شرکت‌هایی که گاز را در تابستان با قیمت‌های بالاتر از دو هزار دلار برای هرi هزار متر مکعب خریده اند عجله‌ای برای فروختن آن ندارند.

برای ماه نوامبر گاز با قیمت تقریباً هزار دلار برای هزار متر مکعب مبادله خواهد شد و همین دلیل اصلی استفاده شرکت‌ها از تانکرهای ذخیره‌سازی سوخت است؛ به این امید که گاز را برای فصل زمستان در قیمت‌های بالاتر از دو هزار دلار بفروشند. آن ۳۵ تانکری که در سواحل اروپا گاز اضافه دارند و منتظر تخلیه گاز هستند ضمانتی برای کم شدن قیمت گاز در زمستان نیستند. علاوه‌بر همه اینها دوره گرمایش هم به سر خواهد آمد ؛الان درجه حرارت در برلین ۱۸+ است و پیش بینی می شود طی یک هفته ۱۴+ بشود و اولین برف زمستانی ۱۷ نوامبر خواهد بود. با سرد شدن هوا مصرف گاز بیشتر خواهد شد. البته ادامه تحویل گاز به اروپا از طریق لوله ها که گاز صادراتی روسیه را نیز شامل می شود را هم در نظر بگیرید.
گاز ذخیره شده در انبارهای اروپا بیشتر از دو ماه و نیم دوام نخواهد داشت ؛ به هرحال حجم گاز روزانه که در زمستان از انبارها استخراج خواهد شد محدود است. ذخایر گازی معمولاً فقط در موارد اوج مصرف و به عنوان منابع اضافی مورد استفاده قرار می گیرند و این دخائر نمی توانند جایگزین منابع اصلی مصرف بشوند. مثلاً اگر ۱۰۰ متر مکعب گاز در انبار باشد ،این ذخایر نمی تواند بیشتر از ۳ متر مکعب در روز تولید نماید. اگر شما ۲۰ متر مکعب نیاز داشته باشید حتی اگر تمامی ذخایر گاز انبار شده ۵ برابر بیشتر از نیاز شما باشد در واقع شما ۱۷ متر مکعب در روز نمی توانید به دست آورید.
آلکسی میلر رئیس گاز پروم گفت که در یخبندان شدید، اروپا به اندازه ۳۰% کمبود گاز مصرفی خواهد داشت؛ در حدی که شاید شهرها یخ بزنند.

در واقع این تصویر وضعیتی است که تأمین گاز از روسیه در سطح فعلی حفظ بشود. در هرحال آنگلو ساکسونها قبلاً نورد استریم را منفجر کرده اند و سعی کردند خط لوله ترکی را نیز منفجر کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که لوله گازی که از اوکراین می گذرد تخریب نشود.
من دقیقاً متوجه منظور پوتین در اصرار او برای ادامه ارسال گاز به اروپا ( در شرایطی که اروپا کمر به تخریب روسیه از طریق جنگ بسته است) نمی شوم! شاید هدف پوتین جلوگیری از شماتت روسیه توسط دولتهای اروپایی بجای سرزنش کردن خودشان باشد. این رفتار پوتین شاید مانع از این شود که دولتهای اروپایی مردم خود را علیه روسیه بسیج کنند و کمکی به پیشگیری از بی ثباتی اروپا باشد.

به هر روی ارزیابی و قضاوت درباره نتیجه جنگ ( طبق سرما یا گرمای زمستان در اروپا) هنوز زود است. من امیدوارم ارسال گاز از روسیه به اروپا در زمستان ( دست کم یکی از مسیرها یا همگی) کاملاً متوقف بشود.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6525
  • 549 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.