تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

روابط سرد ایران و چین

  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
روابط سرد ایران و چین
ملائک، سفیر اسبق ایران در چین در گفت و گو با «انتخاب»: به نظر می‌رسد وارد یک دوران رابطه نسبتا سرد با چین خواهیم شد / جبران آنچه رئیسی از پکن خواسته برای آن‌ها ناممکن است

ملائک بیان کرد: «اینکه مواضع چینی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی در مورد ما چه خواهد بود را باید تحت کنترل داشته باشیم، از جمله در موضوع اتمی که شاید خیلی مطرح نباشد و ما داریم به پایان برجام می‌رسیم. ولی مواضعی که آقای شی جین پینگ در عربستان گرفته است، در مورد ۵، ۶ موضوع برای ما حیاتی است.»

سفیر اسبق ایران در چین درخصوص آینده روابط این دو کشور بیان می‌کند که مواضعی که آقای رییسی گرفتند، مواضع سختی است و جبران آنچه از آن‌ها خواسته شده برای چینی‌ها ناممکن و به سختی امکان‌پذیر است.

حسین ملائک در پیش‌بینی خود از آینده روابط ایران و چین باتوجه به تحولات اخیر، عنوان کرد: «به نظر می‌رسد ما یک دوران نسبتا سردی را باید طی کنیم. چراکه مواضعی که آقای رییسی گرفتند، مواضع سختی است و جبران آنچه از آن‌ها خواسته شده برای چینی‌ها ناممکن و به سختی امکان‌پذیر است؛ بنابراین ما یک دوران نامشخصی را در روابط خواهیم داشت که به طور مثال ممکن است چند ما یا یک سال به طول بیانجامد.»

وی همچنین درخصوص مواضع چین در سازمان‌های بین‌المللی در مورد ایران، بیان کرد: «اینکه مواضع چینی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی در مورد ما چه خواهد بود را باید تحت کنترل داشته باشیم، از جمله در موضوع اتمی که شاید خیلی مطرح نباشد و ما داریم به پایان برجام می‌رسیم. ولی مواضعی که آقای شی جین پینگ در عربستان گرفته است، در مورد ۵، ۶ موضوع برای ما حیاتی است.»

سفیر اسبق ایران در چین، این موضوعات حیاتی را اینگونه عنوان کرد: «یکی بحث یمن است که موضعی که چین گرفته کاملا علیه ایران محسوب می‌شود. البته نه اینکه به طور مشخص اسم ایران شود، ولی چون یک طرف عربستان است و یک طرف ادعا می‌شود که ایران از حوثی‌ها دارد دفاع می‌کند، بنابراین این موضع کاملا ضد ایرانی و به نفع عربستان محسوب می‌شود. در مورد تسلیح کردن گروه‌های غیرقانونی در منطقه هم مشخصا حرف‌شان علیه ایران است.»

ملائک ادامه داد: «در خصوص حمله به آبراه‌ها و خطوط بین‌المللی، از یک جانب کسانی ایران را متهم کردند و از سوی دیگر هم اسرائیلی‌ها در دریای سرخ به کشتی‌های ایرانی حمله کردند. یعنی ممکن است چینی‌ها بگویند که در این موضوع فقط ایران نیست بلکه دیگران هم هستند. همچنین در موضوع دادن پهپاد به گروه‌های غیرقانونی، بازهم ایران متهم است؛ بنابراین باید ببینیم در بیانیه‌های آینده که کشور‌ها یا سازمان‌های بین‌المللی صادر می‌کنند، اگر اسم ایران بیاید چینی‌ها چه رایی خواهند داد.»

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=7079
  • منبع : انتخاب
  • 496 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.