تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

روسیه از تعهدات خود در قبال ارمنستان عدول نمی‌کند

  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
روسیه از تعهدات خود در قبال ارمنستان عدول نمی‌کند
تلاش می شود تمام مسئولیت فاجعه در منطقه تنها به عهده روسیه گذاشته شود.

#اختصاصی

 

به قلم: ماریانا مکرتچیان

«این مرزبانان ایرانی نیستند، بلکه مرزبانان روسی هستند که در مرز دولتی ارمنستان ایستاده‌اند و روسیه نمی‌تواند این عامل را نادیده بگیرد». سرگئی کوپیرکین، سفیر روسیه در ارمنستان، این مطلب را در پاسخ به اتهاماتی مبنی بر اینکه بر خلاف ایران، فرانسه و کشورهای غربی، فدراسیون روسیه موضع روشنی در مورد مصون ماندن مرزهای دولتی جمهوری ارمنستان ابراز نکرده است، بیان کرد.

در همین راستا، وی افزود که برای روسیه جان هر یک از سربازانش مهم و ارزشمند است و از این رو علاقه مند است که روند صلح متوقف نشود. من معتقدم که این یکی از نشانه‌های عدم عدول روسیه از تعهدات متحدانه‌اش است. اما روسیه نمی‌تواند در بیانیه‌ها و اقدامات خود پوپولیست باشد. نمی‌تواند اظهارات آشکاری داشته باشد، زیرا عمیقاً و عملاً با مشکلات این کشور مرتبط است. این منطقه برای ما اهمیت حیاتی دارد، باید در اینجا ثبات و بدون تنش غیرضروری وجود داشته باشد و شرایط برای حل مشکلات موجود فراهم شود تا زمینه صلح و ثبات ایجاد شود.

در عین حال، کوپیرکین به این سوال که آیا روسیه در صورت حمله ناگهانی به ارمنستان به آن کمک خواهد کرد، پاسخی نداد. به گفته وی، پرسیدن چنین سوالی از یک دیپلمات اشتباه است، زیرا دلیلی وجود ندارد که ادعا کنیم فدراسیون روسیه از روابط اتحاد خود با ارمنستان دور می‌شود. سفیر گفت: من نمی‌توانم در مورد رویدادهای فرضی بحث کنم، بگذارید کارشناسان این کار را انجام دهند.

این دیپلمات ابراز عقیده کرد که امروز به نفع همه بازیگران علاقه مند است که برای برقراری صلح مورد انتظار در منطقه تلاش کنند. به گفته وی، علیرغم اینکه طرف ارمنی علاقه‌ای به برگزاری مذاکرات بر سر پلت فرم روسیه نشان نمی‌دهد، روسیه همچنان به تلاش‌های خود برای تضمین صلح در منطقه ادامه می‌دهد، زیرا این موضوع برای روسیه بسیار مهم است.

این دیپلمات همچنین اعتراف کرد که تلاش می شود تمام مسئولیت فاجعه در منطقه تنها به عهده روسیه گذاشته شود. وی با بیان اینکه روسیه حق دارد به اتهامات ناعادلانه پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: روسیه از مسئولیت خود در قبال روندهای منطقه چشم پوشی نمی‌کند و هر کاری در حد توان خود برای جلوگیری از تنش انجام می‌دهد.

سفیر همچنین مقصر دانستن تنها ارمنستان را نادرست دانست. کوپیرکین تاکید کرد که موضع روسیه هرگز به این شکل تدوین نشده است. با این حال، وی ادامه داد، زمانی که اتهامات، اظهارات و انتقادات جنجالی شنیده می شود، مسکو حق دارد در سطح رسمی واکنش نشان دهد.

در پاسخ به این سوال که آیا احساسات ضد روسی در ارمنستان می‌بیند، سفیر خاطرنشان کرد که این سوال یک “ضربه غیرقانونی” است. او یادآور شد که بیش از ۵ سال است که با خانواده اش اینجا بوده و با افراد زیادی ارتباط گرمی دارد. وی با بیان اینکه طبیعتاً من در اینجا احساسات ضد روسی نمی‌بینم و هیچ کس ارمنستان را به ایجاد احساسات ضد روسی متهم نکرده است، افزود: طبیعتاً نیروهای زیادی هستند که تلاش می‌کنند چنین شایعاتی را مطرح کنند و زمینه انواع تحریکات را ایجاد کنند.

لینک منبع اصلی

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9795
  • نویسنده : ماریانا مکرتچیان
  • منبع : موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس)
  • 295 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.