تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

سهم آسیا در صادرات روسیه از ۷۰ درصد گذشت

  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
سهم آسیا در صادرات روسیه از ۷۰ درصد گذشت
صادرات روسیه به کشورهای آسیایی پس از تغییر جهت عرضه به سایر بازارها در پایان سال 2023 افزایش یافت

#اختصاصی

به قلم: وادیم وسلوگوزف؛ روزنامه کمرسانت روسیه

سرویس گمرک فدرال روسیه (FCS) گزارش داد صادرات این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۸٫۳ درصد از ۵۹۲٫۵ میلیارد دلار به ۴۲۵٫۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کاهش قابل توجه به دلیل سقوط در عرضه به کشورهای اروپایی رخ داد. اگر در سال ۲۰۲۲، صادرات روسیه به اروپا ۲۶۵٫۶ میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۲۳ به ۸۴٫۹ میلیارد دلار (منهای ۶۸ درصد) کاهش یافت. دلیل آن گسترش تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه است. به یاد بیاوریم که از ۵ دسامبر ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه و از ۵ فوریه ۲۰۲۳ بر فرآورده های نفتی را تحریم کرد.

صادرات روسیه به کشورهای آسیایی پس از تغییر جهت عرضه به سایر بازارها در پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یافت، اما با کاهش در جهت اروپا قابل مقایسه نیست – ۵٫۶٪، از ۲۹۰٫۴ میلیارد دلار به ۳۰۶٫۶ میلیارد دلار. با این حال، چنین افزایش اندکی با کاهش قیمت نفت روسیه توضیح داده می‌شود – طبق داده‌های گمرک چین، عرضه فیزیکی نفت به چین در سال ۲۰۲۳، با رشد ۲۴ درصدی به ۱۰۷ میلیون تن افزایش یافت، اما پکن فقط ۳٫۵ درصد بیشتر از یک سال قبل (۶۰٫۷ میلیارد دلار) برای آنها پرداخت کرد.

توجه داشته باشیم که اگر در سال ۲۰۲۲ حجم صادرات روسیه به اروپا و آسیا قابل مقایسه بود، اکنون وضعیت بسیار تغییر کرده است. سهم کشورهای آسیایی در کل حجم صادرات روسیه در پایان سال ۲۰۲۳، ۷۲٪ بود و سهم اروپا تنها ۲۰ درصد. ۸ درصد باقی مانده از صادرات روسیه به کشورهای آفریقا (۲۱٫۲ میلیارد دلار، افزایش ۴۳ درصدی) و قاره آمریکا (۱۲٫۲ میلیارد دلار، کاهش ۴۰ درصدی) می‌رود.

در مورد واردات، طبق گزارش سرویس گمرک فدرال، در سال ۲۰۲۳ با ۱۱٫۷ درصد رشد به ۲۸۵٫۱ میلیارد دلار رسید. این به دلیل افزایش ۲۹٫۲ درصدی حجم واردات کالا از آسیا به ۱۸۷٫۵ میلیارد دلار بود (بر اساس داده‌های گمرک چین، عمده این مقدار از واردات از چین است – ۱۱۱ میلیارد دلار). عرضه از اروپا با ۱۲٫۳ درصد کاهش به ۷۸٫۵ میلیارد دلار، از آمریکا – ۱۱ درصد به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت. واردات از کشورهای آفریقایی با ۸٫۶ درصد افزایش به ۳٫۴ میلیارد دلار رسید.

بدون افشای آمار کالاها، خدمات گمرک فدرال آنها را بر اساس گروه های محصول ارائه می‌کند. همانطور که انتظار می‌رفت، کالای اصلی صادراتی (۶۱ درصد از کل حجم) «محصولات معدنی» (شامل نفت) است. حجم عرضه در این دسته با ۳۳٫۶ درصد کاهش در سال ۲۰۲۳ به ۲۶۰٫۱ میلیارد دلار رسید. همچنین صادرات برای سایر گروه‌ها به استثنای محصولات غذایی و کشاورزی که رشد ۴٫۳ درصدی داشت، به ۴۳٫۱ میلیارد دلار کاهش یافت. واردات با این حال، در درجه اول این دسته اصلی آن (۵۱٪ از حجم کل) محصولات مهندسی مکانیک بود که واردات آن با ۲۴٫۱٪ افزایش به ۱۴۵٫۸ میلیارد دلار رسید.

 

لینک منبع اصلی

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10012
  • نویسنده : وادیم وسلوگوزف؛ روزنامه کمرسانت روسیه
  • منبع : https://www.kommersant.ru/doc/6508829
  • 205 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.