تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024

محبوبیت روزافزون طب سنتی چین در سراسر جهان

  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۵
محبوبیت روزافزون طب سنتی چین در سراسر جهان
کمک‌های پزشکی چین به کشورهای خارجی بیش از 60 سال قبل شروع شد و طب سنتی نقشی مهم در این تلاش‌ها ایفاء کرده است.

طب سنتی چین بیش از دو هزار سال قبل شروع به گسترش و کسب محبوبیت در امتداد مسیر «جاده ابریشم» باستانی کرد و به جنبه‌ای مهم از تبادلات بازرگانی و تجاری میان چین و دیگر کشورها تبدیل شد.

امروزه طب سنتی چین به ۱۹۶ کشور و منطقه جهان کشیده شده، نفوذ بسیار بیشتری در سراسر جهان پیدا کرده و کمک‌های ارزشمندی به پیوندهای مردم با مردم و حفظ سلامت و آسایش بشریت نموده است.

«آنتون مِلاک» یکی از ساکنان شهر «پائولا» در کشور جزیره‌ای مالت که در «مرکز منطقه‌ای مدیترانه‌ای طب سنتی چین» حضور یافته، می‌گوید: من عمیقا تحت تاثیر کارایی چشمگیر طب سنتی چین و تخصص پزشکان چینی قرار گرفته‌ام.

او سال گذشته قادر نبود بازوی خود را به دلیل آسیب شانه راست بالا بیاورد و در مرکز فوق به دنبال درمان فوری بود. پس از ۶ ماه طب سوزنی و ماساژ درمانی، وضعیتش به شکل قابل توجهی بهبود یافت.

کمک‌های پزشکی چین به کشورهای خارجی بیش از ۶۰ سال قبل شروع شد و طب سنتی نقشی مهم در این تلاش‌ها ایفاء کرده است.

چین طی سال‌های اخیر همکاری آموزشی در حوزه طب سنتی را با کشورهای مختلف تعمیق بخشیده است.

سوزن درمانی از راه اندازی رسمی آن در «دانشگاه ژوهانسبورگ» در سال ۲۰۲۰ به یکی از محبوب‌ترین و رقابتی‌ترین برنامه‌ها تبدیل شده است. این برنامه هر سال حدود ۵۰ دانشجو را پذیرش می‌کند و تعداد متقاضیان از ۱۲۸۵ در سال ۲۰۲۰ به ۷۱۰۲ نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته‌اند.

بر اساس آمار، صادرات محصولات طب سنتی چین طی نیمه نخست سال ۲۰۲۳ از ۲٫۹۱ میلیارد دلار فراتر رفت و در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ یک رشد ۳٫۶۳ درصدی را به ثبت رساند. چین طی سال‌های اخیر ۳۱ پایگاه صادرات خدمات طب سنتی راه اندازی کرده به گونه‌ای که به سکوهای خدمات بین‌المللی جامعی تبدیل شده‌اند که به مردم کشورهای مختلف نفع می‌رسانند.

داروهای مبتنی بر داروی سنتی درمان مالاریا با الهام از آثار علمی مربوط به طب سنتی چین و تحقیقات علمی چین، کمک‌های شایانی به پیشگیری و درمان بیماری مالاریا در بسیاری از کشورهای آفریقایی کرده است.

چین طی‌ سال‌های اخیر همکاری بین‌المللی در حوزه طب سنتی را با کشورهای شریک «کمربند وجاده» تقویت کرده و پیشرفتی قابل توجه در ساخت یک «جاده ابریشم» سلامت ایجاد نموده است.

چین ۳۰ مرکز طب سنتی فرامرزی در کشورهایی مثل روسیه، تایلند و مجارستان افتتاح کرده و ثبت و ورود به بازار بیش از ۱۰۰ داروی با حق ثبت اختراع چین را در کشورهای شریک کمربند و جاده، تسهیل نموده است.

علاوه بر این چین توافق‌های همکاری طب سنتی را با ۱۴ کشور شریک به امضاء رسانده و برای توسعه طب سنتی در چارچوب‌های حقوقی و مقرراتی هشت کشور شریک از حمایت برخوردار شده است.

سازمان بهداشت جهانی طب سنتی را که از طب سنتی چین سرچشمه می‌گیرد در «طبقه بندی بین‌المللی بیماری‌ها» گنجانده است، امری که نشان دهنده افزایش شناخت ارزش طب سنتی چین محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10287
  • منبع : رادیو بین‌المللی چین
  • 1310 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.