تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

مذاکرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا با امارات متحده عربی در مورد کریدور شمال- جنوب

  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
مذاکرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا با امارات متحده عربی در مورد کریدور شمال- جنوب
نمایندگان EAEU و امارات در مورد گسترش همکاری در چارچوب کریدور "شمال-جنوب" گفتگو کردند.

#اختصاصی

 

آرزیبک کوژوشف وزیر انرژی و زیرساخت کمیسیون اقتصادی اوراسیا در ۱۰ اوت با محمد احمد الجابر سفیر فوق العاده و تام الاختیار امارات متحده عربی در فدراسیون روسیه دیدار کرد. گزارش شده است که طرفین در مورد همکاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امارات متحده عربی در زمینه توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب و انرژی های جایگزین گفتگو کردند.

وزیر اکمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد که در چارچوب شکل‌گیری مسیرهای لجستیکی جدید، کشورهای اوراسیا در حال گفت‌وگوی فعال با کشورهای طرف قرارداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب و همه کشورهای ذینفع برای توسعه این مسیر  و زیرساخت های کریدور و افزایش حجم ترافیک در طول آن از جمله به سمت امارات متحده عربی هستند.

وی افزود: در حال بررسی امکان افزایش حمل و نقل کالا از کشورهای اوراسیا از طریق راه آهن از طریق ترکمنستان و ایران و سپس از طریق دریا به امارات (و بالعکس) و به ویژه امکان افزایش حمل و نقل محموله های غذایی پنج کشور به امارات در چارچوب پروژه مشترک کشورهای اوراسیا “آگرواکسپرس اوراسیا” هستیم.

همچنین، با در نظر گرفتن دستاوردهای امارات متحده عربی در زمینه توسعه دیجیتال، تبادل تجربه در مورد مسائل دیجیتالی کردن حمل و نقل، به ویژه در مناطق بندری، مورد توجه کمیسیون است.

امارات متحده عربی و کشورهای عضو اتحادیه توجه زیادی به توسعه منابع انرژی پاک دارند که خطرات آب و هوایی را به حداقل می رساند. آرزیبک کوژوشف گفت: همه پیش نیازها برای همکاری در این زمینه وجود دارد، از جمله توسعه برنامه هایی برای معرفی منابع انرژی تجدیدپذیر، انرژی سبز و هیدروژنی.

محمد احمد الجابر از آمادگی امارات متحده عربی برای گفتگو با اتحادیه اوراسیا در زمینه های حمل و نقل و انرژی و علاقه به انعقاد سریع توافقنامه مشارکت اقتصادی بین امارات متحده عربی و اتحادیه اوراسیا خبر داد.

دو طرف همچنین بر اهمیت ایجاد همکاری در زمینه توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی “شمال-جنوب” و آماده سازی توافق نامه مشارکت اقتصادی بین اتحادیه اوراسیا و کشورهای عضو آن با امارات متحده عربی تاکید کردند. در این راستا، احتمالات توسعه گفت و گو بین کمیسیون و مقامات مجاز امارات متحده عربی در زمینه حمل و نقل و انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به عنوان بخشی از اجرای تصمیم شماره ۱۵ SEEC در ۹ دسامبر ۲۰۲۲، EAEU در حال مذاکره برای توافقنامه مشارکت اقتصادی با امارات متحده عربی است. دور اول مذاکرات از ۶ تا ۸ مارس ۲۰۲۳ در دبی و دور دوم – از ۲۰ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ در مسکو انجام شد.

به یاد بیاورید که اخیراً مسیر راه آهن شرقی کریدور “شمال-جنوب” – “روسیه-قزاقستان-ترکمنستان-ایران” به طور فعال در حال توسعه است که این نیز نتیجه سیاست تعرفه ای “راه آهن روسیه” است.

 

 

لینک منبع اصلی

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8868
  • منبع : http://casp-geo.ru/predstaviteli-eaes-i-oae-obsudili-rasshirenie-sotrudnichestva-po-mtk-sever-yug/
  • 371 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.