تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024

موضع روسیه در قبال بحران فلسطین  

  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
موضع روسیه در قبال بحران فلسطین  
رهبری آمریکا در خاورمیانه محکوم به نابودی است

#اختصاصی

 

به قلم: نیکیتا ویاچانین

سناتور الکسی پوشکوف گفت که درگیری در نوار غزه حادترین بحران در سلطه جهانی ایالات متحده را آشکار کرده است.

جنگ بین اسرائیل و حماس که تاکنون منجر به تلفات هزاران غیرنظامی شده است، نشان دهنده بی میلی واشنگتن در حمایت از طرح های آتش بس است. در همین حال، آنچه امروز در نوار غزه رخ می دهد، جایی که بیش از دو میلیون نفر در یک معرکه آتش گیر افتاده اند، باعث نگرانی در سراسر جهان شده است. روسیه در حال انجام مذاکرات فعالی برای خارج کردن همه گروگان ها و پناهندگان از منطقه درگیری، از جمله حدود سه هزار نفر از افراد مرتبط با کشورمان است. سیاستمداران و کارشناسان در این مورد در ۲۶ اکتبر در مسکو در نشست انجمن امپراتوری ارتدوکس فلسطین (IPOS) که به ابتکار رئیس کمیسیون سیاست اطلاعات و تعامل شورای فدراسیون با رسانه ها الکسی پوشکوف آغاز شد، صحبت کردند.

فلسطینی ها مسئول حماس نیستند

تشدید مناقشه فلسطین و اسرائیل که در ۷ اکتبر با حمله تروریستی شبه نظامیان حماس به خاک یهودیان آغاز شد و با حملات موشکی اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه ادامه یافت، اکنون “طلیعه” جنگ جهانی سوم نامیده می شود. در همین حال، امروز روسیه است که نقش رهبری را در تهیه پیشنهادات برای آتش بس در نوار غزه بر عهده گرفته است. سرگئی استپاشین با افتتاح نشست تخصصی در IOPS توجه ویژه ای را به این واقعیت جلب کرد که روز قبل در دیدار با رهبران بزرگترین انجمن های مذهبی روسیه، ولادیمیر پوتین سرزمینی را که در آن جنگ در حال وقوع است چیزی کمتر از سآنرزمینهای مقدس نیستند. این مشخصه نگرش مردم روسیه نسبت به این سرزمین و غیرقابل قبول بودن آنچه اکنون در آن اتفاق می افتد است.

سرگئی استپاشین موضع بخشی از جمعیت اسرائیل را “به بیان ملایم، دروغ” خواند و بر اساس آن روسیه تروریسم را محکوم نکرد و تقریباً از حماس حمایت کرد. البته آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد یک حمله تروریستی بود. اگر هر مشکلی با قتل، خشونت، دزدی و تمسخر مردم حل شود، هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. به ویژه در روسیه که بیش از هر کشور دیگری از تروریسم رنج برده است.

در عین حال، این سیاستمدار که زمانی ریاست دولت روسیه و نیروهای امنیتی فدرال را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد که حدود ۲۰ میلیون مسلمان در کشور ما زندگی می کنند و روسیه روابط بسیار خوبی با دولت فلسطین و رئیس جمهور محمود عباس دارد. استپاشین تاکید کرد که مقامات رسمی فلسطین هیچ ارتباطی با اقدامات حماس ندارند. صدها هزار زن و کودک فلسطینی مقصر چه هستند؟ یک مفهوم وجود دارد – استفاده کافی از زور. اما در این مورد، ما از چه نوع کفایتی صحبت می کنیم؟ بنابراین، در شرایط کنونی در منطقه درگیری، اولاً مبارزه با تروریسم و ثانیاً محافظت از غیرنظامیان ضروری است.روسیه مذاکرات بسته ای را برای آزادی گروگان ها انجام می دهد

یکی از مبرم ترین مسائلی که امروز کل جامعه بین المللی با آن مواجه است، چگونگی پایان دادن به جنگ در خاورمیانه است. معاون وزیر امور خارجه روسیه، میخائیل بوگدانوف، موضع رسمی کشورمان را که توسط رئیس دولت ارائه شده است، یادآور شد – این بر اساس تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد است که ایجاد دو کشور مستقل – اسرائیل و فلسطین را فراهم می کند. این موضع سنتی اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه از سال ۱۹۴۸ است. و وظیفه تاکتیکی امروز متوقف کردن خونریزی و خشونت است.

بوگدانوف تاکید کرد که مانع اصلی اجرای چنین چیزهای به ظاهر ابتدایی و معقولی مانند آتش بس، موضع اسرائیل و آمریکاست. و این برای چندین دهه ادامه داشته است – به همین دلیل تمام تصمیمات سازمان ملل برای حل مناقشه اعراب و اسرائیل روی کاغذ باقی مانده است. همه افراد منطقی می گویند که ما باید همین الان کشتار غیرنظامیان را متوقف کنیم و گروگان ها را در نوار غزه نجات دهیم. آمریکایی ها مخالف آن هستند. این به اسرائیل کارت سفید می دهد – می تواند همه کارها را انجام دهد، فقط دست از جنگ نکشد. و این مشکل اصلی است – اسرائیل، البته، حق دفاع از خود را دارد، اما نباید با نابودی صدها هزار غیرنظامی همراه باشد.

وی به ویژه تاکید کرد که روسیه امروز آماده است تا هر کاری برای خروج همه پناهجویان و گروگان ها از نوار غزه انجام دهد. همانطور که در جلسه در IOPS مشخص شد، وزارت خارجه روسیه در حال انجام مذاکرات در مورد این موضوع است، اما بوگدانوف هنوز دقیقاً فاش نکرد که با چه کسی مذاکره صورت گرفته.

آمریکا در حال سقوط در گرداب انزوا است

امروزه تقریباً سه هزار نفر در منطقه درگیری وجود دارند که به طور غیرمستقیم یا مستقیم با روسیه در ارتباط هستند – اینها روس ها، اوکراینی ها، بلاروسی ها، قزاق ها هستند که در زمان شوروی به سرزمین هایی نقل مکان کردند که امروز جنگ در آن جریان دارد. این داده ها توسط یوگنی  پریماکف رئیسRossotrudnichestvo     ارائه شده است. وی در عین حال پیشنهاد کرد که به وضعیت واقع بینانه نگاه شود – به دلیل موضع آمریکا، نباید به آتش بس سریع امیدوار بود.

در همین حال، حتی در چنین شرایط سختی، روسیه با ابتکارات خود در شورای امنیت سازمان ملل، حتی اگر توسط غرب مسدود شود، به نتایج مهمی دست می یابد – این همبستگی جهان عرب و درک آن از موضع مسکو است. “جنوب جهانی به خوبی درک می کند که امروز چه کسی پشت عدالت جهانی است. پریماکوف گفت و ایالات متحده در حال سقوط در ورطه انزوا است و به حمایت از عملیات نظامی اسرائیل ادامه می دهد.

در واقع، کشورهای بیشتری در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پیوستن به استراتژی غرب امتناع می ورزند. غرب حتی اگر قدرت مالی، نفوذ نظامی و سیاسی خود را حفظ کند، امروز دشوار است که ادعای خود را به سایر کشورها بقبولاند. علاوه بر این، درگیری کنونی خاورمیانه حادترین بحران در سلطه جهانی آمریکا را آشکار کرده است. این نظر رئیس کمیسیون شورای فدراسیون در سیاست اطلاعات و تعامل با رسانه ها، الکسی پوشکوف است. به گفته وی، یک سری بحران های قدرتمند در خاورمیانه حکم اعدام برای رهبری آمریکاست. این نماینده مجلس گفت: ما ناتوانی ایالات متحده را در حل مناقشات می بینیم، اما آنها در ایجاد آنها خوب هستند.

به گفته پوشکوف، از بحران رهبری آمریکا، چیزی بیرون می آید که می توان آن را تشییع جنازه دکترین یک جهان مبتنی بر قوانین نامید – ما در مورد شکست تلاش ایالات متحده برای ایجاد قوانین بین المللی موازی صحبت می کنیم. «وضعیت خاورمیانه بار دیگر به شاهدی مبدل شده است که جهان در حال بازسازی است. الکسی پوشکوف می گوید امروز وظیفه اصلی کل جامعه بین المللی اجتناب از جنگ جهانی است.

 

لینک منبع اصلیl

 

 

*لازم به ذکر است که انتشار این مطلب صرفا با هدف آشنایی خوانندگان ایرانی با نوع رویکرد و نگاه سیاستمداران و تحلیلگران روسی نسبت به موضوع جنگ در سرزمینهای اشغالی فلسطین صورت گرفته و به منزله تایید این دیدگاهها نیست.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=9366
  • نویسنده : نیکیتا ویاچانین
  • منبع : https://www.pnp.ru/politics/amerikanskomu-liderstvu-na-blizhnem-vostoke-vynesen-prigovor.htm
  • 579 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.