تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴

  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴
در فدراسیون روسیه برای اینکه فردی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، باید شهروند روسیه و حداقل 35 سال سن داشته باشد.

#اختصاصی

به قلم: مهدی نوری چورتی؛ دانشجوی دکتری مطالعات روسیه و پژوهشگر ایراس

از زمان پذیرش قانون اساسی ۱۹۹۳، رئیس جمهور روسیه به تنهایی بیشتر اعضای دولت را منصوب و از سال ۲۰۰۵ وی استانداران مناطق روسیه را نیز منصوب‌ می‌کند. قانون اساسی ۱۹۹۳ یک قوه مجریه بسیار قوی در روسیه ایجاد کرد؛ ضمن اینکه از همان نخستین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور سعی‌ می‌کرد جایگاهی فراتر از احزاب داشته باشد و از آنها اجتناب کند.

در فدراسیون روسیه برای اینکه فردی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، باید شهروند روسیه و حداقل ۳۵ سال سن داشته باشد. وی همچنین باید حداقل ۲۵ سال در این کشور اقامت داشته و تابعیت خارجی یا مدرک دیگری که حق اقامت دائم در کشور دیگری را تایید‌ می‌کند نداشته باشد. وی نباید توسط دادگاه بی صلاحیت اعلام شود یا حکم دادگاه او را در زندان نگه دارد.

همچنین  برخی ممنوعیت‌های دیگر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. از جمله  کسانی که توسط دادگاه از حق تصدی مناصب دولتی محروم شده‌ان یا. کاندیداهایی که سخنرانی‌ها یا تبلیغاتشان در شش سال گذشته به عنوان افراط گرا شناخته شده است. همچنین برای شرکت در انتخابات، نامزد ریاست جمهوری روسیه نباید حساب و سپرده در بانک‌های خارجی خارج از کشور داشته باشد یا باید آنها را به بانک‌های روسیه منتقل کند.

برای نامزدهای معرفی شده مستقل، جمع آوری ۳۰۰ هزار امضا در حمایت از آنها ضروری است، در حالی که تعداد امضاها در هر منطقه نباید بیش از ۷۵۰۰ امضا باشد. نامزدهای احزاب سیاسی که عضو دومای دولتی نیستند به ۱۰۰ هزار امضا نیاز دارند که بیش از ۲۵۰۰ امضا برای هر منطقه نیاز است. حزب کمونیست فدراسیون روسیه، حزب لیبرال دموکرات و مردم جدید قبلاً در دومای ایالتی نمایندگی دارند، بنابراین نامزدهای آنها نیازی به جمع آوری امضا ندارند.

معرفی نامزدها برای انتخابات ۲۰۲۴

تعداد نامزدهای ریاست جمهوری روسیه در روزهای اخیر به طور کامل مشخص  شده است. طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، ۳۳ درخواست برای ثبت نام در انتخابات وجود داشته است که تنها ۱۱مورد تأیید و ثبت نام شده است. چهار نامزد به طور کامل از ثبت نام خودداری کردند. کاندیداهای باقی مانده نتوانستند مدارک لازم را ارائه دهند  و برخی هم مدارک را خیلی دیر ارسال کردند.

در مجموع، در ۸ فوریه، کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را تأیید کرد:
۱٫ ولادیسلاو آندریویچ داوانکوف نماینده حزب مردم جدید؛
۲٫ ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین، نامزد مستقل؛
۳٫ لئونید ادواردوویچ اسلوتسکی نماینده حزب لیبرال دموکرات روسیه؛
۴٫ نیکولای میخایلوویچ خاریتونوف نماینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه.

فهرست نامزدهای ریاست جمهوری روسیه از احزاب سیاسی
لئونید اسلوتسکی

لئونید اسلوتسکی از سال ۲۰۲۲ و پس از مرگ ولادیمیر ژیرینوفسکی بنیانگذار حزب، رئیس لیبرال دموکرات روسیه  شده است. علاوه بر این، اسلوتسکی سمت رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی را نیز بر عهده دارد.

اسلوتسکی دارای تحصیلات مناسبی است. او از موسسه اقتصاد و آمار مسکو فارغ التحصیل شد، دکترای علوم اقتصادی دارد و همچنین ریاست بخش روابط بین‌الملل در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه دولتی مسکو به نام لامونوسوف را در روزمه دارد. همچنین لئونید اسلوتسکی از سال ۲۰۰۰ به عنوان معاون هیئت نمایندگی مجمع فدرال فدراسیون روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) به نمایندگی از منافع روسیه پرداخته است. در ۱۹ دسامبر در کنگره حزب لیبرال دموکرات به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شد. تصمیم برای معرفی رئیس حزب توسط نمایندگان با رای مخفی گرفته شد. در برگه رای یک نامزد وجود داشت. در مجموع ۱۰۸ رای داده شد، اما دو رای باطل شد.

اسلوتسکی برنامه‌هایی را برای مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری به اشتراک گذاشت: «تز اصلی برنامه ما این است که شرایط زندگی منصفانه و تضمین‌های برابر باید در همه مناطق ارائه شود. به نظر وی، دوره بعدی ریاست جمهوری باید با شعار “زمان مناطق روسیه” برگزار شود.

اسلوتسکی به‌عنوان رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی فعالیت می‌کند و از سیاست خارجی که توسط دولت روسیه دنبال می‌شود حمایت می‌کند. او قصد دارد از بیش از ۳۰ منطقه روسیه بازدید کند و به حرف‌های وسیع ترین طیف ممکن از مردم گوش دهد تا مشکلاتی را که برای شهروندان قابل توجه است برجسته کند و برنامه خود را با نیازهای واقعی مطابقت دهد.

نیکولای خاریتونوف

حزب کمونیست فدراسیون روسیه (CPRF) نیکولای خاریتونوف را به عنوان نامزد ریاست جمهوری روسیه معرفی کرد. وی پیش از این نیز تجربه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ را داشت. در آن دوره،  پس از ولادیمیر پوتین مقام دوم را به خود اختصاص داد.

در سال ۱۹۹۳، نیکولای خاریتونوف یکی از بنیانگذاران حزب ارضی روسیه (APR) و معاون رئیس حزب، میخائیل لاپشین بود. در سال ۲۰۰۷، خاریتونوف به حزب کمونیست فدراسیون روسیه پیوست و APR  را ترک کرد. او امروز رئیس کمیته پارلمانی توسعه خاور دور و قطب شمال و معاون دومای دولتی است. در همان زمان، رهبر جنبش برای سوسیالیسم جدید (DZNS) متحد با حزب کمونیست فدراسیون روسیه، نیکلای پلاتوشکین، اظهار داشت که کاندیداتوری خاریتونوف بدون موافقت DZNS صورت گرفته است و بنابراین از طرف آن حمایت نخواهد شد. نارضایتی از نامزدی خاریتونوف توسط سرگئی اودالتسف، رئیس جبهه چپ و طرفداران نامزد حزب کمونیست در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، و همچنین پاول گرودینین نیز ابراز شد.

نکات اصلی برنامه انتخاباتی خاریتونوف ملی کردن پایگاه منابع طبیعی معدنی و افزایش حداقل دستمزد به ۳۵ هزار روبل است.

کمپین انتخاباتی نامزد حزب کمونیست فدراسیون روسیه، خاریتونوف، عمدتاً بر اساس موضوع نیاز به پیروزی سریع در ناحیه نظامی شمالی ساخته خواهد شد. دستور کار اجتماعی نیز در اولویت او خواهد بود، از جمله تز در مورد لزوم لغو اصلاحات “غارتگرانه” بازنشستگی، که بارها توسط نمایندگان احزاب بیان شده است. خاریتونوف در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود به حمایت سازمانی رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه گنادی زیوگانوف که ریاست ستاد را بر عهده خواهد داشت، تکیه خواهد کرد.

در ۱۹ ژانویه، نیکولای خاریتونوف برنامه انتخاباتی خود را به طور رسمی ارائه کرد. از جمله نکات آن عبارتند از: تغییر در سیاست اجتماعی-اقتصادی، توسعه صنعتی و کشاورزی، ملی شدن پایه منابع معدنی، که برای “صنعتی شدن جدید” ضروری است، ارائه مقیاس مالیاتی توسعه یافته، افزایش حقوق بازنشستگی و بورسیه تحصیلی.

ولادیسلاو داوانکوف

ولادیسلاو داوانکوف از سوی حزب مردم جدید برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد. ولادیسلاو داوانکوف سمت نایب رئیس دومای دولتی را دارد و فعالیت‌های کمیته‌های مربوط به حفاظت از سلامت و فرهنگ را مدیریت‌ می‌کند.

حرفه سیاسی ولادیسلاو داوانکوف از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و سیاستمدار با تجربه‌ای به حساب نمی‌آید. قبل از آن، او معاون شرکت روسی فابرلیک بود. ریاست مسابقه “اولین تجارت من” برای دانش آموزان و دانشجویان را بر عهده داشت و همچنین به عنوان مدیر کل صندوق حمایت از برنامه آموزشی “کاپیتان روسیه” خدمت کرد.

دوره تصدی ولادیسلاو داوانکوف در دومای دولتی در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، زمانی که وی به عنوان معاون به کمیته بودجه و مالیات و همچنین کمیسیون بررسی هزینه‌های بودجه فدرال کشور پیوست. در اکتبر ۲۰۲۱، وی به عنوان معاون رئیس دومای دولتی، ویاچسلاو ولودین منصوب شد.

داوانکوف در انتخابات شهرداری مسکو در سال ۲۰۲۳ نیز از حزب مردم جدید شرکت کرد. بر اساس نتایج رای گیری، وی مقام چهارم را به خود اختصاص داد.

پس از نامزدی، او گفت که کلید برنامه‌اش گسترش آزادی‌های مدنی و فرصت‌های تجاری با حذف محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های غیر ضروری خواهد بود. نامزد قرار است این ایده را طی جلساتی به رای دهندگان منتقل کند. داوانکوف قصد دارد در سخنرانی‌های خود به جای انتقاد از رقبای خود، بر ارائه موضع خود تمرکز کند.

داوانکوف در برنامه انتخاباتی خود به آرزوی شکوفایی روسیه و ایجاد کشوری اشاره‌ می‌کند که نمونه‌ای برای دیگران باشد. وی همچنین در مورد نیاز به یک کشور مستقل، ثروتمند و آزاد صحبت کرد.

ولادیمیر پوتین

رئیس فعلی دولت، ولادیمیر پوتین، به عنوان نامزد ریاست جمهوری روسیه ۲۰۲۴ ثبت نام کرده است. در اوایل دسامبر، ولادیمیر پوتین قصد خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد. او اسنادی را به عنوان کاندیداتوری خود ارائه کرد. نامزدی او مورد حمایت حزب روسیه متحد نیز قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین در ۷ اکتبر ۱۹۵۲ در لنینگراد به دنیا آمد. او از دانشکده حقوق دانشگاه دولتی لنینگراد فارغ التحصیل شد. ولادیمیر پوتین کار خود را در KGB آغاز کرد و تا اوایل دهه ۱۹۹۰ در این ساختار حضور داشت.

در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹، رئیس جمهور بوریس یلتسین، در سخنرانی سال نو میلادی در جمع روس‌ها، استعفای خود را اعلام کرد و ولادیمیر پوتین را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. ولادیمیر پوتین چهار بار در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ پیروز شده است. در سال ۲۰۲۰، اصلاحاتی در قانون اساسی تصویب شد تا به رهبر فعلی اجازه دهد تا دوباره برای ریاست جمهوری نامزد شود.

برنامه انتخاباتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه هنوز در مرحله آماده سازی است. به گفته ولادیمیر ماشکوف، رئیس مشترک ستاد انتخاباتی ولادیمیر پوتین، برنامه انتخاباتی ولادیمیر ولادیمیرویچ در حال تکمیل است و با  پیشنهادات شهروندان این کشور پردازش و سیستماتیک‌ می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10078
  • نویسنده : مهدی نوری چورتی؛ دانشجوی دکتری مطالعات روسیه و پژوهشگر ایراس
  • منبع : موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)
  • 388 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.