تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

نشست چین و کشورهای آسیای مرکزی: لفاظی های فراوان، محتوای اندک

  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
نشست چین و کشورهای آسیای مرکزی: لفاظی های فراوان، محتوای اندک
تبلیغات پیش از اجلاس سران پیش بینی می کرد که این گردهمایی روابط چین و آسیای مرکزی را به سطح بالاتری می برد، اما خود مذاکرات هیچ جهشی یا حتی گامی رو به جلو ایجاد نکرد.

#اختصاصی

 

یک عکس رسمی از نشست چین و آسیای مرکزی تقریباً کل داستان را نشان می دهد. شی جین پینگ، رهبر چین، در حالی که پشت یک میز دایره‌ای عظیم در یک سالن در شهر تاریخی شیان نشسته است، توسط رهبران پنج کشور آسیای مرکزی احاطه شده است. اگرچه آنها با هم هستند، اما خیلی به هم نزدیک نیستند.

در جلسه ۱۸ و ۱۹ مه چیز کمی به دست آمد. نتیجه اصلی، تکرار لفاظی های امیدوارکننده در مورد تقویت روابط اقتصادی بود. شی در جریان کنفرانس خبری پس از اجلاس سران گفت: «این اجلاس انگیزه جدیدی به توسعه و احیای شش کشور اضافه کرد و انرژی مثبت قوی به صلح و ثبات منطقه تزریق کرد.» بر اساس گزارشی که خبرگزاری رسمی شین هوا منتشر کرد، حتی قبل از شروع مذاکرات، شی مطمئن بود که این مذاکرات با “موفقیت کامل” همراه خواهد بود.

تبلیغات پیش از اجلاس سران پیش بینی می کرد که این گردهمایی روابط چین و آسیای مرکزی را به سطح بالاتری می برد، اما خود مذاکرات هیچ جهشی یا حتی گامی رو به جلو ایجاد نکرد. سخنرانی اصلی شی، با عنوان چشمگیر «کار با هم برای جامعه چین-آسیای مرکزی با آینده ای مشترک با کمک متقابل، توسعه مشترک، امنیت جهانی و دوستی همیشگی»، تنها حاوی ارجاعات مبهم به زمینه های جدید همکاری بود.

پس از این دیدار، شی از چین و کشورهای آسیای مرکزی صحبت کرد که «پارادایمی جدید» از «همکاری برد-برد» را تقویت می کنند. با این حال، اینکه این پارادایم جدید دقیقاً چه چیزی خواهد بود همچنان موضوع حدس و گمان باقی می ماند.

شی از سخنان خود برای تاکید مجدد بر لزوم محافظت از کشورهای منطقه در برابر “سه شر” تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی استفاده کرد و افزود که چین آماده است همکاری با همسایگان غربی خود را در زمینه اجرای قانون، امنیت داخلی و دفاع افزایش دهد.

رهبر چین همچنین برنامه‌ای را برای تشدید همکاری در زمینه هایی مانند صنایع سنگین، کشاورزی، حمل و نقل و همچنین مبادلات آموزشی و فرهنگی ترسیم کرد. چین در حال حاضر از طریق ابتکار کمربند و جاده خود به شدت در این زمینه ها مشارکت دارد.

شی همچنین ایده‌ای برای کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای توسعه احزاب مطرح کرد، که در ظاهر، با توجه به اینکه چین کشوری تک حزبی با دستگاه نظارتی بسیار توسعه یافته است که برای راضی نگه داشتن جمعیت از خط حزبی طراحی شده است، این ایده کمی مبهم به نظر می رسد.

یکی از معدود مواردی که از سخنرانی شی جین‌پینگ حذف شد، اعلامیه‌ای بود مبنی بر اینکه شرکت‌های چینی فعال در آسیای مرکزی “تشویق خواهند شد تا مشاغل محلی بیشتری ایجاد کنند.” شین هوا گزارش داد، برای تحقق این امر، شی گفت که چین تقریباً ۳٫۷ میلیارد دلار به کشورهای آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

یکی از معدود نکات مهم دیگر، تصمیم برای تبدیل نشست چین و آسیای مرکزی به رویدادی دوسالانه بود. قزاقستان به عنوان میزبان نشست بعدی در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد.

منبع

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8180
  • منبع : اوراسیانت
  • 386 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.