تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024

نگاه چین به لیتیوم های افغانستان

  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
نگاه چین به لیتیوم های افغانستان
ذخایر لیتیوم افغانستان به عنوان یک نقطه کانونی در رقابت جهانی برای انرژی پاک شناخته شده است

رقابت های جهانی برای دسترسی بیشتر به لیتیوم که یک جزء حیاتی در صنعت وسایط نقلیه الکترونیکی به حساب می رود، بیشتر توجهات را به افغانستان معطوف کرده است که از آن به عنوان “عربستان دوم از نگاه لیتیوم” یاد می شود.
با تسلط چین بر بازار وسایط نقلیه الکترونیکی، ذخایر وسیع لیتیوم افغانستان به یک نقطه کانونی ژئوپلیتیک تبدیل شده است. پس از خروج ایالات متحده، چین به سرعت وارد عمل شد و مزایای اقتصادی را در بحبوحه تحریم های غرب علیه دولت افغانستان به رهبری طالبان بررسی کرد. اهمیت استراتژیک لیتیوم رقابت ها را تشدید و منطقه را به میدان نبرد برای مانورهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی تبدیل کرده است. تعامل و رابطه متقابل پیچیده بین ژئوپلیتیک، انتقال انرژی پاک، و نقش حیاتی لیتیوم در شکل‌دهی آینده حمل‌ونقل در این روایت پرمخاطب آشکار می‌شود.
چین سهم قابل توجهی به میزان ۵۶٫۳ درصد از بازار جهانی وسایط نقلیه برقی را در اختیار دارد. افغانستان که زمین شناسان آمریکایی اغلب از آن به عنوان «عربستان دوم در زمینه لیتیوم» یاد می کنند، به عنوان یک محور بالقوه در این تغییر به سمت انرژی پاک ظاهر شده است.
ذخایر گسترده لیتیوم کشف شده در کوه های افغانستان، به ویژه در ولایت غزنی طی یک بررسی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد که چقدر ارزشمند است.
با اعمال تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده بالای دولت افغانستان و محدود ساختن شرکت‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در این کشور، زمینه برای افزایش مداخله چین فراهم شده است. برای چینی ها، سناریوی کنونی شبیه یک هجمه است. در طول یک سال گذشته، تجار و مقامات دولتی چین به طور مداوم از افغانستان بازدید کرده اند تا معاملات لیتیوم را بررسی کنند و به طور بالقوه آن را برای خود تضمین کنند. این افزایش علاقه منجر به موارد گزارش شده از قاچاق لیتیوم توسط نهادهای چینی شده است. مرز مشترک بین چین و افغانستان (مرز واخان) مسیر زمینی را برای چینی‌ها تسهیل می‌کند و برای انتقال منابع لیتیوم از منطقه مورد استفاده، قابل دسترسی‌تر است.
ذخایر لیتیوم افغانستان به عنوان یک نقطه کانونی در رقابت جهانی برای انرژی پاک شناخته شده است و تسلط چین در بازار وسایط نقلیه برقی، رقابت ژئوپلیتیکی را تشدید خواهد کرد. پیوند طالبان و چین بر پویایی در حال تحول (تعاملات سیاسی) و بر تعامل حیاتی بین انتقال انرژی، ژئوپلیتیک و اهمیت استراتژیک منابع لیتیوم در شکل دادن به ثبات و امنیت منطقه تاکید می کند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=10360
  • منبع : http://surl.li/suaah
  • 788 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.