تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

همکاری‌های چین و کشورهای آسیای مرکزی؛ مروری بر آخرین تحولات

  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
همکاری‌های چین و کشورهای آسیای مرکزی؛ مروری بر آخرین تحولات
وزارت کار و حمایت اجتماعی قزاقستان گزارش داد که از 15129 کارگر خارجی ثبت شده در این کشور، تقریباً 25 درصد یا 3652 نفر، اتباع چین هستند.

ختصاصی

 

قزاقستان

– چین و قزاقستان در حال برنامه ریزی برای اتصال ریلی و گذرگاه مرزی جدید در منطقه بختی-آیاگوز هستند و ابراز امیدواری کردند که مسیر جدید بتواند زمان ترانزیت کالا را کاهش دهد. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، این اقدام را در جریان مجمع اقتصادی اوراسیا در ۲۴ می با حضور نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد.

– شرکت انرژی اتمی قزاقستان، Kazatomprom JSC، نیز در ۲۵ می فروش یک محموله بزرگ اورانیوم را به شرکت ملی اتمی چین اعلام کرد. در همان زمان، به گفته یک نشریه محلی، اورآسیا دیلی، مقامات قزاقستان به دلیل تمایل به بالا نگه داشتن قیمت این فلز گرانبها، تمایلی به افزایش عرضه اورانیوم به مشتریان غربی ندارند. اورآسیا دیلی در ادامه گزارش داد که ارزش معامله چینی ها می تواند تا ۷۵۰ میلیون دلار باشد.

– بانک توسعه قزاقستان JSC و بانک توسعه دولتی چین هم توافق نامه‌ای را برای سرمایه گذاری تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه های تولیدی قزاقستان امضا کردند. سرویس مطبوعاتی بانک قزاقستان اعلام کرد، اولویت به پروژه هایی خواهد بود که «کالاهایی با ارزش افزوده متوسط و بالا و همچنین دارای سهم بالایی از محتوای محلی» تولید کنند.

– به گزارش Orda.kz، ماگزوم میرزاگالیف، رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی انرژی KazMunayGas، می گوید که هزینه توسعه خطوط لوله نفت در مناطق آتیراو-کنکیاک و کنکیاک-کومکول چین و قزاقستان ممکن است به ۲۰۰ میلیون دلار برسد. هدف این پروژه افزایش ظرفیت لینک Kenkiyak-Atyrau از ۶ میلیون تن در سال به ۱۲ میلیون تن است و ظرفیت Kenkiyak-Kumkol از ۱۰ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

– وزارت کار و حمایت اجتماعی قزاقستان گزارش داد که از ۱۵۱۲۹ کارگر خارجی ثبت شده در این کشور، تقریباً ۲۵ درصد یا ۳۶۵۲ نفر، اتباع چین هستند.

 

ازبکستان

– چین آماده کمک به ازبکستان برای افزایش ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی است. رئیس جمهور شوکت میرضیایف فاش کرد که قراردادی که در حاشیه نشست چین و آسیای مرکزی در اواسط ماه می امضا شد، ساخت ۱۱ نیروگاه خورشیدی و بادی با ظرفیت کلی ۴٫۸ گیگاوات را در نظر گرفته است. ارزش این قرارداد به طور بالقوه ۴٫۴ میلیارد دلار است. جورابک میرزامحمودوف، وزیر انرژی، گفت که علاوه بر قراردادهای قبلی با شرکت های چینی، ظرفیت تولید برق ازبکستان می تواند تا ۶ گیگاوات افزایش یابد.

– به گزارش gazeta.uz، به دنبال مطالعه امکان سنجی انجام شده، اکنون مقامات در حال حرکت به مرحله بعدی ساخت راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان هستند. ایلخوم محکاموف، وزیر حمل و نقل، به کانال تلویزیونی ازبکستان ۲۴ گفت که چین در حال برنامه ریزی مراکز لجستیکی در سایت هایی در امتداد مرز ازبکستان است.

– تبادلات آموزشی بین ازبکستان و چین نیز در حال افزایش است. بر اساس گزارشی که یوز منتشر کرد، هیئتی از دانشگاه دولتی شرق شناسی تاشکند از پکن و شیان بازدید کرد و با ۱۲ موسسه آموزش عالی چین موافقت نامه های همکاری امضا کرد که زمینه هایی مانند تبادل دانشجو و محقق را پوشش می دهد و “برنامه های آموزشی مشترک” را توسعه می دهد. این گزارش با عنوان “ازبکستان و چین: همکاری دانشگاهی بدون مرز” منتشر شد.

– آکادمی وزارت امور داخلی ازبکستان هم می خواهد “صندوق آموزش نوآورانه” را با همکاری وزارت بازرگانی چین راه اندازی کند. بیانیه وزارتخانه خاطرنشان کرد که زمینی برای اسکان نهاد جدید اختصاص داده شده است، اما مشخص نکرد که این صندوق چگونه کار خواهد کرد و چه نوع آموزش هایی را ارائه خواهد کرد. چین یک دستگاه امنیتی داخلی گسترده برای نظارت بر جمعیت خود و کنترل مخالفان ایجاد کرده است. ایجاد این صندوق به طور بالقوه می تواند مکانیزمی برای به اشتراک گذاشتن دانش نظارتی پکن با سرویس های امنیت داخلی ازبکستان ایجاد کند. یا شاید مقامات وزارت کشور در حال فکر کردن به یک چالش جانبی جدید در برخی ظرفیت‌های کارآفرینی یا سابق هستند.

 

قرقیزستان

– باکیت توروبایف، معاون کابینه وزیران قرقیزستان، در جریان یک سفر کاری به استان سین کیانگ در غرب چین که صحنه سرکوب گروه اقلیت مسلمان اویغور توسط دولت چین است، درباره تجارت صحبت کرد. هیئت قرقیزستان همچنین درباره ایجاد یک ایست بازرسی جدید در مرز مشترک کشورها، ساخت نیروگاه های برق آبی در مقیاس کوچک و افزایش سهمیه برای تعداد دانش آموزان قرقیزستانی که می توانند در سین کیانگ تحصیل کنند، گفتگو کرد.

تاجیکستان

– خبرگزاری آسیا پلاس گزارش داد که چین ۷٫۱ میلیون دلار کمک بشردوستانه به تاجیکستان در دوره ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ تحویل داده است. این رقم تقریباً ۳۰ درصد از کل کمک های بشردوستانه ۲۴٫۲ میلیون دلاری دریافتی تاجیکستان در این دوره را تشکیل می دهد. در عین حال، مجموع ۲۴٫۲ میلیون دلار تقریباً سه برابر کمتر از دریافتی در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. بزرگترین اهداکنندگان کمک های بشردوستانه پس از چین، بلژیک (۱۷٫۱ درصد)، ایالات متحده (۱۴٫۷ درصد) و ترکیه با (۴٫۷ درصد) هستند. به طور کلی، ۳۹ کشور در اوایل سال ۲۰۲۳ کمک های بشردوستانه به تاجیکستان ارسال کردند.

 

 

منبع

 

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8336
  • منبع : اوراسیانت
  • 440 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.