تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024

وضعیت بحرانی در قره‌باغ کوهستانی

  • ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
وضعیت بحرانی در قره‌باغ کوهستانی
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تأیید کرد که چهار راننده اجیر شده آن، کالاهای تجاری را از طریق راهرو حمل کرده‌اند. این گزارش گفت که رانندگان، که کارمند نبودند، قراردادهای خدماتی آنها فوراً فسخ شد و از باکو خواست تا اجازه دهد کار "کاملاً بشردوستانه" خود را از سر بگیرد.

#اختصاصی

 

به قلم: لیلیت شاهوردیان؛ اوراسیانت

 

مقامات قره باغ کوهستانی نسبت به وضعیت “بحرانی” هشدار دادند زیرا آذربایجان تردد خودروهای صلیب سرخ را ممنوع کرده است. خودروهای صلیب سرخ تنها وسایلی بودند که به جاده ارتباطی ارمنستان و قره باغ کوهستانی دسترسی داشتند.

آذربایجان کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) را از استفاده از تنها جاده‌ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان و جهان خارج متصل می‌کند، منع کرده است.

سرویس مرزی دولتی در ۱۱ ژوئیه با اشاره به “تلاش‌های مکرر برای قاچاق انواع کالای قاچاق” با کامیون‌های صلیب سرخ که از سمت ارمنستان از طریق کریدور لاچین می‌آمدند، اعلام کرد. طبق گزارش‌ها، این اقلام شامل سیگار، تلفن و بنزین بود.

این آژانس گفت که یک پرونده جنایی در مورد این موضوع باز کرده و از دسترسی صلیب سرخ به جاده “تا تکمیل اقدامات تحقیقاتی لازم” جلوگیری کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تأیید کرد که چهار راننده اجیر شده آن، کالاهای تجاری را از طریق راهرو حمل کرده‌اند. این گزارش گفت که رانندگان، که کارمند نبودند، قراردادهای خدماتی آنها فوراً فسخ شد و از باکو خواست تا اجازه دهد کار “کاملاً بشردوستانه” خود را از سر بگیرد.

آذربایجان در ۱۵ ژوئن در پی درگیری مسلحانه در این منطقه، پاسگاه مرزی خود را در جاده به روی همه حمل و نقل بست. ده روز بعد، باکو به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دسترسی انحصاری به جاده را، عمدتاً برای انتقال بیماران و همچنین برای تهیه برخی از لوازم اولیه، اعطا کرد.

گغام استپانیان، بازرس حقوق بشر قره باغ کوهستانی، گفت که وضعیت در منطقه ارمنی‌نشین، که به مدت هفت ماه در محاصره کامل یا تقریباً کامل قرار داشته، در حال “بحرانی” شدن است.

استپانیان نوشت: نیروهای حافظ صلح روسی محموله ها را با هلیکوپتر حمل می کنند در حالی که کل جمعیت آرتساخ در معرض خطر قحطی قرار دارد و بازیگران بین‌المللی هیچ اقدامی جز بیانیه انجام نمی‌دهند.

“من از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌خواهم که دکمه قرمز خطر نسل کشی را روشن کند. شما می‌توانید این کار را انجام دهید. بی تفاوتی جنایتکارانه خیانت به مردم قره‌باغ است.”

علاوه بر صلیب سرخ، اتحادیه اروپا و آمریکا از آذربایجان خواسته‌اند که راه را بازگشایی کند.

سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت: اتحادیه اروپا قویا از نقش حیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در منطقه حمایت می‌کند و مجدداً از آذربایجان می‌خواهد نسبت به تردد بدون محدودیت افراد و کالاها از طریق کریدور لاچین اطمینان ایجاد کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در تماس تلفنی ۱۲ ژوئیه با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، “بر لزوم ترانزیت رایگان وسایل نقلیه تجاری، بشردوستانه و شخصی از طریق کریدور لاچین تاکید کرد.”

کمبودها تشدید شد

با کاهش بیشتر منابع و وابستگی فزاینده منطقه به منابع خود، مقامات قره باغ کوهستانی هر کجا که بتوانند محدودیت ایجاد می‌کنند. یک فرمان دولتی از ۵ ژوئیه محدودیت‌هایی را برای خدمات غذایی عمومی ایجاد می‌کند. جشن های عروسی را نمی‌توان برای بیش از ۵۰ نفر برگزار کرد در حالی که این محدودیت برای مراسم خاکسپاری ۳۰ نفر است.

مقامات محلی همچنین میزان کمک های بشردوستانه برای توزیع را «به دلیل حجم محدود ذخایر دولتی» محدود کردند. اکنون فقط خانواده‌های دارای فرزند شکر و روغن خوراکی رایگان دریافت می‌کنند که به ازای هر کودک ۰٫۵ کیلوگرم است.

کارخانه فرآوری لبنیات محلی کار خود را به حالت تعلیق درآورد زیرا محصولات خام ارمنستان دیگر وارد قره باغ نمی‌شود. اکنون این منطقه برای لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات کاملاً به کشاورزان خود وابسته است. اما حتی حمل و نقل داخلی آنها نیز با توجه به کمبود شدید بنزین دشوار است.

تامین گاز طبیعی ارمنستان از ۲۲ مارس توسط آذربایجان با مانع مواجه شده است. کمبود برق همچنان حاد است زیرا مخزن تغذیه نیروگاه آبی محلی در سطوح بسیار پایین باقی مانده است. ساکنان در حال حاضر خاموشی روزانه ۶ ساعته را تجربه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=8608
  • نویسنده : لیلیت شاهوردیان؛ اوراسیانت
  • منبع : https://eurasianet.org/nagorno-karabakh-authorities-warn-of-critical-situation-as-azerbaijan-bans-red-cross-vehicles
  • 312 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.